April 17, 2005
Samsung är som bekant en av de största aktörerna på PC och elektronikmarknaden. Att man jobbat hårt för att ta sig till denna position är det nog ingen tvekan om, men tydligen har det inte alltid varit med lagliga medel. Samsung har nämligen erkänt att man deltagit i en minneskartell som mellan april 1999 och juni 2002 sett till så att priserna på dram-minnes chip hållts uppe. Exakt hur mycket pengar Samsung och dess allierade tjänat på detta är oklart, men vi vet i alla fall vad det kommer kosta dem att erkänna sig skyldiga. Samsung ska nämligen betala böter på 2,3 miljarder kronor vilket är den näst största summan i ett antitrust mål (kriminellt konkurrenshämmande) i USA.
Källa: Reuters
March 11, 2003
Johan Nicklasson wrote: Fyy samsung... men vi får inte glöma att i en kartell är man inte ensam:
[quote=Anton K]Exakt hur mycket pengar Samsung och dess allierade
vilka är de andra aktörerna i denna härva?
Bland annat har ju Samsung haft specialpriser till Apple för minne till Ipod:en. Det har ju varit nyheter om det här på forumet. Andra MP3-spelartillverkare har lackat ur över att inte ha kunnat konkurrera på jämna vilkor.
June 27, 2002
denstore wrote: [quote=Redfaction]Samsung kan ta sig i röven tycker jag, speciellt med tanke på den urusla kvalitén de har på deras nya produkter som SlimFit tvn och deeras Plasma.
Jag trodde du var nöjd med deras nya TV?
Geometrifel men bra bild de drar tillbaka modellen då 30% dras med grova geometrifel.
March 11, 2003
Redfaction wrote: De har inte så mycket annat val då det är Strax service som har rapporterat och de verkar sköta sitt jobb på det sättet iallafall. Samt att vi är många som har ringt och tryckt på.
Kanske helt fel, men jag misstänker att Poontus undrade över varför Samsung erkände sin kartellverksamhet......;)
2 Guest(s)