Sanningen om Megapixel-kriget i digitalkameror|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sanningen om Megapixel-kriget i digitalkameror
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2006 - 6:00 am
sp_Permalink sp_Print

Konsumentmarknaden lär sig nya knep för var dag som går och siffror har sedan urminnes tider varit ett enkelt och effektivt sätt att fånga kunders uppmärksamhet. Hur ofta ser man inte datorbutiker vända sig till svensson-konsumenter med uttryck som "256MB grafikkort" eller "3.0GHz processor". De med något större intresse är fullt medvetna om att varken klockfrekvens eller minnesmängd är den enda faktorn som avgör en komponents prestanda, men det är inte lika lätt att övertyga dem som inte är insatta. En av de marknader som verkligen fastnat i siffer-PR-träsket är digitalkameramarknaden. I princip det enda man marknadsför är kamerornas Megapixel-värde.

På Dans Data har man tröttnat på denna ensidiga marknadsföring och skrivit en artikel som tar upp hur man som konsument ska se på Megapixel-nojjan som finns inom digitalkamera marknaden. Klart intressant läsning även för dem som vet att MP inte är allt, men som fortfarande är lite på det oklara varför så är fallet. Läs hela artikeln på Dans Data.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1059809
July 17, 2006 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

När jag skulle köpa min semi-proffskamera valde jag mellan Nikon D50 o Canon 350D. Jag var helt inställd på Canon som hade 8 mp mot Nikon 6. Men alla vettiga recensioner o jämförelser pekade på Nikon bättre bildkvalitet. Ok, det skiljde inte mycket men ändå.
Det fantastika är alla som är helt nöjda med sina 2mp-kameror på mobiltelefoner o tror att när 3mp-kamerorna kommer till mobilen så behöver de ingen riktig.....
Men så länge objektiven är skit till kompaktkameror spelar det ingen roll hur många mp man har. 3 mp räcker till ett a4 men ofta ska man bara ha bilderna i 10x15cm. Objektivets skärpa o ljuskänslighet är otroligt mycket mer värt men inte lika lätt att jämföra.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1059830
July 17, 2006 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Precis, det är optiken som sätter gränsen snarare än pixlarna numer. Då jag köpte min kompaktkamera så valde jag faktiskt bort samma modell fast med fler Mp för att optiken var den samma och de extra Mp bara kostade mer pengar, tog mer plats på minneskortet osv.
Det finns en gräns för hur liten man kan göra optiken och fortfarande uppnå samma prestanda, iaf så länge optiken kommer vara baserad på linser!

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1059890
July 17, 2006 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

mm, dessutom blir "photsite"erna mindre på en APS-c sensor ju högre MP de har , då får man högre brus , mindre skärpa!

WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
1059937
July 17, 2006 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Det hade gett en mer rättvis bild i fall kameratillverkarna angav hur stor sensor kamerorna hade i stället för MP.
Men som synd var är inte kameratillverkarna intresserade av att vara rättvisa.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1059956
July 17, 2006 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

hm tja de gör ju tillverkarna, APS eller fullformat 🙂

iaf för dSLR kameror!

Men det är så mycket annat som påverkar också!

Så det bästa är att läsa ordentliga recenssioner, tex på dpreview.com och där jämföra de kameror man är intresserad av ..

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1059989
July 17, 2006 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

samma sak här.

köpte min hp med "bara" 5 mpix när det fanns kameror med 8 ute, just för att funktionerna i övrigt var mycket bättre, + att man som amatör får bättre bilder med en kamera åp 3-5 mpix.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1060193
July 18, 2006 - 1:15 am
sp_Permalink sp_Print

det viktigaste är väl ändå själva RIPen i en digitalkamera.. den som tolkar CCD-sensorns information och gör om det till ettor och nollor..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 261
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL