April 17, 2005
I slutet av förra året kunde vi rapportera att Seagate skulle köpa upp Maxtor, en av dess rivaler på hårddiskmarknaden. Nu har man satt den sista spiken i kistan genom att alla aktieägare nu godkänt uppköpet vilket Seagate hoppas ska gynna deras utveckling av hårddisktekniker och tillverka fler och bättre produkter. Den aktietransaktion som nu kommer sättas igång väntas vara klar innan måndag den 22 maj då New York börsen kommer öppna utan Maxtors aktier listade. Aktieägare i Maxtor kommer få 0.37 Seagate aktieandelar för varje Maxtor-aktie man äger. Vad detta betyder för hårddiskmarknaden, förutom att Maxtor som märke försvinner, återstår att se.
August 30, 2005
POE wrote: Säger som jag även tyckte i vintras, trist. Alltid gillat maxtor som märke, men förhoppningsvis tar seagate efter maxtors bättre teknik (syftar mest på prestandan och inte ljudnivån av prylarna). 😉
jag hoppas att de går efter seagates teknik och inte fort sätter att göra hdd som går sönder och bara sätter ett seagates märke på maxtor diskarna.
eller så kan jag ha fel att maxtor inte går sönder och bara jag och alla jag vet (3-4)har fått måndags x. alla min maxtor har gått sönder.
August 16, 2003
nu vet jag inte hhur Maxtors senaste diskar låter, men Diamond Max 9, jag vart grymt besviken när jag köpte en sådan, hade inte hört hårddisken gå på flera år (hade tyst IBM disk) så jag har inte gillat Maxtor alls (om dom blev tysta så kan jag ju ändra mig)
men SeGate tar väl vara på forskning och sådant som Maxtor har gjort och använder deras fabriker, det kommer nog bli bra det här, det är ju fortfarande rätt så bra konkurens på hårddisk marknaden.
November 27, 2003
4 Maxtor-diskar som rullar dygnet runt nu och har gjort så i flera år i stort sett så det är ingen sämre kvalité på deras diskar jämtemot någon annans.
Det som Maxtor gjort bättre än många andra däremot som jag hoppas Seagate fortsätter med är externa lösningar.
//Andreas
April 27, 2005
August 30, 2005
Delph1 wrote: 4 Maxtor-diskar som rullar dygnet runt nu och har gjort så i flera år i stort sett så det är ingen sämre kvalité på deras diskar jämtemot någon annans.
Det som Maxtor gjort bättre än många andra däremot som jag hoppas Seagate fortsätter med är externa lösningar.
//Andreas
de gamla maxtor diskarna är hur bra som helst men nu pratar jag om nytillverkade maxtor som är kassa. har själv en massa gamla hur bra som helst.
November 27, 2003
urk wrote: [quote=Delph1]4 Maxtor-diskar som rullar dygnet runt nu och har gjort så i flera år i stort sett så det är ingen sämre kvalité på deras diskar jämtemot någon annans.
//Andreas
de gamla maxtor diskarna är hur bra som helst men nu pratar jag om nytillverkade maxtor som är kassa. har själv en massa gamla hur bra som helst.
De två nyaste av dessa är inte gamla så det håller ändå inte. Inte heller om du kollar storagerevew's reliability survey. Så nej Maxtor gör inte märkvärt sämre diskar än övriga ifråga om tillförlitlighet.
//Andreas
August 30, 2005
Delph1 wrote: [quote=urk][quote=Delph1]4 Maxtor-diskar som rullar dygnet runt nu och har gjort så i flera år i stort sett så det är ingen sämre kvalité på deras diskar jämtemot någon annans.
//Andreas
De två nyaste av dessa är inte gamla så det håller ändå inte. Inte heller om du kollar storagerevew's reliability survey. Så nej Maxtor gör inte märkvärt sämre diskar än övriga ifråga om tillförlitlighet.
//Andreas
min och andras erfenhet och fakta talar imot det. samtliga nästa av alla maxtor som jag vet har gått sönder efter ca 1 år. även på butiken så visade en säljare mej en stor låda med enbart maxtor hdd som hade kommit in på 2 veckor. ca 40% hade kommit tillbacka av alla de maxtor diskar som var sålda för 1 till 1,5år sedan. fast detta var för 2 år sedan så de har väl hittat felen hoppas jag.
November 27, 2003
urk wrote: min och andras erfenhet och fakta talar imot det. samtliga nästa av alla maxtor som jag vet har gått sönder efter ca 1 år. även på butiken så visade en säljare mej en stor låda med enbart maxtor hdd som hade kommit in på 2 veckor. ca 40% hade kommit tillbacka av alla de maxtor diskar som var sålda för 1 till 1,5år sedan. fast detta var för 2 år sedan så de har väl hittat felen hoppas jag.
Har sett samma saker med Fujitsu, Seagate och Western Digital (flera faktiskt) så tyvärr. Enda jag inte sett högar trasiga diskar med är Samsung tror jag, men jag tror nog inte att de håller så extremt mycket bättre kvalité än dom andra. De flesta tillverkare ligger alla på ungefär samma felfrekvens. Det är svårt att dra några paralleller direkt och det är lätt att bli färgad av egna dåliga erfarenheter. 😉
//Andreas
1 Guest(s)