March 11, 2003
skiroy wrote: En stor nackdel med detta kort är att batteriet bara håller laddningen i ca 16 timmar.
Känns minst sagt risky och ett sabla jobb med ett operativ på det kortet men för swapfil kanske det vore riktigt bra.
Fast med dagens minnes och hårddiskpriser är inte swapfilsdiskar så intressant. Det som behövs är en möjlighet att snabba på operativsystemet, då de bara blir större och större, men knappast effektivare.
August 7, 2003
skiroy wrote: En stor nackdel med detta kort är att batteriet bara håller laddningen i ca 16 timmar.
Känns minst sagt risky och ett sabla jobb med ett operativ på det kortet men för swapfil kanske det vore riktigt bra.
Ja, men om det är så som det sagts så ska den ladda batteriet även om PCn är avstängd bara man får ström in till datorn. (Detta låter lite underligt i mina öron IOFS, stänger inte nätagget av strömmen till hela moderkortet (inklusive pci-platserna) när den stänger av datorn).
Om det är så är det ju helt okej eftersom det är sällan man har ett strömavbrott på > 16 timmar (i någotsånär civiliserade platser).
Om det är som sagt att det enda den har är en funktion för att omvandla SATA-kommandon -> RAM-minne så ser jag väl inget som hindrar att man ska kunna boota från den. Det enda den plockar från PCI-bussen är ström....
March 11, 2003
Laglorden wrote:
Om det är som sagt att det enda den har är en funktion för att omvandla SATA-kommandon -> RAM-minne så ser jag väl inget som hindrar att man ska kunna boota från den. Det enda den plockar från PCI-bussen är ström....
Nej, jag hoppas verkligen det också. Dock förstår jag inte varför de var tvungna att blanda in SATA i det. Varför inte simulera ett SCSI-kort istället, och köra överföringen genom PCI-bussen. Hade nog blivit betydligt bättre. I vilket fall som helst, så sitter jag och ber till den stora datorguden att kortskrället inte skall bli för blodigt dyrt. Man måste ju ha två för sin RAID 0.....:D
1 Guest(s)