SanDisk ger sig efter iPod|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SanDisk ger sig efter iPod
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 3, 2006 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Att iPod har en kraftig dominans på den amerikanska marknaden vad gäller mp3-spelare är ju ingen nyhet direkt. Faktum är väl att det inte heter mp3-spelare utan det heter iPod oavsett om det är en iPod eller en SanDisk-spelare. Just SanDisk har väl fått finna sig i att vara en ganska distansierad två bakom Apple, men givetvis är detta inget man tänker finna sig i bara sådär. Att privatpersoner startat sidor som AnythingButiPod.com och liknande sidor för att folk ska få upp ögonen för alternativen är väl kanske förståeligt, men nu har SanDisk lanserat sidan iDon't.com där man propagerar för alternativ till iPod, och givetvis sin egna spelare Sansa e200.

På sidan kan man hitta en rad intressanta bilder som även finns att hitta lite överallt i de nordamerikanska storstäderna:

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Och det finns fler att se på hemsidan. Det som är intressant här är dock att inte försöker överträffa iPodens tekniska kvalitéer, om det nu är någon bedrift att komma med, utan man försöker visa att det finns en alternativ livsstil. Det ska bli mycket intressant att se vad Apple har att säga eller kommer att göra åt detta. Det finns många sympatisörer till denna kampanj, men frågan är om man kan rucka på iPods ställning, men de ska väl ha en eloge för att de försöker.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1047420
June 3, 2006 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Haha coola bilder 😀 och bra budskap... orka iPod, va annorlunda!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1047430
June 3, 2006 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Ja bilderna är skitsnygga !

Jag skulle mer än gärna vilja några av dessa i tavla och hänga upp på väggen. 🙂

Snuffle
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
1047459
June 3, 2006 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

att privatpersoner gör det kan jag förstå, men att företag på ett så här uppenbart sätt smutskastar andra företag är lågt.

Gambit_2K
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
1047470
June 3, 2006 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kan sansdisk vara stora på Mp3 spelare fronten? Jag vet inte av en endaste person som har deras spelare eller ens sett en snygg modell. Trodde att typ Sony eller liknande företag var 2:a.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1047473
June 3, 2006 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Gambit_2K wrote: Hur kan sansdisk vara stora på Mp3 spelare fronten? Jag vet inte av en endaste person som har deras spelare eller ens sett en snygg modell. Trodde att typ Sony eller liknande företag var 2:a.

Bara för att de inte är stora i Sverige betyder ju inte på långa vägar inte att de inte säljer i andra länder ju...

Trött på iPod, känns som att många väljer dem för att de 1) inte vet bättre och 2) alla andra ar såna

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1047480
June 3, 2006 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle jag köpa en mp3 spelare nu skulle jag förmodligen inte köpa en ipod, menar "alla" andra har ju en sån, hur kul är det att vara lika som alla andra!?

smekast
Medlem
Forum Posts: 17
1047508
June 3, 2006 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänker ni så när ni köper en ny PC också eller?

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1047513
June 3, 2006 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Ja bilderna är skitsnygga !

Jag skulle mer än gärna vilja några av dessa i tavla och hänga upp på väggen. 🙂

O ja de var så gryma!

smekast wrote: Tänker ni så när ni köper en ny PC också eller?

Ja, dell är världens största datortillverkar, är de bäst för det? hur många här på forumet har dell? ingen hoppas jag!

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1047516
June 3, 2006 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen känns det bara naturligt att gå mot strömmen.

Min laptop var extrem när jag köpte den, mp3-spelaren borde väl också räknas till de mindre vanliga och det gäller även resten av mina prylar...

Att köpa samma saker som alla andra är ju inget kul...

smekast
Medlem
Forum Posts: 17
1047551
June 3, 2006 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns nog en anledning att folk köper ipod. Sen gillar jag inte denna smutskastningen bara för att man inte säljer lika många spelare själv.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
1047732
June 4, 2006 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Det intressanta är just Iriver och Creative.
Har snott ideer och design så jävla mycket från Ipod.

Det måste väll bevisa att det är just Apple som leder utvecklingen, mycket kul med banbrytande innovationer

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1047742
June 4, 2006 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

smekast wrote: Finns nog en anledning att folk köper ipod. Sen gillar jag inte denna smutskastningen bara för att man inte säljer lika många spelare själv.

Problemet är snarare att man inte syns för folk är så insnöade på iPod och inte vet om något annat. Du kan inte jämföra med Sverige där vi ahr Mp3-spelare och iPod är en av dom med staterna där man har iPod och andra iPods.

Smirnoff wrote: Det intressanta är just Iriver och Creative.
Har snott ideer och design så j**la mycket från Ipod.

Det måste väll bevisa att det är just Apple som leder utvecklingen, mycket kul med banbrytande innovationer

Apple leder utvecklingen, på vilket sätt? De var väl sist med att implementera video-stöd och de annonserade in i det sista att de inte var intresserade av det. Deras filstöd över lag är rätt snålt och kvalitén på skärmarna är allt annat än imponerande i jämförelse med motståndet. Att de har envisats med att använda PortalPlayers ljudkretsar trots all kritik är väl knappast heller ett tecken på innovation. Det enda jag kan komma på rak arm att Apple gjort riktigt bra är väl snurrhjulet?

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1047747
June 4, 2006 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

smekast wrote: Finns nog en anledning att folk köper ipod. Sen gillar jag inte denna smutskastningen bara för att man inte säljer lika många spelare själv.

Anledningen kallas marknadsföring. De var rätt tidigt ute, och du kan inte gå på stan utan att se gräsliga ljusgröna och rosa skyltar som säger åt dig att köpa en iPod.

Delph1 wrote: [quote=smekast]Finns nog en anledning att folk köper ipod. Sen gillar jag inte denna smutskastningen bara för att man inte säljer lika många spelare själv.

Problemet är snarare att man inte syns för folk är så insnöade på iPod och inte vet om något annat. Du kan inte jämföra med Sverige där vi ahr Mp3-spelare och iPod är en av dom med staterna där man har iPod och andra iPods.

Smirnoff wrote: Det intressanta är just Iriver och Creative.
Har snott ideer och design så j**la mycket från Ipod.

Apple leder utvecklingen, på vilket sätt? De var väl sist med att implementera video-stöd och de annonserade in i det sista att de inte var intresserade av det. Deras filstöd över lag är rätt snålt och kvalitén på skärmarna är allt annat än imponerande i jämförelse med motståndet. Att de har envisats med att använda PortalPlayers ljudkretsar trots all kritik är väl knappast heller ett tecken på innovation. Det enda jag kan komma på rak arm att Apple gjort riktigt bra är väl snurrhjulet?

//Andreas

:worship:

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
1047755
June 4, 2006 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Toucheknappar/pad?
vare inte Apple som var först på sin Ipod serie?

Liksom det smarta menysystemet.

Vita hörlurar

Smidig symbios mellan Itunes och Ipod.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1047758
June 4, 2006 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote:

Vita hörlurar

:spy:
så trött på dem...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1047761
June 4, 2006 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Toucheknappar/pad?
vare inte Apple som var först på sin Ipod serie?

Liksom det smarta menysystemet.

Vita hörlurar

Smidig symbios mellan Itunes och Ipod.

Toucheknappar/pad har jag redan givit dig 😉

Menysystemet bråkar dom ju för fullt med Creative om så att säga allt för mycket om det ska man väl kanske inte.

Vita hörlurar? Ja jävlar du, det måste varit århundrandets uppfinning? 😉

Symbios mellan iTunes, iPod och även iTMS har både sina bra och dåliga sidor. Det som är bra är ju att det är enkelt. Det som är dåligt är att du är totalt instängd i Apple och deras propietära system, vad de vill att du ska göra så kan de styra dig.
Alternativ har ju dykit upp till iTunes, men knappast på grund av att Apple vill utan att folk är less på att vara tvugna att använda iTunes.

Folk gnäller som fan på att Sony har sina egna format men alla hyllar Apple för deras sådana. Konstigt.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 78
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL