August 22, 2005
Vi rapporterade nyligen om att de första BTX-baserade moderkorten dykt upp på marknaden och då tog vi upp det problemet att man även måste använda sig av BTX-kompatibla chassi för att bygga ett system enligt den nya standarden.
Med brist på både moderkort och chassi som nyttjar BTX-standarden är det i dagsläget inget attraktivt alternativ för en desktop PC. Det vill säga så länge man inte köper ett komplett kit med moderkort och chassi.
Det är här Shuttle kommer in i bilden då man i sin sanna "vi vill vara först med det mesta på SFF-marknaden"-anda nu lanserar det första SFF-barebonet som förlitar sig på BTX-standarden.
Vi har sedan tidigare fått en vink om att detta system var på väg men nu har alltså den officiella lanseringen gjorts av Shuttle.
Shuttle SB86i heter barebonet och moderkortet använder sig av Intels styrkrets 915G vilket betyder stöd för Socket 775 CPU, DDR400, integrerad grafik och stöd för PCI Express-grafikkort.
Andra intressanta features är Gigabit Ethernet, 8 kanalsljud (7.1), FireWire, USB2.0, SATA-RAID m.m.
Vad som även är nytt är "i"-chassit som inte enbart är förändrat på insidan för BTX-standarden utan även medför en helt ny estetisk design.
Av bilderna att döma har Shuttle lyckats skapa en mycket stilren och smakfull design med gömd optisk enhet och en mängd anslutningsmöjligheter på sidan i framkant av barebonet.
Vad som även är värt att nämna är att i-chassit är tillverkat i stål, en klar kontrast mot Shuttles tidigare aluminium-modeller. Stål har bättre akustiska egenskaper och kan således sänka ljudnivån.
Att det första BTX-SFF-barebonet skulle vara vigt åt Intels Pentium 4-plattform är föga överraskande. Men vi hoppas Athlon 64 kan börja få lite mer fokus på SFF-marknaden där Intel faktiskt fortfarande står sig till synes mycket stark.
Shuttle SB86i ser dock ut som ett mycket trevligt system och vi hoppas få se mer av detta i framtiden. Tills dess kan ni läsa mer om barebonet på Shuttles hemsida.
November 23, 2001
Slöare förstår jag inte varför de skulle vara? samma chipset och funktioner som "stora" moderkort. varma kan jag hålla med om, men så länge det går att köra med samma utrustning på samma ljudnivå tycker jag inte det spelar nån roll.
BTX i SFF spelar roll då BTX är också en standard på hur komponenterna kyls och hur dessa ligger i förhållande till insug (kall luft) och vilka komponenter som ska få lite varmare luft i slutet osv. BTX är en bra standard när man fått tänka till lite och använt alla erfarenheter från ATX.
Jag ser fram emot att börja spara ihop pengar till detta chassi! 🙂
December 26, 2001
jarlen wrote: Slöare förstår jag inte varför de skulle vara? samma chipset och funktioner som "stora" moderkort. varma kan jag hålla med om, men så länge det går att köra med samma utrustning på samma ljudnivå tycker jag inte det spelar nån roll.
BTX i SFF spelar roll då BTX är också en standard på hur komponenterna kyls och hur dessa ligger i förhållande till insug (kall luft) och vilka komponenter som ska få lite varmare luft i slutet osv. BTX är en bra standard när man fått tänka till lite och använt alla erfarenheter från ATX.
Jag ser fram emot att börja spara ihop pengar till detta chassi! 🙂
Han menar nog jämfört med AMD64, tror jag. Personligen vill jag hellre se AMD än Intel i SFF burken.
May 29, 2001
Stål har en lägre resonansfrekvens än aluminium, pga det har en högre densitet (vikt), därför blir ett chassi gjort av stål tystare.
Varför tror du att hifi geeks fyller sina högtalare med sand eller gör dom av sten/betong, jo för att höja vikten och sänka resonansfrekvensen
August 27, 2003
Som yrkesprofessionell i högtalarbygg branschen så ställer jag mig på squarepushers sida. Han har helt rätt angående stål och dess densitet. Angående att högtalare är gjorde i aluminium så vill jag gärna att du visar en sån (jag vet mycket väl att många koner i framförallt bilstereoelement görs i aluminum pga klimatet i en bil och dess styvhet) Dock finns det inga högtalarlådor som är gjorda i bara aluminium, möjligtvis små-små satellit högtalare där det inte blir någon bakomverkande resonans och aluminiumet används för att det är snyggt, inte för det akustiska egenskaperna.
1 Guest(s)