August 22, 2005
Det nyss släppta Service Pack 2 till Microsoft Windows XP fungerar inte
problemfritt med alla mjukvara som fungerat i tidigare uppgraderingar av XP. Det
är den förbättrade (?) brandväggen som strular med vissa program. Framförallt är
det program som behöver tillgång till en nätverksserver som har dessa problem.
Men med lite kunskap går det att manuellt ta sig runt dessa begränsningar. En
liten kul sak vi kan seär att viss Microsoft mjukvara inte fungerar
tillfredställande med Service Pack 2
Läs mer i Microsoft uttalande och läs även vilka program som strular på
denna länk
September 1, 2002
Vad jag förstod så är det bara så att brandväggen blockerar dessa som standard och att man bara behöver öppna programmens portar i brandväggen för programmen för att få dem att funka.
Känns som att MS tog det säkra före det osäkra, vilket man inte direkt kan klaga på.
March 10, 2003
Brandväggen var det första jag stängde av. Har andra lösningar som fungerar.
Men för medelsvensson är den mycket bra. Blir mindre med virusspridning från dom då.
Dock kanske dom stänger av den om dom upplever problem.
Som i sin tur leder tillbaka till ruta 1.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 10, 2002
Längtar tills denna kommer till svenska XP .. jaja, jag vet .. jag ska snart byta till eng alternativt köpa winxp 64-bitars om det kommer någon j*vla gång .. illa att det inte har kommit än .. jag menar, 64-bitars-försäljningen har ju faktiskt kommit igång nu .. tycker jag iaf...
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
July 27, 2004
För proffsen finns det all anledning att ta det lugnt med uppgradering eftersom det finns en stor risk för strul med databaser och annat.
Brandväggen i SP2 är inte nödvändigtvis bättre än den i SP1.
Användargränssnittet är bättre, men det finns många fallgropar:
- Den stoppar inte utgående trafik. Trojaner, spyware och adware som kommit in kan jobba ostört.
- Den anser att nätverk kopplade till datorn är säkra, så om man är kopplad mot ett halvöppet nätverk är man i praktiken oskyddad.
- Den skapar en falsk säkerhetskänsla hos okunniga användare vilket inbjuder till ett riskbeteende som annars skulle undvikas.
Bättre med en tredjepartsbrandvägg och Windows Firewall avstängd.
Källa: http://www.windowssecrets.com
/Olle
November 29, 2003
March 10, 2003
cykelthomas wrote: Man efterlyser ju en tydlig och bra beskrivning på SVENSKA hur man stänger av denna brandvägg i SP2. Alltså för oss som är dålig på engelska och fortfarande är lite okunniga i datorhantering. He! 8)
Finns en stor FET knapp.. Går inte att missa.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 29, 2003
March 21, 2004
*harkel* är det inte när den inbyggda spywaren i dessa program inte får ringa hem som de blir kinkiga och vägrar lira? 🙄 finns en lista över de program som slutar funka med sp2:s brandvägg och en hel del av dem var delar i officepaketet... är det bara jag som blir konspiratorisk när jag läser det?
June 30, 2001
cykelthomas wrote: Så det är inte som på SP1 då? Att man måste gå in på Tjänster och avaktivera den. Fan det tog en lång tid innan jag hajjade det förra gången och att det var "alg " som spökade.
Man behöver inte gå in i tjänster för att avaktivera brandväggen i SP1. Det är bara att bocka av en ruta i nätverksanslutningar.
November 29, 2003
Mathias wrote: [quote=cykelthomas]Så det är inte som på SP1 då? Att man måste gå in på Tjänster och avaktivera den. Fan det tog en lång tid innan jag hajjade det förra gången och att det var "alg " som spökade.
Man behöver inte gå in i tjänster för att avaktivera brandväggen i SP1. Det är bara att bocka av en ruta i nätverksanslutningar.
Det var liksom inte den jag menade. Utan Application Layer Gateway Service. Jag har hela tiden trott att det är Brandväggen. Kallad alg.
1 Guest(s)