Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA testad|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA testad
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 5, 2006 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Seagate Barracuda 7200.10 annonserades för inte så länge sedan och eftersom det är de första konsumenthårddiskarna som faktiskt använder sig av den väldigt omtalade perpendicular recording-teknologin så väckte de givetvis en hel del intresse. BigBruin har nu släppt den första recensionen av den största av dessa diskar och det visar sig att specifikationerna som ser bra ut faktiskt har viss verklighet i sig. 7200.10 mer eller mindre förnedrar sin äldre syssling i en del tester, medan andra tas hem med mindre marginal, det är dock ingen tvekan om vem som är herre på täppan. Seagate har lyckats göra 7200.10 snäppet bättre än 7200.9, som är en bra serie diskar de med, och det ska bli intressant att se vad konkurrenterna har att komma med.

"Seagate really does have the Steve Austin of hard drives on their hands with the Barracuda 7200.10, as it really is better, stronger, faster. Better in terms of the lower noise, and lower heat production provided in part by the implementation of perpendicular recording technology."

En lite kul tanke de tar upp är att efter att ha formaterat disken "förlorar" man 52GB. Det är nästan dubbelt upp mot vad undertecknads laptop har totalt.

:: Läs vidare hos BigBruin

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1038920
May 5, 2006 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det mest otroliga med detta är inte de annonserat eller vad den klarar utan att den utan att den verkar finnas för leverans redan 😮 Det är helt fantastiskt för hårddisktillverkare i allmänhet i för Seagate i synnerhet (som brukar ta ett år på sig från annonsering -> leverans

I Akiba Japan så klart... (om jag åker till Japan någon gång så...)

[Image Can Not Be Found]

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1038931
May 5, 2006 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Det mest otroliga med detta är inte de annonserat eller vad den klarar utan att den utan att den verkar finnas för leverans redan 😮 Det är helt fantastiskt för hårddisktillverkare i allmänhet i för Seagate i synnerhet (som brukar ta ett år på sig från annonsering -> leverans

I Akiba Japan så klart... (om jag åker till Japan någon gång så...)

/* BILD */

Jag förstår ingenting av det här inlägget.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1039010
May 6, 2006 - 5:07 am
sp_Permalink sp_Print

Okej jag försöker igen...

Det är helt fantastiskt för en hårddisktillverkare verkligen ha disken för leverans vid annonseringstillfället

Förklaring: Disktillverkare "papperslanserar" oftast mycket värre än ex. vis Nvidia, ATI eller någon annan hårdvaru-tillverkare nånsin gjort. Det brukar alltså vara i genomsnitt ½års väntetid från de säger en disk levereras till man kan köpa den på riktigt. Seagate brukar vara extrema på detta, upp till ett år är inte ovanligt från "papperslansering" till tillgänglighet i butikerna.

I Akiba (ett marknadsställe) i Japan (ett land) där de ALLTID verkar ha det senaste på hyllorna absolut FÖRST så finns den redan liggande och kan köpas (se bild).

Om jag någonsin åker till Japan tänker jag besöka Akiba marknaden och dreggla över alla prylar.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
1039020
May 6, 2006 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320080

16 st. 2006-05-09 (Preliminärt)

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1039241
May 6, 2006 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Skall till Japan snart.. skall kolla runt lite på Akihabara när jag ändå är där.
Kanske hittar man något intressant.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1039523
May 8, 2006 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

vill ha faktorn är stor. RAID 0 xD blir nog något sådant när jag uppgraderar efter lumpen 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL