August 22, 2005
Att konvertera den digitala signalen från en DVD-film både uppåt och nedåt från sin ursprungliga upplösning på 720x576 (PAL) är i sig ingen nyhet.
En LCD eller Plasma-TV måste konvertera signalen om deras bildpanel har en annan upplösning, vilket de nästan uteslutande hör. Tyvärr är metoderna för detta ofta långt ifrån optimala och oftast sker konverteringen/skalning inte förrän när signalen når bildvisaren (TVn).
Använder man sig av undermåligt kablage eller liknande kan det bidra till märkbara artefakter och allmänt dålig bildkvalité som bara förvärras av den slutgiltiga konverteringen.
Det optimala sättet att konvertera den ursprungliga upplösning till en passande upplösning för bildvisaren är att sköta konverteringen direkt i DVD-spelaren och således göra konverteringen innan signalen skickas vidare.
Saumsung har lanserat tre nya DVD-spelare med denna uppkonverteringsfunktion som kan ta DVD-formatets originalupplösning 576p (NTSC 480p) och konvertera den till hög definitionsupplösningarna 720p, 768p, eller 1080i.
Det är första gången vi ser DVD-spelare som kan konvertera bildsignalen till 768p, en icke officiella HD-signal som dock ofta används bland Plasma-paneler. Huruvida det är positivt att man stödjer denna upplösning eller då det inte är en standardiserad sådan är dock en annan diskussion.
Samsung DVD-HD850 och DVD-HD950 har båda HDMI-utgång för digitalt ljud och video, priserna för spelarna ska landa på US$199 (~1400 SEK) resp. US$249 (~1750 SEK). Där den senare tillför bland annat en vit LCD-display, DVI-utgång och DVD-Audio/SACD-stöd.
Den tredje spelaren som lanserats är en kombispelare som utöver uppkonverteringsegenskaperna har en fyrahuvuds VCR-spelare integrerad.
Källa: Designtechnica
March 5, 2002
Redfaction wrote: Tycker samsungs spelare inte har nåt att säga till om i bildkvalité om man jämför med Pioneer i samma prisklass eller ja allt som Samsung gör förutom dataskärmar oc minnen e ju inte speciellt bra alls.
Vilka samsungspelare menar du då? Och med vilken projektor/hdtv-skärm? Att använda SCART med dessa spelare, ja, då har man valt fel spelare. 🙄
Det är KRAV på att du har en projje/plasma/lcd osv med hdmi eller komponentingång som tar 720p och/eller 1080i, annars kan du köpa en annan spelare.
March 5, 2002
Redfaction wrote: Jag menar att de lämnar inge bra bild via scart RGB som tex pioneer gör.
Sen är ju Samsung ingen höjdare på att göra varken TV apparater eller vanliga vhs spelare heller.
Som en liten jämförelse kan jag säga att Samsung 945 ger lika bra bild via KOMOPSITvideo som min gamla Philips 710 ger via scart RGB, då t.om. med en 10 meter lång lakritskabel ifrån biltema.
Sen så köper man inte en Samsung 945 för att se på DVD via scart. 🙄
March 5, 2002
UndaC wrote: [quote=Fackamato][quote=Redfaction]Men vad spelar det för roll Philips har ju inte så bra bildkvalité på sina DVD spelare heller.
Min Pioneer kör på 108MHZ/12Bit Dac den..:)
uhu
Men man använder ju inte DAC:en. 🙂
han menar videodacen 😉
Jo jag vet men den använder man väl inte heller om man kör digitalt..
eller så har jag missat något ;o
August 14, 2001
Pioneer har jag verkligne inget förtroende alls för... gör plastiga leksaker, iaf min uppfattning... pappa köpte det en gång när han köpte stereo, var ändå lite dyrare, minns ej men med dagens priser kanske runt 7000-10000 och den lät verkligen hemskt... efter det har jag inget förtroende för pioneer, förutom en sak, bilstereos... Detta var iof ett antal år sen, så kanske är ändrat nu. Dock kommer jag troligtvis aldrig köpa något utöver bilstereos från Pioneer...
June 27, 2002
Frisk wrote: Pioneer har jag verkligne inget förtroende alls för... gör plastiga leksaker, iaf min uppfattning... pappa köpte det en gång när han köpte stereo, var ändå lite dyrare, minns ej men med dagens priser kanske runt 7000-10000 och den lät verkligen hemskt... efter det har jag inget förtroende för pioneer, förutom en sak, bilstereos... Detta var iof ett antal år sen, så kanske är ändrat nu. Dock kommer jag troligtvis aldrig köpa något utöver bilstereos från Pioneer...
Nu för tiden är Pioneer ledande inom hemmabio bara så du vet och de har klart bäst bild i mellanprisklassen och upp till DVD för runt 9000kr.
Deras Hemmabiorecivers används av Lucas arts tex så de är några hundra % bättre än för några år sedan.
Du kanske hellre köper LG DVD som förut hette Gold Star och fanns att köpa i Hobbex och är bland det sämsta man kan köpa i elektronikväg.
August 14, 2001
Redfaction wrote: [quote=Frisk]Pioneer har jag verkligne inget förtroende alls för... gör plastiga leksaker, iaf min uppfattning... pappa köpte det en gång när han köpte stereo, var ändå lite dyrare, minns ej men med dagens priser kanske runt 7000-10000 och den lät verkligen hemskt... efter det har jag inget förtroende för pioneer, förutom en sak, bilstereos... Detta var iof ett antal år sen, så kanske är ändrat nu. Dock kommer jag troligtvis aldrig köpa något utöver bilstereos från Pioneer...
Nu för tiden är Pioneer ledande inom hemmabio bara så du vet och de har klart bäst bild i mellanprisklassen och upp till DVD för runt 9000kr.
Deras Hemmabiorecivers används av Lucas arts tex så de är några hundra % bättre än för några år sedan.
Du kanske hellre köper LG DVD som förut hette Gold Star och fanns att köpa i Hobbex och är bland det sämsta man kan köpa i elektronikväg.
Får väl hoppas att d blivit bättre... vore riktigt illa annars... men d flesta märken gör både bra och dåliga saker. Stor skillnad på vad som säljs till företag och biografer och vad som säljs till privatpersoner...
Själv kör jag Yamaha JBL och Peerless till största del, nöjd med ljudet i deras saker. (iaf d jag har)
March 5, 2002
Redfaction wrote: JBL har ju inte gjort nåt bra på många år, Pioneer hade en down period ett par tre år bara, JBL har haft det i 10år. Yamaha e ju bra och Peerless elementen e ju fina de..:)
Yamaha är inte bäst på allt dock, deras receivers är inte mycket att hänga upp i granen (6xx-serien).
Som sagt, man får vad man betalar för, och denna DVD-spelaren som ämnet handlar om var onekligen verkligen billig.
1 Guest(s)