April 17, 2005
Att iPod har en kraftig dominans på den amerikanska marknaden vad gäller mp3-spelare är ju ingen nyhet direkt. Faktum är väl att det inte heter mp3-spelare utan det heter iPod oavsett om det är en iPod eller en SanDisk-spelare. Just SanDisk har väl fått finna sig i att vara en ganska distansierad två bakom Apple, men givetvis är detta inget man tänker finna sig i bara sådär. Att privatpersoner startat sidor som AnythingButiPod.com och liknande sidor för att folk ska få upp ögonen för alternativen är väl kanske förståeligt, men nu har SanDisk lanserat sidan iDon't.com där man propagerar för alternativ till iPod, och givetvis sin egna spelare Sansa e200.
På sidan kan man hitta en rad intressanta bilder som även finns att hitta lite överallt i de nordamerikanska storstäderna:
Och det finns fler att se på hemsidan. Det som är intressant här är dock att inte försöker överträffa iPodens tekniska kvalitéer, om det nu är någon bedrift att komma med, utan man försöker visa att det finns en alternativ livsstil. Det ska bli mycket intressant att se vad Apple har att säga eller kommer att göra åt detta. Det finns många sympatisörer till denna kampanj, men frågan är om man kan rucka på iPods ställning, men de ska väl ha en eloge för att de försöker.
August 11, 2005
Gambit_2K wrote: Hur kan sansdisk vara stora på Mp3 spelare fronten? Jag vet inte av en endaste person som har deras spelare eller ens sett en snygg modell. Trodde att typ Sony eller liknande företag var 2:a.
Bara för att de inte är stora i Sverige betyder ju inte på långa vägar inte att de inte säljer i andra länder ju...
Trött på iPod, känns som att många väljer dem för att de 1) inte vet bättre och 2) alla andra ar såna
September 27, 2005
skiroy wrote: Ja bilderna är skitsnygga !
Jag skulle mer än gärna vilja några av dessa i tavla och hänga upp på väggen. 🙂
O ja de var så gryma!
smekast wrote: Tänker ni så när ni köper en ny PC också eller?
Ja, dell är världens största datortillverkar, är de bäst för det? hur många här på forumet har dell? ingen hoppas jag!
November 27, 2003
smekast wrote: Finns nog en anledning att folk köper ipod. Sen gillar jag inte denna smutskastningen bara för att man inte säljer lika många spelare själv.
Problemet är snarare att man inte syns för folk är så insnöade på iPod och inte vet om något annat. Du kan inte jämföra med Sverige där vi ahr Mp3-spelare och iPod är en av dom med staterna där man har iPod och andra iPods.
Smirnoff wrote: Det intressanta är just Iriver och Creative.
Har snott ideer och design så j**la mycket från Ipod.Det måste väll bevisa att det är just Apple som leder utvecklingen, mycket kul med banbrytande innovationer
Apple leder utvecklingen, på vilket sätt? De var väl sist med att implementera video-stöd och de annonserade in i det sista att de inte var intresserade av det. Deras filstöd över lag är rätt snålt och kvalitén på skärmarna är allt annat än imponerande i jämförelse med motståndet. Att de har envisats med att använda PortalPlayers ljudkretsar trots all kritik är väl knappast heller ett tecken på innovation. Det enda jag kan komma på rak arm att Apple gjort riktigt bra är väl snurrhjulet?
//Andreas
February 12, 2003
smekast wrote: Finns nog en anledning att folk köper ipod. Sen gillar jag inte denna smutskastningen bara för att man inte säljer lika många spelare själv.
Anledningen kallas marknadsföring. De var rätt tidigt ute, och du kan inte gå på stan utan att se gräsliga ljusgröna och rosa skyltar som säger åt dig att köpa en iPod.
Delph1 wrote: [quote=smekast]Finns nog en anledning att folk köper ipod. Sen gillar jag inte denna smutskastningen bara för att man inte säljer lika många spelare själv.
Problemet är snarare att man inte syns för folk är så insnöade på iPod och inte vet om något annat. Du kan inte jämföra med Sverige där vi ahr Mp3-spelare och iPod är en av dom med staterna där man har iPod och andra iPods.
Smirnoff wrote: Det intressanta är just Iriver och Creative.
Har snott ideer och design så j**la mycket från Ipod.Det måste väll bevisa att det är just Apple som leder utvecklingen, mycket kul med banbrytande innovationer
Apple leder utvecklingen, på vilket sätt? De var väl sist med att implementera video-stöd och de annonserade in i det sista att de inte var intresserade av det. Deras filstöd över lag är rätt snålt och kvalitén på skärmarna är allt annat än imponerande i jämförelse med motståndet. Att de har envisats med att använda PortalPlayers ljudkretsar trots all kritik är väl knappast heller ett tecken på innovation. Det enda jag kan komma på rak arm att Apple gjort riktigt bra är väl snurrhjulet?
//Andreas
:worship:
November 27, 2003
Smirnoff wrote: Toucheknappar/pad?
vare inte Apple som var först på sin Ipod serie?Liksom det smarta menysystemet.
Vita hörlurar
Smidig symbios mellan Itunes och Ipod.
Toucheknappar/pad har jag redan givit dig 😉
Menysystemet bråkar dom ju för fullt med Creative om så att säga allt för mycket om det ska man väl kanske inte.
Vita hörlurar? Ja jävlar du, det måste varit århundrandets uppfinning? 😉
Symbios mellan iTunes, iPod och även iTMS har både sina bra och dåliga sidor. Det som är bra är ju att det är enkelt. Det som är dåligt är att du är totalt instängd i Apple och deras propietära system, vad de vill att du ska göra så kan de styra dig.
Alternativ har ju dykit upp till iTunes, men knappast på grund av att Apple vill utan att folk är less på att vara tvugna att använda iTunes.
Folk gnäller som fan på att Sony har sina egna format men alla hyllar Apple för deras sådana. Konstigt.
//Andreas
1 Guest(s)