Sapphire kyler grafikkort med flytande metall|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sapphire kyler grafikkort med flytande metall
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 20, 2005 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Sapphire har vid flera gånger lanserat grafikkort där man satsat på effektiv kylning med låg ljudnivå. Då har det handlat om speciella kylflänsar och dylikt men nu har man tagit konceptet med effektiv grafikkortskylning ett antal steg längre. Man har nämligen lanserat det första grafikkortet på marknaden som använder flytande metall för att kyla grafikkretsen. Vi har tidigare under veckan hört information om detta men vi ha väntat på mer officiella uppgifter, vilket vi fått idag direkt från Sapphire själva.

Det första grafikkortet som använder sig av kylning med flytande metall heter Sapphire Radeon X850XT PE Blizzard och enligt Sapphire ska den nya kyltekniken vara upp till 65 gånger effektivare på att överföra värme än vattenkylning och kräver heller inte några rörliga komponenter. Den nya kylaren ska ge 10 grader lägre temperaturer än Sapphires egen Artic Cooling lösning och det vid en ljudnivå 25% lägre än ATIs standardkylning.


[Image Can Not Be Found]


Tekniken som Sapphires Blizzard kort använder sig av kommer från tillverkaren NanoCoolers och använder sig av ett heatpipe liknande system. Den flytande metallen leds genom kanaler från värmekällan, i detta fall grafikkortskretsen, till en kylfläns där värmen leds bort från systemet med hjälp av en fläkt. Metallen skickas genom systemet med hjälp av en elektromagnetisk pump som arbetar helt ljudlöst.


[Image Can Not Be Found]

Det har ännu inte dukt upp några prisuppgifter på Sapphires Blizzard grafikkort men vi ser verkligen fram emot att följa utvecklingen av kylning med flytande metall. Speciellt då NanoCoolers även arbetar på kylare för processorer i bärbara datorer m.m.


Källa: Sapphire

Avatar
gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
February 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
894334
May 20, 2005 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

jävlar.... !

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894340
May 20, 2005 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolloidkemi-power!

//Andreas

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894356
May 20, 2005 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är det för metall? Kvicksilver eller? Låter lite riskabelt och kanske inte helt miljövänligt, men vafan...

Annars tänker jag mest på den där T-1000 som var gjord av flytande metall och kunna omforma sig till massa olika gubbar...

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
894363
May 20, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi vet ju alla att vatten leder värme förbannat dåligt...
Om man har ett provrör fullt med vatten och placerar ena änden i en låga så kan man hålla i röret i andra änden tex. Ni som har testat det på kemin vet hur hag menar.
Detta hede ju inte fungerat med en kopparbit precis.
Idag använder man ju inte Vatten i heatpipes, utan gas.
Detta system ser jag bara en nackdel i.... Om så mycket värme kan ledas mort från kärnan måste all värme ledas bort från kylaren (som kyler metallen).
Iom dimmensionerna på detta tvivlar jag faktist på att systemet är speciellt tyst.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894388
May 20, 2005 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Vi vet ju alla att vatten leder värme förbannat dåligt...
Om man har ett provrör fullt med vatten och placerar ena änden i en låga så kan man hålla i röret i andra änden tex. Ni som har testat det på kemin vet hur hag menar.
Detta hede ju inte fungerat med en kopparbit precis.
Idag använder man ju inte Vatten i heatpipes, utan gas.
Detta system ser jag bara en nackdel i.... Om så mycket värme kan ledas mort från kärnan måste all värme ledas bort från kylaren (som kyler metallen).
Iom dimmensionerna på detta tvivlar jag faktist på att systemet är speciellt tyst.

Ultimata vore ju att leda ut det i chassit egentligen och det ska visst komma en passiv lösning.

//Andreas

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
December 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894399
May 20, 2005 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Vi vet ju alla att vatten leder värme förbannat dåligt...
Om man har ett provrör fullt med vatten och placerar ena änden i en låga så kan man hålla i röret i andra änden tex. Ni som har testat det på kemin vet hur hag menar.
Detta hede ju inte fungerat med en kopparbit precis.
Idag använder man ju inte Vatten i heatpipes, utan gas.
Detta system ser jag bara en nackdel i.... Om så mycket värme kan ledas mort från kärnan måste all värme ledas bort från kylaren (som kyler metallen).
Iom dimmensionerna på detta tvivlar jag faktist på att systemet är speciellt tyst.

Förvisso det leder värme dåligt... man kan lagra en massa!
Metall... tvärtom.

Tyst?... tja det märker vi väl?

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
894446
May 20, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Marre wrote: [quote=SuperNova]Vi vet ju alla att vatten leder värme förbannat dåligt...
Om man har ett provrör fullt med vatten och placerar ena änden i en låga så kan man hålla i röret i andra änden tex. Ni som har testat det på kemin vet hur hag menar.
Detta hede ju inte fungerat med en kopparbit precis.
Idag använder man ju inte Vatten i heatpipes, utan gas.
Detta system ser jag bara en nackdel i.... Om så mycket värme kan ledas mort från kärnan måste all värme ledas bort från kylaren (som kyler metallen).
Iom dimmensionerna på detta tvivlar jag faktist på att systemet är speciellt tyst.

Förvisso det leder värme dåligt... man kan lagra en massa!
Metall... tvärtom.

Tyst?... tja det märker vi väl?

Det är ju liksom det som är dåligt med vatten. Tar en jäkla tid att värma upp och när det är varmt så tar det lång tid att kyla ner. Fullkomligt opraktiskt att leda värme med. Man vill ha något som snabbt tar på sig värme från ett ställe, skyffla det snabbt till ett annat å sedan kyla det snabbt så man kan skicka tillbaka det snabbt för uppvärmning igen. Eftersom vattnet lagrar värmen så blir man ju aldrig av med det från kortet.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
894456
May 20, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

hm vatten är det perfekta kylmediet då det har så pass högt Cp /Cv , dessutom är det ruskigt billigt 🙂

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
894777
May 21, 2005 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, 65 gånger bättre värmeledning än VATTEN var det väl. Att man nämner vattenkylning mitt i rör bara till det. Det är väl snarare vattnets värmekapacitet man vill åt i vattenkylning?

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
894857
May 21, 2005 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ojojo 😀

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
Member Since:
April 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
895739
May 23, 2005 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Om bilden stämmer så förstår jag inte fördelen, det sitter ju två "turbo"fläktar på kortet? Vad är det som blir bättre med det upplägget? Och hur mycket låter ATI:s orginalkylning kan man ju undra?

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
895968
May 23, 2005 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Grejen är att metallen leder värmen från kärnan till en kylfläns. Jag antar att den sprider värmen mycket snabbare över en större yta än att ha en kylfläns fastsatt på kärnan, dvs spridningen från kärna till kylfläns blir större och alltså kan man kyla mer yta vilket är mycket effektivare.

Skillnaden med en riktig vattenkylning är att då fraktas vattnet långt bort från kortet och kylls ner under en längre tid dvs det blir ett konstant flöde av kallt vatten till kortet.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
895979
May 23, 2005 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Grejen är att metallen leder värmen från kärnan till en kylfläns. Jag antar att den sprider värmen mycket snabbare över en större yta än att ha en kylfläns fastsatt på kärnan, dvs spridningen från kärna till kylfläns blir större och alltså kan man kyla mer yta vilket är mycket effektivare.

Skillnaden med en riktig vattenkylning är att då fraktas vattnet långt bort från kortet och kylls ner under en längre tid dvs det blir ett konstant flöde av kallt vatten till kortet.

Principen är fortfarande densamma, att flytta värme från den lilla processorn till något större som är lättare att kyla.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
897103
May 25, 2005 - 3:52 am
sp_Permalink sp_Print

Beror på hur man ser det. Metallen sprider värmen snabbt medans vattnet transporterar bort värmen till ett kylsystem. Skilnaden är storleken på systemet. Hade man vatten i det lilla systemet på kortet så skulle värmen stanna i vattnet och kommer inte bort från kortet. Principen samma men kylningen sker på olika ställen.

2 fläktar kan skyffla lika mycket luft som en men vid en lägre hastighet och därigenom dämpas ljudvolymen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL