Shuttle presenterar nytt SFF-barebone|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Shuttle presenterar nytt SFF-barebone
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 4, 2004 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag har vi fått information från Shuttle angående ett nytt SFF-barebone som är en stor utveckling från tidigare modeller. Barebonet går under namnet XPC SB81P och bjuder på nyheter över mer eller mindre alla plan.
Själva chassit är av helt ny modell och härmed går Shuttle ifrån deras G-serie och startar P-serien, som produktnamnet avslöjar.
Det som direkt fångar vår uppmärksamhet är den nya fronten som är Shuttles första med gömda expansionsplatser. Något som jag personligen uppskattar då det på ett enkelt sätt ger ett mycket sobert och stilrent intryck, oavsett vilken färg din optiska enhet har.
Chassit har även tre interna 3.5" platser för dem som vill få ordentligt med lagringsutrymme i sitt SFF-barebone.






[Image Can Not Be Found]


[Image Can Not Be Found]

Både kylsystemet, I.C.E, och nätaggregatet är av ny modell. Det förstnämnda får vi inte så mycket information om men både fläktar och kylflänsar är omdesignade för optimal prestanda. Nätaggregatet i sin tur är av Silent X modell och på hela 350W vilket är mäkta imponerande för ett SFF-barebone.


[Image Can Not Be Found]

Moderkortet som används är FB81 och tyvärr har vi inte fått någon djupgående information om detta. Det kommer dock vara utrustat med 16x PCI Express-port, 8-kanalsljudkrets, SATA-RAID m.m.

Shuttle SB81P ser onekligen intressant ut både på utsidan och insidan. Huruvida Shuttle lyckats öka insatserna på SFF-marknaden återstår att se men vi kan direkt säga att det ser lovande ut.

Se mer bilder på Shuttle SB81P.

Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
637955
June 4, 2004 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

sitter inte pci-slotsen på "fel" sida är det nån egen standard eller är det btx? för sådär ska de väll inte sitta!? 🙂

Dr. MASS
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
July 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
638268
June 5, 2004 - 1:14 am
sp_Permalink sp_Print

Hade hoppats på tre platser, 1 AGP och 2 PCI.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
638306
June 5, 2004 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jingizu wrote: sitter inte pci-slotsen på "fel" sida är det nån egen standard eller är det btx? för sådär ska de väll inte sitta!? 🙂

Enligt bilderna gör de faktiskt det, det har jag faktiskt inte tänkt på. 🙂 Det är ju i alla fall en standard som, vad jag vet, alla SFF-barebone använt sig av hittills.
Det borde även betyda att grafikkortets fläkt sitter in mot systemet så att säga. Det är inte omöjligt att detta är medvetet för att effektivisera luftflödet till grafikkortet.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
638433
June 5, 2004 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

PCI-Express, 350W nätagg + 3 hårddiskplatser på liten yta. Weei :D! Nu börjar de småväxta datorerna bli riktigt bra *skuttar glatt*. Lådan är urläcker, men mig hade det inte gjort så mycket om den växt lite så att man kunde få plats med mer instickskort.
gj annars Shuttle!

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
638488
June 5, 2004 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. Svaret på min fråga.. skall uppgradera i höst och denna är vad jag vill ha.
Dock hade det varit roligare med en AMD modell .. men men.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL