Shuttle SN25P - Recension|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Shuttle SN25P - Recension
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 3, 2006 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Shuttle SN25P är ett så kallat SFF-barebone och de flesta av våra läsare är mycket väl bekanta med detta koncept. Small Form Factor barebones är datorsystem av mindre format som i grunden består av ett chassi och moderkort. Resterande komponenter får man själv fylla på med precis som i vilket datorbygge som helst. Shuttle är den inofficiella modern av SFF-marknaden och man lanserar nya system mer eller mindre hela tiden. Shuttle SN25P är en av de hetaste modellerna som riktar sig mot AMDs Socket 939-plattform och stödjer alla de senaste funktionerna som PCI Express, 8-kanals ljud, Gigabit Ethernet m.m. Med NVIDIAs nForce4 Ultra styrkrets som grund har man försökt bygga ett barebone med både god prestanda och expansionsmöjligheter. Vi bestämde oss för att ta reda på hur väl man lyckats med sitt mål.

"I och med de senaste årens utveckling av mer effektkrävande hårdvara och då i synnerhet grafikkort så skulle man kunna tro att barebone-marknaden fortfarande endast riktar sig till en kundkrets som inte har så höga krav på prestanda. Shuttle har ett barebone i sin XPC-serie som har förutsättningarna att även klara de behov som en kräsen dataspelare har."

:: Läs hela recensionen på NordicHardware

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
1019713
March 3, 2006 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra recension. Hade jag haft lite xtra pengar hade jag nog slått till på en barebone. Bilden på slutledningen (sista sidan) säger ju en hel del.. Fräscht!
Angående denna ljudnivå (och temps) så kan man väl genom att höja ljudnivån få bättre temps och vice versa.
Fortsätt såhär med många fina recensioner!

recension wrote: Här hamnar Shuttle lite efter DFI-kortet dock inte jättestort men en klar skillnad är det.

Denna mening ger mig huvudbry.

//Johan.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1019737
March 3, 2006 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Satt själv med barebone i drygt två år och det är verkligen skönt i många lägen, enda anledningen till att jag nu sitter på ett vanligt system är att datorn står mer undangömd nu. Men ska man ha en dator som är mer "synlig" är det ju guld värt med ett smidigt barebone. Speciellt om man ska flytta burken titt som tätt också.
En av de viktigaste detaljerna med ett barebone som förmodligen kommer synas och stå rätt öppet är att de måste vara tysta. Därför har vi börjat med riktiga dB-mätningar av ljudnivå vilket jag tror kan vara ett bra komplement.

Stefan har gjort ett kanonjobb och det blir garanterat fler barebone och moderkortsrecensioner efter detta.

Det ser ut som ett stycke som blivit halvt editerat, fixar det direkt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1019801
March 3, 2006 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är riktigt nice med Shuttle. Snyggt, tar lite plats och man kan fortfarande få top notch prestanda. 🙂

Sen att de i regel är rätt tysta också gör ju inte det hela sämre direkt.

//Andreas

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1020410
March 5, 2006 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det jag inte gillade med min shuttle när jag hade den var att det fick plats så lite disk i den, gick ju iofs att klämma i tre diskar i min sb51 med lite modifikationer men sen var det stopp. Resten fick man lösa med firewire diskar men då är det ju inte så rent och fint på bordet längre.

Bra recension, gillar att ni börjat mäta ljudnivån!

Anton Karmehed
Admin
1020446
March 5, 2006 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll: Just diskutrymme är som du säger en "klar" nackdel med barebones, eller var i alla fall tidigare. Att få plats med 4 diskar i ett barebone utan att behöva tumma på resten av hårdvaran är faktiskt inte illa.
Trevligt att ljudtesterna uppskattas, ska bli intressant när vi får in lite fler referenser så vi kan se hur systemen skiljer sig åt.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
1020450
March 5, 2006 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

4 diskar utan moddning är klart godkänt, tur att jag inte läste den här recensionen för en och en halv vecka sen, då hade det inte blivit nått P150 chassi =)

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1020455
March 5, 2006 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Skaffar man barebone så kanske man inte har i åtanke att bygga en fileserver/warezburk.
För min egna del har jag mina diskar i en Tj06 nu. Mycket fin låda och gott om plats
i den med. Har plast för 6 diskar till i den om jag skulle vilja ha mer HDs.
http://ctrl-alt-delete.nu/uplo.....J06_00.JPG

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Anton Karmehed
Admin
1020464
March 5, 2006 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt klart är det så, eller rättare sagt. Man hoppas inte att man bygger en filserver av ett barebone. 🙂
Men många som köper barebone använder det som enda dator och då krävs det i alla fall plats för några diskar, där borde fyra räcka rätt långt.

Det optimala är ju dock att ha en dedikerad filserver helt klart.

GrönisTech
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1020690
March 6, 2006 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Hej. Jag har en Shuttle SN26P som jag har problem med.
Detta är min första erfarenhet med AMD, och Shuttle.

Det spelar ingen roll om jag kör 64Bit eller 32Bit XP.

När jag bootar så fungerar nätverket fint. Efter några minuter lägger det av (ping får inget svar på nätet). Alla andra datorer fungerar bra i nätet.
Om jag bara gör en stoft boot, så fungerar det inte heller.
Jag måste stänga ner datorn för att det ska fungera när jag startar igen.

Eter några ombooter så fungerar det bra, men det är alltid ovisst hur många omstarter som krävs.
Så när Windows lägger in sina uppdateringar som behöver boota så får jag nästan alltid samma problem.

Jag har installerat om datorn flera gånger, och det blir samma fel om jag inte har några program utom XP och drivrutinerna installerat.

Är detta något som är känt här hos er som ofta besöker forumet?
Jag är som intel/asus-anhängare ganska förvånad och frustrerad.
Vad tror ni? Glappkontakt/Chipset fel/Användarfel/CPU skumheter/något annat?
Som sagt: Jag är helt ny på detta.
Nätverkskabeln och switchen fungerar bra, då jag bytt port i switchen och bytt nätverkskabeln.

Om detta inte hör hemma i denna tråden, kan ni väl flytta den till rätt forum?

Tacksam för svar, speciellt om det är någon som har/har haft samma problem eller har en SN26P.

När datorn väl fungerar så är jag jättenöjd med AMD processorn.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1020698
March 6, 2006 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Hade liknande problem med ett nätvärkskort under Win98 för eh helvetes mass år sedan och kortet blev då för varmt. Jag fick byta kort helt enkelt. Din nätverkskrets verkar inte helt kry helt enkelt.

//Andreas

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
1021015
March 7, 2006 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Skaffar man barebone så kanske man inte har i åtanke att bygga en fileserver/warezburk.

Jag har 5 diskar i/utanför min burk för stunden, xp på en liten 74 gigs raptor, en 300 till spel, ytterligare en 300 som mediedisk där jag har digitalbilder, dv-filmer samt det jag spelat in från tvn. Jag har även en gammal 200 gigare som en skräpdisk/backupdisk samt en 160 gigare som ftp:n ligger på. Har dock inte ftp:n igång så värst ofta så det är ju ingen filserver precis. Så nog kan man vilja ha plats för flera diskar i burken utan att man har en warezburk.

steimm
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
1021029
March 7, 2006 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående nätverksproblemet för GrönisTech så rekommenderar jag dig att läsa igenom några trådar i ämnet på http://forums.nvidia.com/ t.ex. den här tråden:

http://forums.nvidia.com/index.....topic=4978

Det finns en hel del personer som har problem med nVidia NIC och nVidia NAM och en hel del förslag på vad som kan åtgärda problemen.

Det kan ju mycket väl vara så att det är ett hårdvaruproblem. Men det kan vara värt att testa en del "mjukvarulösningar" först, som t.ex:

- Deaktivera nVidia Firewall och Windows Firewall
- Installera inte NAM, d v s installera endast drivarna till nätverkskortet
- Deaktivera power management för nätverkskortet
m.m.

/steimm

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1021112
March 7, 2006 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Attans trevlig recc detta måste jag säga.

Att denna Shuttle såg riktigt intressant ut gör köpsuget än mer starkt. 🙂
Precis som steimm skriver i inlägget ovanför så är det en god idé att deaktivera nVidia Firewall och Windows Firewall. Framför allt nVidia Firewall.

Den ställer till med de mest konstiga problem och en god idé är att alltid ha en koll på loggboken vid sådana problem.
Det kan närmast alltid ge en vettig hint om vad problemet är enligt min erfarenhet.

framtass
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1076635
September 11, 2006 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej på er alla jag vet ej om dena tråd är aktiv eller ej... men jag provar än då.

Jag har just köpt mig en sådan här Datorn (Sn25p) och är ganska nöjd med den men jag har ett litet problem med mitt grafik-kort.

Jag använder ett "Asus Extreme GeForce 7600GT 256MB" och det verkar som om min burk inte klarar att ge den ström. jag såg i ert test att ni hade ett "nVidia GeForce 7800GT XFX Extreme" vilket jag tror är ett kraftigare grafik-kort. så då undrar jag varför kan inte jag använda mitt svagare grafik kort. (jag provade att köra 3DMark05 men programet krashade efter första testet).

Om nån skulle ha ett bra svar så kan ni la skicka mig ett E-Brev (Roger_strom_1@hotmail.com).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 211
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL