April 17, 2005
Samsung har utvecklat en serie hårddiskar utan rörliga komponenter för mindre mobila enheter som mindre bärbara datorer, handdatorer m.m. Hårddiskarna är av SSD typ, Solid State Disk, och betyder just att inga rörliga delar är inblandade. Precis som den "superdisk" M-Systems lanserade förra veckan handlar det om flashminne eller rättar sagt NAND Flashminne som utgör lagringsplatsen. Till skillnad mot M-Systems har Samsung tagit det lite lugnare med storleken på sina hårddiskar och toppmodellen har en lagringskapacitet på maximalt 16GB.
Utan rörliga komponenter är de nya hårddiskarna tystare (ljudlös?), kräver en strömförbrukning som är 5% av den på en vanlig HDD och ska enligt Samsung även erbjuda snabbare överföringstider.
"To ensure compatibility, SSDs have been designed to look like HDDs from the outside. Samsung has developed a full line up of SSDs: 2.5-inch type SSDs that carry 16 NAND Flash devices of 4Gbit or 8Gbit density for 8GBytes and16GByte of storage respectively. 1.8-inch type SSDs will also offer 4GBytes or 8GBytes of density. SSDs will open new demands in the conventional storage industry especially for low density mobile appliances."
[Image Can Not Be Found]
1.8" modellen av Samsungs SSD kommer finnas tillgänglig i augusti 2005 men till vilket pris är ännu oklart. I vilket fall ser vi mycket positivt på att hårddiskar utan rörliga komponenter börjar få ordentligt fotfäste på marknaden. Förhoppningsvis ser vi något liknande för vår sedvanliga PC inom en snar framtid.
Källa: Samsung
December 26, 2001
Åh, låter ju nice. Skulle vara klockrent med en sådan i en HTPC-dator när det väl kommer sådana modeller. Ljudlös och värmen e nog lägre också kan jag gissa.
Drar ändå allt från "serverdatorn" genom nätverket. Så en liten HD så windows och några program rymms e tillräckligt för mig. Hoppas inte priserna bli omänsliga bara. :d
Tyvärr fanns det inga detaljerade specs, men ska man vara ärlig räcker nog t.o.m 8GB rätt långt om man tar det lite varsamt med programinstallationen. I en HTPC hade det nog räckt fint.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 27, 2003
Sardaukar wrote: [quote=mitrix]Med 16Gb får man platts med lite spel också, vilket är önskvärt med tanke på laddningstiderna det lär innebära! 😉
The storage disk reads data at 57 MegaBytes per second (MBps) and writes it at 32MBps.
Är inte det rätt normalt för våra vanliga diskar?
Jo, men accesstiderna lär vara rätt mycket lägre.
//Andreas
February 5, 2005
Precis och de är de som ställer till det på vanliga diskar, skulle det gå i 50Mb/sek på en gång utan nån fördröjning skulle man ju kunna ladda in hela internminnet om man har 512mb på ca 10s. Och jag kan garrantera att ett spel idag som måste ladda in 500mb data tar bra mycket längre tid än 10s att ladda!
Fr att inte tala om att boota win då det är en hel massa småfiler och med låg accestid så går det då mycket snabbare!
March 11, 2003
Delph1 wrote: [quote=denstore]Äntligen börjar de reagera på mitt tjatande.;)
Kul att någon lyssnar på dig iaf 😉
//Andreas
Jo, detta är ju beviset. Hade fler lyssnat på mig, så hade världen varit ett bättre ställe.;)
SLI och PPU för alla, kvotering av Intel och Microsoft och retroaktiv mängdrabatt på datorkomponenter.:D
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1][quote=denstore]Äntligen börjar de reagera på mitt tjatande.;)
Kul att någon lyssnar på dig iaf 😉
//Andreas
Jo, detta är ju beviset. Hade fler lyssnat på mig, så hade världen varit ett bättre ställe.;)
SLI och PPU för alla, kvotering av Intel och Microsoft och retroaktiv mängdrabatt på datorkomponenter.:D
denstore for president! :worship:
//Andreas
1 Guest(s)