April 17, 2005
PC-försäljningen är inte direkt lysande i dagsläget medan marknaden för mobiltelefoner, speciellt så kallade smartphones, fortsätter att växa. Detta har gjort att flera PC-tillverkare nu på allvar börjat kika närmare på denna marknad som ett komplement till bärbara datorer, vilket dessa telefoner börjar likna allt mer. Vi har redan rapporterat om att tillverkare som Dell, Acer och ASUS börjat ge sig in på marknaden för smarta mobiltelefoner och anledningen är ganska uppenbar.
Under 2009 väntas det säljas 180 miljoner smartphones vilket är en ökning med 29% från förra året. Det är också fler antal enheter än vad det väntas säljas bärbara datorer under året, en ganska talande siffra.
Marknadsundersökningsföretaget Gartner rapporterar också att smartphones inom drygt 2 år, 2012, kommer att stå för 37% av den totala försäljningen av mobila enheter, mot 14% i år.
Marknadens växande potential och likheterna med bärbara datorer får nu fler PC-tillverkare att bli intresserade av smartphones, men Gartner varnar också för att det kan bli svårare än många företag tror att ta sig in på denna mycket tuffa marknad.
Källa: X-bit Labs
February 19, 2004
Det är framför allt ex Google Android som ger tillverkarna möjlighet. Android kommer att bli, om in redan, helt överlägset på mobiltelefonsmarknaden.
Samt så finns det redan företag som tillverkar hårdvarulösningar. Jag tror knappast att någon detalj på Iphone är unik för Apple då Apple tillverkar nästan endast designen och os:et själva.
D vs ASUS kan gå in, köpa samma hårdvara som Iphone och släppa det billigare pga det vesäntligt billigare Google Android som dessutom börjar att bli riktigt avancerat. ASUS behöver alltså knappt någon expertis själva inom området för att kunna släppa någon produkt.
July 4, 2008
Ang wrote: Det är framför allt ex Google Android som ger tillverkarna möjlighet. Android kommer att bli, om in redan, helt överlägset på mobiltelefonsmarknaden.
Samt så finns det redan företag som tillverkar hårdvarulösningar. Jag tror knappast att någon detalj på Iphone är unik för Apple då Apple tillverkar nästan endast designen och os:et själva.
D vs ASUS kan gå in, köpa samma hårdvara som Iphone och släppa det billigare pga det vesäntligt billigare Google Android som dessutom börjar att bli riktigt avancerat. ASUS behöver alltså knappt någon expertis själva inom området för att kunna släppa någon produkt.
HTC, Samsung, Nokia, iPhone, Palm etc. är ju dock väldigt etablerade och erfarna företag inom detta område, så jag tror ändå att det blir svårt för dem att komma in och ta stora marknadsandelar.
December 9, 2006
Ang wrote: Det är framför allt ex Google Android som ger tillverkarna möjlighet. Android kommer att bli, om in redan, helt överlägset på mobiltelefonsmarknaden.
Personligen anser jag att det är åtminstonde lika bra som Iphone OS, Med den nya hårdvaruplattformen och Eclair som dyker upp i SE Infinity (Tidigare X3) och Acer Liquid mfl så kommer den verkligen ge Iphone en tuff match. Android är redan överlägsen WM och Symbian, och det är inte illa efter ca 1 år på marknaden.
1 Guest(s)