April 17, 2005
Socket A är som bekant den plattform AMDs K7-arkitektur frodades på, allt från Duron till Athlon XP har vi sett på denna trotjänare men nu verkar det snart vara slut på Socket A-eran. The Inquirer har nämligen fått in en bild som verkar vara från en av AMDs fabriker där man dokumenterat den sista skeppningen av K7-baserade processorer. Med andra ord har AMD slutat tillverka sina K7-processorer och således är även Socket A på väg att försvinna. Det finns säkert mycket liv kvar på begagnatmarknaden men tiden i rampljuset är definitivt över.
[Image Can Not Be Found]
Källa: The Inquirer
Jo Socket A är nog ett system en väldigt stor del av våra besökare suttit framför. Prisvärt så det förslår! 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
May 8, 2003
Anton K wrote: Jo Socket A är nog ett system en väldigt stor del av våra besökare suttit framför. Prisvärt så det förslår! 😉
Vadå suttit, jag sitter fortfarande 😉
Inte just nu iofs eftersom jag sitter på jobbet, men hemma har jag min gamla trogna XP1700+ som tuffat på i 2.2-2.4 Ghz i över ett år . Kitet i sign (cpu, mobo, minnen, grafikkort) gick väl på 5000kr eller nåt sånt tillsammans och håller än.. det är bra bang for the buck. Kan ju inte kräma på fullt på inställningarna i nya spel, men HL2, BF2 etc. tuffar på fint, och burken hemma känns fortfarande riktigt snabb vid vanligt windows-användande.
Lite nostalgiskt att SocketA tas ur produktion..
cyberhof wrote: Jo då nog har man en sådan, i HTPC:n sitter det en gamal trotjänare 1600+.
Farväl Socket A!
Hehe där sitter min med, fast en 1700+... 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
August 16, 2003
Mean Machine wrote: Okej, det här gör mig fan tårögd, även om jag tycker det är lamt att gråta över datordelar.
Socket A kommer alltid finnas inom mig. 😛
jag är också tårögd, det av flera anledningar. en av dom att jag är lite besviken över att dom inte gick längre än 2.2GHz, jag menar dom hade ju kunnat släppa xp3400 och xp3600. detta för att jag vill ha det bästa och gärna lite till, jag köppte ju ett Socket A moderkort denna vecka (eftersom jag sparade mer än 500kr på moderkortet och 1300kr på processorn (hade den redan)) så kör jag vidare med Socket A ett tag till istället för att börja med PCIe och S939.
October 7, 2002
Precis, det var ett himla hets här inne på att skaffa nya delar. Min Athlon 1400 tuffar fortfarande på alldeles utmärkt. Tyvärr har jag ju fått byta mer eller mindre alla andra delar, men processorn, den funkar fint. Och så där himla mycket snabbare behöver den inte vara heller. Det enda man behöver mer kraft än så i är typ spel... Kommer inte skaffa ny burk innan jag haft den här i sisådär 5-6 år, om den inte totalhavererar eller nåt...
1 Guest(s)