April 17, 2005
Valves programvara Steam krävs för dem som vill spela spel som Half-Life 2 eller Counter-strike och en av de intressantare funktionerna med denna mjukvara är att den registrerar alla användares hårdvarukonfigurationer. Med andra ord kan man med lätthet se hur många användare som sitter på AMD-processorer och hur många som sitter på Intel-processorer, för att ge ett exempel. Men det finns betydligt djupare jämförelser än så att göra, bland annat vilka grafikkort som används oftas och om man använder fler än ett grafikkort. Av dem drygt 370 000 användare vars hårdvara registrerats på Steam har 52.4% NVIDIA-baserade grafikkort medan 41.41% sitter på ATI-baserade kort. Det är en vinst i sig för NVIDIA, men när man kikar på multi-GPU lösningarna NVIDIA SLI och ATI Crossfire är det förkrossande skillnader.
2836 användare sitter på system som använder sig av två grafikkort och av dessa är 98.48% (!) NVIDIA SLI-baserade. Crossfire står för resterande 1.52% av Multi-GPU användningen. Detta är mycket intressanta siffror som inte på något vis betyder att NVIDIA har en överlägsen Multi-GPU lösning, men visar vilket enormt försprång NVIDIA har med SLI. Crossfire var nästan omöjligt att få tag på när det lanserades i slutet av 2005 och egentligen var det inte förrän två veckor sedan, när RD580-styrkretsen lanserades, som tekniken blommade ut. ATI har onekligen mycket att ta igen vad gäller Multi-GPU lösningar men det kan ju knappast bli sämre i alla fall.
Källa: Steampowered
March 10, 2003
Om dom nu bara fixade FPS problemen som finns i Source motorn.
Den senaste tiden efter CS_militia lanserades på Steam så är prestandan
förkrossade dålig.
Många som har 7800gtx och 3,4ghz cpus sitter med lägre FPS än folk med 6600gt.
Om inte det är några buggar så vet jag inte vad som är. Valve har dessutom lyst med frånvaron i Steam forumet
det sista sedan folk börjat disskutera problemet med Source.
Verkar som det är ganska random också, hjälper inte att installera om systemen som
vissa personer försökt med. Kan i värsta fall bli sämre då till och med.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 24, 2004
Jalle64 wrote: OOOJ! Vad underligt att crossfire är mindre använt, de har ju bara funnits kortare tid än SLI 🙄
Jo det var ju precis det jag påpekade i nyheten. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
May 15, 2005
Det som egentligen var riktigt intressant var hur få som över huvud taget använde dubbla kort, mindre än 1% trots den sjukt stora hausse som varit kring framförallt SLI.
Kanske kan få slippa lite av nyheterna kring 20k grafiksystem nu i framtiden eftersom konsumenterna uppenbarligen inte vill ha det.
Kanske kolla på moderkort som stödjer trevliga raidlösningar och/eller har PCIe platser för andra kort än grafikort.
December 29, 2004
Tempel wrote: Det som egentligen var riktigt intressant var hur få som över huvud taget använde dubbla kort, mindre än 1% trots den sjukt stora hausse som varit kring framförallt SLI.
Kanske kan få slippa lite av nyheterna kring 20k grafiksystem nu i framtiden eftersom konsumenterna uppenbarligen inte vill ha det.
Kanske kolla på moderkort som stödjer trevliga raidlösningar och/eller har PCIe platser för andra kort än grafikort.
Bara för att du inte har råd men en bra dator betyder det inte att alla ska sluta bry sig om high end grejjer. Jag tycker det är jätte kul med nya värstings grafikkort, även fast jag inte har en chans att skaffa dom. Nog för att när dom börjar närma sig 20k, och då har man inte ens quad SLI. Det börjar bli lite onödigt när dom försöker pressa fram mer så det krävs 4 grafikkort om man vill ligga på topp och överlagt är det en jävligt inefektiv och dum lösning. Krestsarna är skoj, men inte dumma extrem lösningarna.
Sen är det en viss inte speciellt hög inkomsttagar hög intelligent grupp som spelar CS, om man säger så 😛
Tempel wrote: Det som egentligen var riktigt intressant var hur få som över huvud taget använde dubbla kort, mindre än 1% trots den sjukt stora hausse som varit kring framförallt SLI.
Jag förstår förvisso hur du tänker och du har rätt på ett sätt. Det du har rätt i är att väldigt liten procent av alla användare har rådmed en multi-GPU lösning. Jag tycker dock du har helt fel i att man inte vill läsa om det.
De flesta vill "drömma" eller åtminstone se vad som är möjligt att åstadkomma när pengar inte är en faktor. Se på bilindustrin t.ex. hur många gottar sig inte i program som TopGear eller tidningar med sportbilar fast att de inte ens har råd med fälgarna.
Det finns alltid och kommer alltid finnas ett intresse för det extrema, det är bara vissa som kan "stänga av" intresset för detta. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
February 5, 2005
Precis, bara för att jag inte kan/eller får köpa en Veyron innebär ju inte det att jag inte vill ha en, eller för den del kika/dräggla på/över den! 😉
Att det bara är 1% som sitter på dubbelgrafikkort borde också få folk mer förstående för t.ex. nvidias nya linje att de inte tänker trycka in så mycket som är tekniskt möjligt i ett hi-end kort efterssom det skulle bli så dyrt då. Tillhör man den där 1% som vill ha extrem prestanda så kan man köpa sig två "vanliga" kort istället!
May 15, 2005
Sen är det en viss inte speciellt hög inkomsttagar hög intelligent grupp som spelar CS, om man säger så 😛
Du spaltar ju upp vad som är dåligt med flera grafikkort och ändå kommer du med en fullständigt onödig kommenater kring hurvida jag har råd. Är det så att du utgår från dig själv?
Det finns mycket annat att ta upp när det gäller hårdvara än grafikkort.
December 29, 2004
Tempel wrote: [quote=hypno toad]Bara för att du inte har råd men en bra dator betyder det inte att alla ska sluta bry sig om high end grejjer. Jag tycker det är jätte kul med nya värstings grafikkort, även fast jag inte har en chans att skaffa dom. Nog för att när dom börjar närma sig 20k, och då har man inte ens quad SLI. Det börjar bli lite onödigt när dom försöker pressa fram mer så det krävs 4 grafikkort om man vill ligga på topp och överlagt är det en jävligt inefektiv och dum lösning. Krestsarna är skoj, men inte dumma extrem lösningarna.
Du spaltar ju upp vad som är dåligt med flera grafikkort och ändå kommer du med en fullständigt onödig kommenater kring hurvida jag har råd. Är det så att du utgår från dig själv?
Det finns mycket annat att ta upp när det gäller hårdvara än grafikkort.
Vad är dina argument i den här posten?
Jag tycker bara quad SLI är dumt, det är bara för att kunna säga att dom har med fetaste grafik systemet på marknaden, dom lägger ihop 4 kort = 4gr kostnaden för nästan ingen prestanda vinst. Men det gör inte 7900 eller 1900 onödigt och dumt, faktum är att 7900 är ett riktigt bra kort, sett till både pris och prestanda. Två kort i SLI är inte heller så jätte dumt.
Med råd menade jag inte att ha pengar, utan att ha råd att lägga 20k på en dator, vilket du tydligen inte har, om du ens har pengarna.
May 15, 2005
August 16, 2003
PreacherMan wrote: Det jag ser som väldigt intressant är att endast 2,91% kör sin skärm i 100 Hz. 59,02% kör 60 Hz. Borde man inte köra 100 Hz för att verkligen ha nytta utav dom där 100 FPS:en?
okej, ja, men hur fixar man exempelvis 100Hz då?
i Windows så har jag inställt så att:
1024*768@100Hz
1280*1024@85Hz
1360*1024@85Hz (kör jag Windows i)
1600*1200@75Hz
går jag in i exempelvis CS så blir det 60Hz oavsett upplösning, jag använde mig tidigare av Refresh Force för att tvinga fram höre Hz, men det gick inge bra, i 1.6 så försvann upplösningen så att dom inte gick att välja, och Source startade inte änns :'(
hur gör man?
3 Guest(s)