August 22, 2005
Vi vill betona "visar upp" och "enorm" i denna rubrik då man knappast kommer kunna köpa Samsungs Atlas display inom en snar framtid och för att Samsung Atlas verkligen är en enorm (!) Plasma-TV.
Vi har för vana att rapportera om displaytillverkarnas framsteg och deras "storlekskrig" som varit i full gång ett bra tag nu.
Samsung har sedan tidigare lanserat en 80" Plasma-TV som fortfarande kostar bra mycket mer än de flesta svenskars årslön.
Nu har man dock ökat insatsen igen genom att visa upp den förmodligen största Plasma-TVn i världen. Den nya modellen med utvecklingsnamnet Atlas har nämligen en bildyta på hela 102". En Plasma-TV som får min projektorbild att kännas liten och ynklig (90") trodde jag faktiskt låg längre fram i tiden, men icke sa nicke.
[Image Can Not Be Found]
Samsung Atlas har utöver sin storlek inte direkt några problem med övriga specifikationer heller. Upplösningen på panelen är 1920x1080 pixlar, med andra ord är han TVn fullt stöd för HDTV och kontrast och ljusstyrka är det heller inget större fel på. Kontrastration är specificerad vid 2000:1 och ljusstyrkan är på 1000 cd/m2.
Det finns inga pris eller tillgänglighetsuppgifter för Samsungs Atlas TV men i dagsläget är detta mer av ett PR-jippo än något annat skulle vi tro.
Att det sedan går hem är det ingen tvekan om, bara tanken av att ställa in en 102" Plasma-TV i vardagsrummet ger oss gåshud.
Källa: Engadget
Alltså det finns ju ingen som helst chans att man kan köpa en så här stor Plasma-TV, men tidigare har jag uteslutit Plasma och LCD mest för att de inte kan (kunde) komma upp i samma bildstorlek som projektorer. Nu är detta problemet avklarat.. men priserna gör ju det omöjligt att köpa ändå.
Får faktiskt inte plats med en 100"+ TV eller projektorbild som jag har hemmabion nu så det kan ju kvitta. 😛
Men ojojoj vad mäktigt det hade varit med en sån där TV alltså.. 😀
Tekniknörd som gillar att träna.
2 Guest(s)