SanDisk lanserar 32GB SSD-enhet i 2.5" format|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SanDisk lanserar 32GB SSD-enhet i 2.5" format
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 14, 2007 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

SanDisk har nu officiellt lanserat sin första SSD-enhet på marknaden och den 2.5" stora flashhårddisken har en lagringskapacitet på 32GB. SanDisk förlitar sig på Seriell ATA-gränssnittet och pekar på att den nya enheten är utvecklad för att ta över efter de traditionella hårddiskar som används i dagens bärbara datorer. SanDisks 32GB SSD-enhet ska erbjuda en konstant läshastighet av 67MB/s vilket är riktigt bra för en hårddisk i detta formatet, tyvärr har vi dock inte kunnat hitta några siffror på skrivhastigheten. SanDisk kommer att lansera den nya SSD-enheten under CeBIT i veckan och vi ser verkligen fram emot att höra mer om en av de första kommersiella SSD-enheterna på marknaden.

With no moving parts, SanDisk SSD SATA 5000 2.5" does not need to spin up into action or to seek files in the way that conventional hard disk drives do, while also eliminating the limitations of random seek performance. These characteristics, combined with SanDisk advanced flash management technology, enable SanDisk SSD to achieve performance that is approximately twice as fast as the hard disk drive.

Klart noterbart är dock att SanDisk verkligen sett över prisbilden för sin SSD-enhet. När vi senast rapporterade om deras 32GB SSD låg det förväntade priset på 600 USD. Detta har nu sänkts till 350 USD vid stora volymer. Exakt vad det blir för butikspris återstår att se men mest spännande ska det trots allt bli att se enhetens prestanda. Mer information om SanDisk SSD SATA 5000 går att hitta på tillverkarens hemsida.

[Image Can Not Be Found]

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1124077
March 14, 2007 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

mysigt. Hoppas att det kommer att gå lite snabbare nu med SSD. 32 gb är inte jättemycket men fullt tillräckligt om man har en vanlig hd som kompliment.
350 USD är fortfarande ganska mycket (om man tänker på moms ect) men betydligt bättre än 600 !

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1124079
March 14, 2007 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det när de finns att köpa i butik och inte bara syns på bild...

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1124133
March 15, 2007 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

tyvärr har ju alla flash diskar än så länge sugit ...

men med tanke på att flash kan ha låg accesstider så kan diskarna bli lovande om de får upp str lite också

bobbabö
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1124842
March 17, 2007 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

SSD-diskarna kommer att lanseras som OEM som jag har uppfattat det. Vi konsumenter kan alltså bara komma åt en genom att exempelvis löpa en laptopp med en sådan i?

Jag tänker mig dock, förhoppningsvis, att det skulle kunna bli som med Windows OEM verisioner - dvs man köper disken tillsammans med någon annan komponent i butiken?

Har letat överallt på nätet om man kan köpa SSD-diskar någonstans i världen. :bok:

För oss konsumenter finns det faktiskt redan. Det finns i 4, 8, 16GB. Jag finner bara med IDE interface (PATA) tyvärr. 4GB är för lite och 16GB är just nu för dyrt enligt min åsikt. Följande:

8GB kan inhandlas för:

2770kr i USA på:
http://flashmemory-store.store.....e-8gb.html

3140kr i Tyskland på:
http://www.mindfactory.de/cgi-.....ct/0020915

Jag tror att man får betala Importskatt från USA, så frågan är vilket köp som egentligen är billigast med frakt och allt? Någon som vet?

Det känns dock fel att köpa PATA i dessa SATA-tider, men PATAs "UDMA 4" ger 60mb/sek vilket i runda slängar, vad jag har förstått, är vad en hårdisk jobbar i. Enda gången SATA har fördel är när chache-minnet används och hur mycket detta avgör vet jag ej? Någon som vet???

Det enda som talar emot ett inköp på ovanstående länkar är enligt min mening:
--------------------------------------------------------------------------------
Innan sommaren finns troligtvis Sandisk's 32GB:are som OEM, och kan, om mina önskningar går i uppfyllelse,
köpas tillsammans med någon trivial komponent för 4100kr.

SLUTSATS: Vänta gissningsvis ett ½-år och få 32GB i.s.f. 8GB för nästan samma pris.
Eller törs du inte vänta och får bara 8GB.

FRÅGAN ÄR: Hur länge får man som konsument vänta? cry

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1124869
March 18, 2007 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

De diskarna som du hittat där är inte överväldigande bra. De har testats och recensionerna har inte var speciellt positiva överlag. Jag hade nog, tyvärr, väntat.

//Andreas

bobbabö
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1124962
March 18, 2007 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

jo, det har också blivit min slutsats att jag bör vänta.

men det är ju dethär med OEM. SSD-diskar släpps bara som OEM läser man.

Vill köpa styckesvis, hur gör man det? 😡

Sen är frågan om Vista Ultimate går in på 32GB. Enligt systemkraven skall man ha "en 40GB HD med 15GB ledigt".
Här kan man fråga sig vad de resterande 25GB är nödvändiga för?

Nån som vet?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1124970
March 18, 2007 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vista går utan tvekan in på en 32GB-disk. 🙂

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 224
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL