Snabba monitorer från BenQ och ViewSonic|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Snabba monitorer från BenQ och ViewSonic
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 30, 2004 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Digitimes rapporterar om monitortillverkarna BenQ och ViewSonics framtidsplaner och dessa innehåller monitorer med snabbare responstid. I dagsläget kan man med viss möda hitta LCD-monitorer som är berikade med 12ms responstid, medan 16ms börjar bli standard bland högkvalitativa märken.
Responstiden är ett värde för hur snabbt monitorn kan "måla" upp en nya bild och är mycket viktigt för dem som använder sina monitor till applikationer som kräver just snabba bildväxlingar.

Uppenbara exempel är snabba 3D-spel som Quake eller motsvarande. Här är det ytterst viktigt med snabb responstid då det annars lätt uppstår "ghosting". Ett fenomen som ger eftersläpningar i bilden när monitorn inte hinner med i de snabba bildväxlingarna.

Både BenQ och ViewSonic planerar att lansera ännu snabbare LCD-monitorer under nästa månad då 8ms modeller av deras 17" LCD-monitorer ska ta steget in på marknaden.
Fokus kommer dock att läggas på tillverkningen av 16ms och 12ms-modellerna men båda tillverkarna verkar vara överrens om att 8ms-modeller kommer att bli en vanlig syn under första kvartelet 2005.
LCD-monitorers responstid är en av de nackdeler med LCD-tekniken som nu börjar försvinna och vi hoppas att utvecklingen fortsätter i samma takt så att plattskärmarna blir ännu mer attraktiva.

Källa: Digitimes.com

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
707557
August 30, 2004 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan det vara negativt för oss som inte spelar FPS-spel att monitorerna blir snabbare? Det jag märkte direkt när jag började med LCD-monitorer är att ögonen inte blir lika trötta att titta på skärmen. Misstänker detta till stor del beror på att pixlarna lyser längre och stabilare... kan det bli problem ifall resonstiden sjunker eller är de fortfarande lika "stabila", bara att de KAN växla snabbare mellan olika lägen?

Nån som vet eller har nån teori?

MakubeX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 553
707570
August 30, 2004 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer troligen skaffa en av dom 17" skärmarna eftersom det är jobbigt och dra med sig en stor 19" CRT skärm som väger bly. Jag spelar FPS spel så det verkar löna sig också.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
707735
August 31, 2004 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Kan det vara negativt för oss som inte spelar FPS-spel att monitorerna blir snabbare? Det jag märkte direkt när jag började med LCD-monitorer är att ögonen inte blir lika trötta att titta på skärmen. Misstänker detta till stor del beror på att pixlarna lyser längre och stabilare... kan det bli problem ifall resonstiden sjunker eller är de fortfarande lika "stabila", bara att de KAN växla snabbare mellan olika lägen?

Nån som vet eller har nån teori?

Jag kan inte tänka mig att snabbare paneler ska ge några sådana effekter. Att LCD-monitorer är stabilare har ju sin förklaring till att pixlarna är fysiskt fasta. De ska helt enkelt inte kunna röra sig. Snabbare paneler tror jag enbart kommer ge en bättre upplevelse, när det finns behov av snabba bildväxlingar det vill säga.
Dock finns det ett "problem" med snabba paneler, flera tillverkare använder sig av 6-bit LCD-paneler istället för 8-bit paneler. Detta för att 6-bit paneler har enklare konstruktion och således kan uppdateras snabbare. Men en 6-bit panel kan inte ge "äkta" 16.2 Miljoner färger vilket gör att man mixar fram detta på artificiell väg, något som de kräsna säkerligen kommer märka av.
Dock vet jag inte hur BenQ och ViewSonic ser på detta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL