Samsung uppkonverterar DVD|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Samsung uppkonverterar DVD
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 19, 2005 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Att konvertera den digitala signalen från en DVD-film både uppåt och nedåt från sin ursprungliga upplösning på 720x576 (PAL) är i sig ingen nyhet.
En LCD eller Plasma-TV måste konvertera signalen om deras bildpanel har en annan upplösning, vilket de nästan uteslutande hör. Tyvärr är metoderna för detta ofta långt ifrån optimala och oftast sker konverteringen/skalning inte förrän när signalen når bildvisaren (TVn).
Använder man sig av undermåligt kablage eller liknande kan det bidra till märkbara artefakter och allmänt dålig bildkvalité som bara förvärras av den slutgiltiga konverteringen.

Det optimala sättet att konvertera den ursprungliga upplösning till en passande upplösning för bildvisaren är att sköta konverteringen direkt i DVD-spelaren och således göra konverteringen innan signalen skickas vidare.
Saumsung har lanserat tre nya DVD-spelare med denna uppkonverteringsfunktion som kan ta DVD-formatets originalupplösning 576p (NTSC 480p) och konvertera den till hög definitionsupplösningarna 720p, 768p, eller 1080i.

Det är första gången vi ser DVD-spelare som kan konvertera bildsignalen till 768p, en icke officiella HD-signal som dock ofta används bland Plasma-paneler. Huruvida det är positivt att man stödjer denna upplösning eller då det inte är en standardiserad sådan är dock en annan diskussion.

Samsung DVD-HD850 och DVD-HD950 har båda HDMI-utgång för digitalt ljud och video, priserna för spelarna ska landa på US$199 (~1400 SEK) resp. US$249 (~1750 SEK). Där den senare tillför bland annat en vit LCD-display, DVI-utgång och DVD-Audio/SACD-stöd.

Den tredje spelaren som lanserats är en kombispelare som utöver uppkonverteringsegenskaperna har en fyrahuvuds VCR-spelare integrerad.

Källa: Designtechnica

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
825740
January 19, 2005 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

det var ju ganska så billigt iaf

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
825766
January 19, 2005 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Där lärde man sig lite nytt...
Och som sagt, inga jättepriser heller.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
825867
January 19, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en Samsung HD945, den gör samma sak som 950 gör. 950 kanske är en buggfix eller liknande, som t.ex. stöd för ID3-taggar. Hur som helst så ser det najs ut ;).

Under 2000kr med, låter otroligt. 🙂

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
825888
January 19, 2005 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker samsungs spelare inte har nåt att säga till om i bildkvalité om man jämför med Pioneer i samma prisklass eller ja allt som Samsung gör förutom dataskärmar oc minnen e ju inte speciellt bra alls.

fackamato
Member
Medlem
826046
January 19, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Tycker samsungs spelare inte har nåt att säga till om i bildkvalité om man jämför med Pioneer i samma prisklass eller ja allt som Samsung gör förutom dataskärmar oc minnen e ju inte speciellt bra alls.

Vilka samsungspelare menar du då? Och med vilken projektor/hdtv-skärm? Att använda SCART med dessa spelare, ja, då har man valt fel spelare. 🙄

Det är KRAV på att du har en projje/plasma/lcd osv med hdmi eller komponentingång som tar 720p och/eller 1080i, annars kan du köpa en annan spelare.

Redfaction
Member
Medlem
826159
January 19, 2005 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag menar att de lämnar inge bra bild via scart RGB som tex pioneer gör.

Sen är ju Samsung ingen höjdare på att göra varken TV apparater eller vanliga vhs spelare heller.

fackamato
Member
Medlem
826214
January 19, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Jag menar att de lämnar inge bra bild via scart RGB som tex pioneer gör.

Sen är ju Samsung ingen höjdare på att göra varken TV apparater eller vanliga vhs spelare heller.

Som en liten jämförelse kan jag säga att Samsung 945 ger lika bra bild via KOMOPSITvideo som min gamla Philips 710 ger via scart RGB, då t.om. med en 10 meter lång lakritskabel ifrån biltema.

Sen så köper man inte en Samsung 945 för att se på DVD via scart. 🙄

Redfaction
Member
Medlem
826298
January 19, 2005 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Men vad spelar det för roll Philips har ju inte så bra bildkvalité på sina DVD spelare heller.

Min Pioneer kör på 108MHZ/12Bit Dac den..:)

fackamato
Member
Medlem
826325
January 20, 2005 - 2:51 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Men vad spelar det för roll Philips har ju inte så bra bildkvalité på sina DVD spelare heller.

uhu

Men man använder ju inte DAC:en. 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
826650
January 20, 2005 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=Redfaction]Men vad spelar det för roll Philips har ju inte så bra bildkvalité på sina DVD spelare heller.

uhu

han menar videodacen 😉

fackamato
Member
Medlem
826681
January 20, 2005 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Fackamato][quote=Redfaction]Men vad spelar det för roll Philips har ju inte så bra bildkvalité på sina DVD spelare heller.

uhu

han menar videodacen 😉

Jo jag vet men den använder man väl inte heller om man kör digitalt..

eller så har jag missat något ;o

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
827028
January 21, 2005 - 2:49 am
sp_Permalink sp_Print

Pioneer har jag verkligne inget förtroende alls för... gör plastiga leksaker, iaf min uppfattning... pappa köpte det en gång när han köpte stereo, var ändå lite dyrare, minns ej men med dagens priser kanske runt 7000-10000 och den lät verkligen hemskt... efter det har jag inget förtroende för pioneer, förutom en sak, bilstereos... Detta var iof ett antal år sen, så kanske är ändrat nu. Dock kommer jag troligtvis aldrig köpa något utöver bilstereos från Pioneer...

Redfaction
Member
Medlem
827060
January 21, 2005 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Pioneer har jag verkligne inget förtroende alls för... gör plastiga leksaker, iaf min uppfattning... pappa köpte det en gång när han köpte stereo, var ändå lite dyrare, minns ej men med dagens priser kanske runt 7000-10000 och den lät verkligen hemskt... efter det har jag inget förtroende för pioneer, förutom en sak, bilstereos... Detta var iof ett antal år sen, så kanske är ändrat nu. Dock kommer jag troligtvis aldrig köpa något utöver bilstereos från Pioneer...

Nu för tiden är Pioneer ledande inom hemmabio bara så du vet och de har klart bäst bild i mellanprisklassen och upp till DVD för runt 9000kr.

Deras Hemmabiorecivers används av Lucas arts tex så de är några hundra % bättre än för några år sedan.

Du kanske hellre köper LG DVD som förut hette Gold Star och fanns att köpa i Hobbex och är bland det sämsta man kan köpa i elektronikväg.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
827156
January 21, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Frisk]Pioneer har jag verkligne inget förtroende alls för... gör plastiga leksaker, iaf min uppfattning... pappa köpte det en gång när han köpte stereo, var ändå lite dyrare, minns ej men med dagens priser kanske runt 7000-10000 och den lät verkligen hemskt... efter det har jag inget förtroende för pioneer, förutom en sak, bilstereos... Detta var iof ett antal år sen, så kanske är ändrat nu. Dock kommer jag troligtvis aldrig köpa något utöver bilstereos från Pioneer...

Nu för tiden är Pioneer ledande inom hemmabio bara så du vet och de har klart bäst bild i mellanprisklassen och upp till DVD för runt 9000kr.

Deras Hemmabiorecivers används av Lucas arts tex så de är några hundra % bättre än för några år sedan.

Du kanske hellre köper LG DVD som förut hette Gold Star och fanns att köpa i Hobbex och är bland det sämsta man kan köpa i elektronikväg.

Får väl hoppas att d blivit bättre... vore riktigt illa annars... men d flesta märken gör både bra och dåliga saker. Stor skillnad på vad som säljs till företag och biografer och vad som säljs till privatpersoner...

Själv kör jag Yamaha JBL och Peerless till största del, nöjd med ljudet i deras saker. (iaf d jag har)

Redfaction
Member
Medlem
827604
January 22, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

JBL har ju inte gjort nåt bra på många år, Pioneer hade en down period ett par tre år bara, JBL har haft det i 10år. Yamaha e ju bra och Peerless elementen e ju fina de..:)

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
827889
January 23, 2005 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

sitter Peerless-basar i JBL-lådorna 🙂 och lådorna är minst 35 år gamla...

fackamato
Member
Medlem
828606
January 24, 2005 - 1:44 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: JBL har ju inte gjort nåt bra på många år, Pioneer hade en down period ett par tre år bara, JBL har haft det i 10år. Yamaha e ju bra och Peerless elementen e ju fina de..:)

Yamaha är inte bäst på allt dock, deras receivers är inte mycket att hänga upp i granen (6xx-serien).

Som sagt, man får vad man betalar för, och denna DVD-spelaren som ämnet handlar om var onekligen verkligen billig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL