August 22, 2005
Att dagens datorer blir snabbare och snabbare för var dag som går är allmän kännedom, och enligt många så är det bara bra. Man kan använda datorerna till saker som tidigare ansågs som science fiction, allt tack vare utvecklingens rasande fart.
Snabba processorer och grafikkort i all ära, men det finns fortfarande en komponent i datorn som framför alla andra inte utvecklats så mycket hastighetsmässigt de senaste åren. Jag tänker givetvis på hårddisken. Visst, de har blivit större och till en viss mån lite snabbare, men det har inte varit några revolutionerande framsteg.
Länge har det talats om NCQ, Native Command Queuing. Det är en teknik som i kombination med Serial ATA-gränssnittet äntligen ska införas för oss privatpersoner, och som ska optimera sättet hårddisken arbetar med vår värdefulla data.
The Tech Report har fått tag i en av Seagate's nya SATA-diskar med NCQ-stöd och jämfört den med allt från Western Digital's Raptordiskar till SCSI-diskar, allt för att utröna om det kan vara någonting för oss konsumenter att spendera våra slantar på.
"ATA HARD DRIVES are easily the slowest components in today's PCs. They may also be the dumbest and most inefficient, but Native Command Queuing (NCQ) could change all that. By intelligently re-ordering I/O requests, command queuing can make drives smarter, more efficient, and ultimately faster, all without increasing spindle speeds or adding on-board cache. Sweet."
Det är alltid roligt att det händer någonting på hårddiskfronten, men frågan är om NCQ gör någon väsentlig skillnad i prestanda eller om det bara är ännu ett sätt att norpa åt sig några slantar extra från våra redan så plågade plånböcker?
Kolla in testet hos The Tech Report så får du svaret.
September 1, 2002
denstore wrote: Det var ju en rätt nerslående artikel. Fram med solid state nu! Jag vill inte leva kvar i den här skitutvecklingen.
(förenklar Solid State till SS)
Jo, det skulle vara väldigt trevligt med SS-diskar som systemdiskar och ha de lagringskapabla IDE-diskarna som fillagring. Eftersom det blir så otroligt dyrt att skapa gigantiska SS-diskar borde det bli en bra kompromiss.
September 19, 2002
denstore wrote: Det var ju en rätt nerslående artikel. Fram med solid state nu! Jag vill inte leva kvar i den här skitutvecklingen.
Jo jag måste säga att man blev högst besviken. Även om de kanske får till det bättre i framtiden med mognare teknik eller någonting så lär det inte räcka till för att imponera. Som sagt, solid state är framtiden, om de bara kunde fatta det så skulle jag bli lycklig.
March 27, 2003
Nu vet jag inte riktigt vart du vill komma.
Jag påpekade bara att anledningen till att inte så många kör raptor i raid0 tror jag är priset.
Att klaga på grafiken när man har ett GF4 är inte lika befogat då det faktiskt går att höja prestandan utan att det kostar skjortan...
May 7, 2002
Danne980 wrote: Verkar som många tycker hd är en flaskhals, håller själv med till viss del. Men jag har inte sett så många som kör raptor 74 i raid0. Känns som om man har ett GF4 (tex) och beklagar sig på att grafikkorten är så dåliga nu för tiden.
men varför inte då köra SCSI?
September 19, 2002
Jag tycker också att en viktig variabel inte tas med i jakten efter snabbare diskar, och det är ljudnivån. Visst, smackar du ihop typ 8st scsidiskar i raid så blir det snabbt som attan, men hur många vill vistas i samma rum utan hörselskydd?
Solid state ska väl både bli turbosnabbt och i princip ljudlöst som jag förstått det då det inte ska ha några rörliga delar?
June 20, 2002
[ToMaHaWk wrote: ]Jag tycker också att en viktig variabel inte tas med i jakten efter snabbare diskar, och det är ljudnivån. Visst, smackar du ihop typ 8st scsidiskar i raid så blir det snabbt som attan, men hur många vill vistas i samma rum utan hörselskydd?
Solid state ska väl både bli turbosnabbt och i princip ljudlöst som jag förstått det då det inte ska ha några rörliga delar?
Borde det väl bli, men frågan är om vi inte får en till fläkt i datorn.
September 19, 2002
Om det bara räcker med en papst 120mm @ 5v till så klagar jag inte då det bör räcka för att kyla mer än en hårddisk och låter mindre än en enda stackars hårddisk. 😉
Nog tror jag att solid statediskar ska gå att kyla med passiva varianter, bara man har rätt luftflöde i lådan.
1 Guest(s)