August 22, 2005
DÄ var det dags för andra upplagan av SM i datorprestanda! Ett SM som under första Äret drog totalt mer Àn 250 hÄgade personer som tÀvlade i vem som hade snabbast datorer i Sverige. DÄ förra Ärets upplaga var ett pilotprojekt som inte genomförts tidigare, medförde det en del problem och barnsjukdomar. I Är har vi analyserat förra Ärets SM och gjort en hel del Àndringar men framförallt förbÀttringar.
Reglerna har skÀrpts och förtydligats, för att ytterligare sÀkra att resultaten stÀmmer. Vi har som mÄlsÀttning att korta verifieringstiden betydligt, tidigarelagd prisutdelning och prispotten har vuxit med ca 32 %(!) frÄn ett vÀrde pÄ ca 25 000 kronor i vÀrde förra Äret till Ärets ca 33 000 kronor! Vi har Àven tagit fram en hedervÀrd trofé till de bÄda vinnarna i de olika klasserna, som ett bevis pÄ sin bedrift i SM-tÀvlingarna.
Eftersom det Àr ganska mycket information om tÀvlingarna för i Är har vi gjort en introduktion. DÀr tar vi upp Ärets priser, regler men ocksÄ mer information om fjorÄrets SM med intervjuer pÄ vinnarna i varje kategori.
För att komma till introduktionen och SM-sidorna klickar du pÄ loggan nedanför.
May 11, 2003
Zaver wrote: [quote=nILGot]MĂ„ste tillĂ€gga att det Ă€r en snygg logga ni har gjort till sm 2003 đ
HĂ„ller med!
Fast jag sitter och funderar pÄ varför kartan visar en del av Nord- och Centralamerika istÀllet för Sverige?
För att den kontinenten Àr snyggare?
November 29, 2001
Plexan wrote: [quote=Zaver][quote=nILGot]MĂ„ste tillĂ€gga att det Ă€r en snygg logga ni har gjort till sm 2003 đ
HĂ„ller med!
Fast jag sitter och funderar pÄ varför kartan visar en del av Nord- och Centralamerika istÀllet för Sverige?
För att den kontinenten Àr snyggare?
framförallt har de snyggare brudar
pÄ detta sÀtt eggar vi datornördarnas undermedvetna sidor
de vet inte riktigt varför men de kĂ€nner hur det spritter till nĂ€r de ser vĂ„r logga đ
September 22, 2001
Fram med kvÀve...
GG đ
Varför inte begrÀnsa kylningen till anordningar som rÀcker lÀngre Àn en kvart?
Ett cascade phase-change har ju inte en chans Àven fast det Àr dÀr den riktiga fÀrdigheten ligger i att bygga kylanlÀggningar... SjÀlv blir jag föga imponerad av kvÀve-överklockningar Àven fast det kan vara rolig kuriosa.
à andra sidan Àr det inte SM i kylteknik sÄ jag samtidigt förstÄ.
Hursomhelst, kul med SM!
November 29, 2001
Xtreme-G wrote: Fram med kvÀve...
GG đ
Ett cascade phase-change har ju inte en chans Àven fast det Àr dÀr den riktiga fÀrdigheten ligger i att bygga kylanlÀggningar... SjÀlv blir jag föga imponerad av kvÀve-överklockningar Àven fast det kan vara rolig kuriosa.
Hursomhelst, kul med SM!
vi har inte tid, rimliga möjligheter eller resurser att kolla upp om deltagarna kan köra sina system stabila en viss tid annat Àn den tid det tar att köra en benchmark
det skulle liksom vara svÄrt att bevisa annat Àn om vi Äkte ut pÄ plats och hÀngde och stirrade pÄ alla deltagares skÀrmar för atts e om det verkligen hÄller en lÀnrge stund
inte sĂ„ smidigt đ
Xtreme-G wrote: Fram med kvÀve...
GG đ
Hursomhelst, kul med SM!
Undac har redan förklarat att en stor anledning Àr det problem vi skulle fÄ med kontrollering av resultat osv.
Men i mina ögon Ă€r det en som Ă€r Ă€nnu större, prestanda! Vi anordnar ett SM för att hitta Sveriges snabbaste dator och om vi begrĂ€nsar kylning kommer vi förmodligen inte kröna Sveriges snabbaste dator, sĂ„ enkelt Ă€r det! đ
Det Àr lite som att en dragracing bil skulle vara tvungen att klara en hÄrnÄls kurva för att fÄ tÀvla. Precis som en dragster behöver dessa datorer enbart klara det som behövs. Visst Àr det roligt nÀr man kan göra mer Àn det nödvÀndiga men i dagens hÄrda konkurrens blir det vÀldigt svÄrt.
Ăven om 24/7-lösningar Ă€r mycket imponerande tror jag mĂ„nga underskattar problemen och kunskapen som behövs för att t.ex. anvĂ€nda LN2 pĂ„ ett bra sĂ€tt.
En annan positiv bit Ă€r att torris och LN2 faktiskt gör det möjligt för personer utan enorma resurser att vara med och tĂ€vla, 24/7-lösningar Ă€r nĂ€mligen mycket dyrare och överklockning Ă€r redan en mycket dyr hobby/sport.. đ
Tekniknörd som gillar att trÀna.
XaMMi wrote: Vad Ă€r typ minimumkravet pĂ„ processor i "Procentuell Ăverklockning"?
StÄr under "tidsplan och kategorier" pÄ SMPC 2003-sidorna.
Cpuer som Àr godkÀnda i denna tÀvling:
Intel:
Pentium II och senare
Celeron och senare
AMD:
K6-II och senare
Sleman wrote: Hugha var lite seg nÀr jag anmÀlde mig inatt. Tror jag valde 3dmark istÀllet för oc. GÄre att fixa eller?
Du borde ha fĂ„tt ett mail med dina registrerade uppgifter direkt efter din anmĂ€lan. DĂ€r ska det stĂ„ vilken kategori du valde, har du valt fel sĂ„ fĂ„r vi kolla pĂ„ det. đ
Mathias wrote: Jag fÄr inget mail.
Det var konstigt, jag testade precis och fick mail. Ska kolla med vÄr scriptansvarige.
1 Guest(s)