August 22, 2005
I ett pressmeddelande vi erhöll från Soltek under dagen har företaget visat upp lite fina överklockningskunskaper. På CeBIT såg vi ABIT visa upp ett Pentium 4-system med 1 GHz FSB (4 x 250 MHz) med hjälp av ett ABIT BH7-moderkort. Redan då fick vi information om att ABIT lyckats nå ännu högre FSB-hastigheter i deras testlabb men valt att nöja sig med 1 GHz på mässan.
Nu har även Soltek gett sig på lite FSB-överklockning men då med det nyare 865-chipset som grund. Soltek har i sin R&D-avdelning lyckats pressa upp FSBn till 1.2 GHz (4 x 300 MHz) på deras två 865-modeller, Soltek SL-86SPE-L och SL-86MP-L. Detta är verkligen imponerande hastigheter och ger ett gott intryck för Intels kommande Pentium 4-processorer med 800 MHz FSB. Dessa processorer kommer tillsammans med 865/875-chipset blir riktiga bandbreddsmonster. Det enda problemet vi ser för tillfället är att inga minnesmoduler i dagsläget klarar DDR600, något som behövs för att fullt utnyttja dessa FSB-hastigheter.
MikaelS wrote: Hehee snacka om FSB 😀
Lol en annan sitter på 100Mhz och de e redan uppe i 300 😉
Jo det är verkligen ingen dålig FSB de har lyckats få upp systemet i. Att Pentium 4-processorernas processorbuss är kvadrupelpumpad gör ju inte saken sämre.. 😮
Tekniknörd som gillar att träna.
[ToMaHaWk wrote: ]Vore det inte roligare att se ett amdsystem med den bussen? 😮 😮 😮
Haha nä det vorde inte heller helt fel.. 😀
250MHz är den högsta buss jag sett på ett AMD-moderkort hittils och för tillfället finns det inga moderkort som ens tillåter högre klockfrekvenser i BIOS men det kommer väl
Campaigner wrote: Hej, kan nån av er förklara lr länka till nåt ställe där fsb och sambandet det har till andra komponenter förklaras? Samt hur viktigt det är.
Det är en hel del att förklara om man ska göra det på ett bra sätt och tyvärr vet jag ingen bra svensk-baserad förklaring någonstans. Borde nog sätta sig ner och skriva om det dock någon dag. 🙂
Är det okej med engelsk text kan jag rekommendera denna text på anandtech.com som behandlar FSB och dess inverkan på systemet.
Blue_Moon_ wrote: Varför har AMD XP lägre fsb än P4, generellt sett ?
Jag vet inte om jag förstår riktigt hur du menar bluemoon.. men anledningen till XP-processorernas lägre FSB är helt enkelt processorarkitekturen som använder sig av en dubbelpumpad (DDR) processorbuss (Ev-6 arkitekturen) och har därför i teorin hälften så effektiv processorbuss. Själva klockfrekvensen på FSBn har ju dock varit väldigt jämn de senaste åren där det inte är förren nu AMD gått över till 166MHz och Intel (även AMD) satsar vidare mot 200MHz klockfrekvens. Det är alltså bara processorarkitekturen som ligger bakom de stora skillnaderna i den "effektiva" processorbussen.
1 Guest(s)