Seagates uppköp av Maxtor har godkänts|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Seagates uppköp av Maxtor har godkänts
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 19, 2006 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

I slutet av förra året kunde vi rapportera att Seagate skulle köpa upp Maxtor, en av dess rivaler på hårddiskmarknaden. Nu har man satt den sista spiken i kistan genom att alla aktieägare nu godkänt uppköpet vilket Seagate hoppas ska gynna deras utveckling av hårddisktekniker och tillverka fler och bättre produkter. Den aktietransaktion som nu kommer sättas igång väntas vara klar innan måndag den 22 maj då New York börsen kommer öppna utan Maxtors aktier listade. Aktieägare i Maxtor kommer få 0.37 Seagate aktieandelar för varje Maxtor-aktie man äger. Vad detta betyder för hårddiskmarknaden, förutom att Maxtor som märke försvinner, återstår att se.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1042462
May 19, 2006 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Låter ju trevligt. Seagate bygger ju jädrans bra diskar 🙂

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1042489
May 19, 2006 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

ja SeGate kan man förvänta sig mycket av i framtiden, så mycket fina tekniker dom redan har tagit fram som kommer om några år. 🙂

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
1042513
May 19, 2006 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Säger som jag även tyckte i vintras, trist. Alltid gillat maxtor som märke, men förhoppningsvis tar seagate efter maxtors bättre teknik (syftar mest på prestandan och inte ljudnivån av prylarna). 😉

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1042517
May 19, 2006 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

POE wrote: Säger som jag även tyckte i vintras, trist. Alltid gillat maxtor som märke, men förhoppningsvis tar seagate efter maxtors bättre teknik (syftar mest på prestandan och inte ljudnivån av prylarna). 😉

jag hoppas att de går efter seagates teknik och inte fort sätter att göra hdd som går sönder och bara sätter ett seagates märke på maxtor diskarna.

eller så kan jag ha fel att maxtor inte går sönder och bara jag och alla jag vet (3-4)har fått måndags x. alla min maxtor har gått sönder.

Poontus
Member
Medlem
1042520
May 19, 2006 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

nu vet jag inte hhur Maxtors senaste diskar låter, men Diamond Max 9, jag vart grymt besviken när jag köpte en sådan, hade inte hört hårddisken gå på flera år (hade tyst IBM disk) så jag har inte gillat Maxtor alls (om dom blev tysta så kan jag ju ändra mig)

men SeGate tar väl vara på forskning och sådant som Maxtor har gjort och använder deras fabriker, det kommer nog bli bra det här, det är ju fortfarande rätt så bra konkurens på hårddisk marknaden.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1042551
May 19, 2006 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

4 Maxtor-diskar som rullar dygnet runt nu och har gjort så i flera år i stort sett så det är ingen sämre kvalité på deras diskar jämtemot någon annans.

Det som Maxtor gjort bättre än många andra däremot som jag hoppas Seagate fortsätter med är externa lösningar.

//Andreas

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1042572
May 19, 2006 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas vi får diskar med maxtors prestanda och kapacitet/krona med segates ljudnivå och värmeutveckling.

Men man kan alltid välja vilket typ av disk man vill ha.

btw det heter "Seagate" inte "SeGate".

Poontus
Member
Medlem
1042629
May 19, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

hypno toad, mjo, jag vet, jag har varit stressad som satan, knappt någon sömn, gjort skolarbete 25 av 35 timmar senaste tiden. så sorry att jag missade ett "a"

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1042659
May 19, 2006 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

alltid köpt seagate de senaste åren men mindre konkurrens är inte bra i längden. men om några år så kommer minnestillverkarna börja konkurera med prestanda dock med mindre lagring.

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043419
May 21, 2006 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: 4 Maxtor-diskar som rullar dygnet runt nu och har gjort så i flera år i stort sett så det är ingen sämre kvalité på deras diskar jämtemot någon annans.

Det som Maxtor gjort bättre än många andra däremot som jag hoppas Seagate fortsätter med är externa lösningar.

//Andreas

de gamla maxtor diskarna är hur bra som helst men nu pratar jag om nytillverkade maxtor som är kassa. har själv en massa gamla hur bra som helst.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1043427
May 21, 2006 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

urk wrote: [quote=Delph1]4 Maxtor-diskar som rullar dygnet runt nu och har gjort så i flera år i stort sett så det är ingen sämre kvalité på deras diskar jämtemot någon annans.

//Andreas

de gamla maxtor diskarna är hur bra som helst men nu pratar jag om nytillverkade maxtor som är kassa. har själv en massa gamla hur bra som helst.

De två nyaste av dessa är inte gamla så det håller ändå inte. Inte heller om du kollar storagerevew's reliability survey. Så nej Maxtor gör inte märkvärt sämre diskar än övriga ifråga om tillförlitlighet.

//Andreas

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043493
May 21, 2006 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=urk][quote=Delph1]4 Maxtor-diskar som rullar dygnet runt nu och har gjort så i flera år i stort sett så det är ingen sämre kvalité på deras diskar jämtemot någon annans.

//Andreas

De två nyaste av dessa är inte gamla så det håller ändå inte. Inte heller om du kollar storagerevew's reliability survey. Så nej Maxtor gör inte märkvärt sämre diskar än övriga ifråga om tillförlitlighet.

//Andreas

min och andras erfenhet och fakta talar imot det. samtliga nästa av alla maxtor som jag vet har gått sönder efter ca 1 år. även på butiken så visade en säljare mej en stor låda med enbart maxtor hdd som hade kommit in på 2 veckor. ca 40% hade kommit tillbacka av alla de maxtor diskar som var sålda för 1 till 1,5år sedan. fast detta var för 2 år sedan så de har väl hittat felen hoppas jag.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1043495
May 21, 2006 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

urk wrote: min och andras erfenhet och fakta talar imot det. samtliga nästa av alla maxtor som jag vet har gått sönder efter ca 1 år. även på butiken så visade en säljare mej en stor låda med enbart maxtor hdd som hade kommit in på 2 veckor. ca 40% hade kommit tillbacka av alla de maxtor diskar som var sålda för 1 till 1,5år sedan. fast detta var för 2 år sedan så de har väl hittat felen hoppas jag.

Har sett samma saker med Fujitsu, Seagate och Western Digital (flera faktiskt) så tyvärr. Enda jag inte sett högar trasiga diskar med är Samsung tror jag, men jag tror nog inte att de håller så extremt mycket bättre kvalité än dom andra. De flesta tillverkare ligger alla på ungefär samma felfrekvens. Det är svårt att dra några paralleller direkt och det är lätt att bli färgad av egna dåliga erfarenheter. 😉

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL