August 22, 2005
Vi hittade häromdagen information som indikerade att NVIDIA skulle ändra sin design för SLI-bryggan som används för att koppla samman två grafikkort i ett SLI-system.
De uppgifter som The Inquirer då framförde var att man skulle gå från PCB-baserade bryggor till mer flexibla kabelmodeller. Nu har dock mer information dykt upp kring ämnet som förhoppningsvis kan klargöra de något felaktiga påstående som The Inqurier publicerade förra veckan.
Först och främst är det moderkorttillverkaren som ansvarar för tillverkning och distribuering av SLI-bryggorn. Säljer en tillverkare ett moderkort med SLI-stöd ska man med andra ord även skicka med en passande SLI-brygga. Detta gör att vi inte behöver oroa oss för moderkortens placering av x16-portarna då man kan styra utseendet på SLI-bryggorna efter detta.
Det verkar dock som att både PCB och kabel-modeller kommer finnas på marknaden och vilket som används är återigen upp till moderkortstillverkarna. NVIDIA har själva PCB-modellen som sin favorit, förmodligen pga. kabelmodellernas lägre bandbredd. Om detta kan ge märkbara prestandaförluster återstår dock att se.
Men med andra ord ser det ut som att vi får förlita oss på moderkortstillverkarnas kunskap och fantasi när det gäller designen av SLI-bryggorna.
Förhoppningsvis kan vi se tillverkare som tänker lite extra på de entusiaster som vill satsa på exotiska kyllösningar och lansera moderkort med större utrymme mellan x16-portarna. Men hur det blir med den saken får framtiden utvisa.
Källa: The Inquirer
November 5, 2004
October 7, 2002
Antagligen menar han att även digitala signaler maste skickas över analoga överföringsmedier... Och anledningen att det sitter komponenter pa kretskortet är säkert för att kompensera "elaka" överföringseffekter, sa att man far högre bandbredd. Vilket i praktiken betyder att mer data kan skickas över SLI-bryggan. Det förutsätter dock att den är vältrafikerad (vilket jag naturligtvis inte har en aning om!)
November 5, 2004
Vad jag vet så är det ingen passthrough kabel utan korten delar minne m.m. och delar med sig av informationen mellan varandra.
Hittade det här på: http://www.nvidia.com/page/pg_.....28832.html
"3dfx SLI performed interleaving of scan lines, and combined in the analog domain, which could result in image quality issues due to DAC differences and other factors. 3dfx Voodoo technology also only performed triangle setup, leaving the geometry workload for the CPU, hence 3dfx SLI only scaled simple texture fill rate, and then used inter-frame scalability. NVIDIA SLI technology is PCI Express based, uses a completely digital frame combining method that has no impact on image quality, can scale geometry performance, and supports a variety of scalability algorithms to best match the scalability method with application demands."
1 Guest(s)