August 22, 2005
Digitimes rapporterar om monitortillverkarna BenQ och ViewSonics framtidsplaner och dessa innehåller monitorer med snabbare responstid. I dagsläget kan man med viss möda hitta LCD-monitorer som är berikade med 12ms responstid, medan 16ms börjar bli standard bland högkvalitativa märken.
Responstiden är ett värde för hur snabbt monitorn kan "måla" upp en nya bild och är mycket viktigt för dem som använder sina monitor till applikationer som kräver just snabba bildväxlingar.
Uppenbara exempel är snabba 3D-spel som Quake eller motsvarande. Här är det ytterst viktigt med snabb responstid då det annars lätt uppstår "ghosting". Ett fenomen som ger eftersläpningar i bilden när monitorn inte hinner med i de snabba bildväxlingarna.
Både BenQ och ViewSonic planerar att lansera ännu snabbare LCD-monitorer under nästa månad då 8ms modeller av deras 17" LCD-monitorer ska ta steget in på marknaden.
Fokus kommer dock att läggas på tillverkningen av 16ms och 12ms-modellerna men båda tillverkarna verkar vara överrens om att 8ms-modeller kommer att bli en vanlig syn under första kvartelet 2005.
LCD-monitorers responstid är en av de nackdeler med LCD-tekniken som nu börjar försvinna och vi hoppas att utvecklingen fortsätter i samma takt så att plattskärmarna blir ännu mer attraktiva.
Källa: Digitimes.com
August 7, 2003
Kan det vara negativt för oss som inte spelar FPS-spel att monitorerna blir snabbare? Det jag märkte direkt när jag började med LCD-monitorer är att ögonen inte blir lika trötta att titta på skärmen. Misstänker detta till stor del beror på att pixlarna lyser längre och stabilare... kan det bli problem ifall resonstiden sjunker eller är de fortfarande lika "stabila", bara att de KAN växla snabbare mellan olika lägen?
Nån som vet eller har nån teori?
Laglorden wrote: Kan det vara negativt för oss som inte spelar FPS-spel att monitorerna blir snabbare? Det jag märkte direkt när jag började med LCD-monitorer är att ögonen inte blir lika trötta att titta på skärmen. Misstänker detta till stor del beror på att pixlarna lyser längre och stabilare... kan det bli problem ifall resonstiden sjunker eller är de fortfarande lika "stabila", bara att de KAN växla snabbare mellan olika lägen?
Nån som vet eller har nån teori?
Jag kan inte tänka mig att snabbare paneler ska ge några sådana effekter. Att LCD-monitorer är stabilare har ju sin förklaring till att pixlarna är fysiskt fasta. De ska helt enkelt inte kunna röra sig. Snabbare paneler tror jag enbart kommer ge en bättre upplevelse, när det finns behov av snabba bildväxlingar det vill säga.
Dock finns det ett "problem" med snabba paneler, flera tillverkare använder sig av 6-bit LCD-paneler istället för 8-bit paneler. Detta för att 6-bit paneler har enklare konstruktion och således kan uppdateras snabbare. Men en 6-bit panel kan inte ge "äkta" 16.2 Miljoner färger vilket gör att man mixar fram detta på artificiell väg, något som de kräsna säkerligen kommer märka av.
Dock vet jag inte hur BenQ och ViewSonic ser på detta.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)