Samsung utvecklar flashhårddiskar för bärbara datorer - SSD|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Samsung utvecklar flashhårddiskar för bärbara datorer - SSD
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
902782
June 3, 2005 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

En stor nackdel med detta kort är att batteriet bara håller laddningen i ca 16 timmar.
Känns minst sagt risky och ett sabla jobb med ett operativ på det kortet men för swapfil kanske det vore riktigt bra.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
902790
June 3, 2005 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: En stor nackdel med detta kort är att batteriet bara håller laddningen i ca 16 timmar.
Känns minst sagt risky och ett sabla jobb med ett operativ på det kortet men för swapfil kanske det vore riktigt bra.

Fast med dagens minnes och hårddiskpriser är inte swapfilsdiskar så intressant. Det som behövs är en möjlighet att snabba på operativsystemet, då de bara blir större och större, men knappast effektivare.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
902827
June 3, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: En stor nackdel med detta kort är att batteriet bara håller laddningen i ca 16 timmar.
Känns minst sagt risky och ett sabla jobb med ett operativ på det kortet men för swapfil kanske det vore riktigt bra.

Ja, men om det är så som det sagts så ska den ladda batteriet även om PCn är avstängd bara man får ström in till datorn. (Detta låter lite underligt i mina öron IOFS, stänger inte nätagget av strömmen till hela moderkortet (inklusive pci-platserna) när den stänger av datorn).

Om det är så är det ju helt okej eftersom det är sällan man har ett strömavbrott på > 16 timmar (i någotsånär civiliserade platser).

Om det är som sagt att det enda den har är en funktion för att omvandla SATA-kommandon -> RAM-minne så ser jag väl inget som hindrar att man ska kunna boota från den. Det enda den plockar från PCI-bussen är ström....

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
902829
June 3, 2005 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote:
Om det är som sagt att det enda den har är en funktion för att omvandla SATA-kommandon -> RAM-minne så ser jag väl inget som hindrar att man ska kunna boota från den. Det enda den plockar från PCI-bussen är ström....

Nej, jag hoppas verkligen det också. Dock förstår jag inte varför de var tvungna att blanda in SATA i det. Varför inte simulera ett SCSI-kort istället, och köra överföringen genom PCI-bussen. Hade nog blivit betydligt bättre. I vilket fall som helst, så sitter jag och ber till den stora datorguden att kortskrället inte skall bli för blodigt dyrt. Man måste ju ha två för sin RAID 0.....:D

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL