Sony Ericsson presenterar Xperia X10 Android telefon|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sony Ericsson presenterar Xperia X10 Android telefon
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 3, 2009 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Den svenska mobiltelefonstillverkaren Sony Ericsson, i alla fall till generna, har nu tagit sitt första kliv in på Android-marknaden. Tillverkaren har lanserat sin Xperia X10 smartphone som vi tidigare benämnt som Rachael. Det senare namnet finns fortfarande kvar och det är vigt till telefonens användargränssnitt som bygger på Android 1.6 (Donut). Sony Ericsson har skräddarsytt gränssnittet både grafiskt och funktionellt och även om mjukvaran för närvarande är i ett väldigt tidigt stadie finns det ganska stora förhoppningar.

Man har gjort en total genomarbetning av mediauppspelningsfunktionen och vi bjuds även på intressanta funktioner som ansiktsigenkänning, där foto av redan taggade kontakter automatiskt känner igen ansikten och lägger in bilderna till rätt kontakt. Vilket även gör det möjligt att ringa en av sina vänner genom att helt enkelt klicka på en bild av dem. Timescape håller koll på dina sociala nätverk och annan kommunikation medan Mediascape tar hand om din media.

Mjukvaran är det som behövs fixas till innan lanseringen som med plattformens nuvarande status garanterat kommer bli någon gång nästa år, förhoppningsvis så tidigt som möjligt utan att man tummar på funktionaliteten givetvis.

Hårdvaran finns det inte så mycket mer att önska av med en 1GHz Snapdragon CPU, 4-tums LCD-display (480x854 pixlar) och 8,1MP kamera. Vi hoppas att Sony Ericsson kan knyta ihop säcken med Xperia X10 och få en bra start på sin Android-satsning.

[Image Can Not Be Found]

Källa: Sony Ericsson via Engadget och Gizmodo

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1236792
November 3, 2009 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill ha.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1236794
November 3, 2009 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag är på jakt efter en Android lur själv och X10 låg högt på listan, vilket den fortfarande gör, men att vänta tills nästa år.. nä det tror jag inte håller alltså.
Sitter med min sambos gamla Samsung-lur nu för att min SE K810i klappade ihop så man håller bara ut så länge det går nu..

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
1236799
November 3, 2009 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Den där såg ruskigt bra ut och specifikationerna lämnar inte mycket att önska. Användargränssnittet verkar fräschare än något annat jag sett.

KeeKe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 672
1236800
November 3, 2009 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

ser väldigt fin ut, tråkigt att man inte har användning för någon sån "mobil" hehe

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
1236803
November 3, 2009 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Surfade in på Engadget som hade tagit en rejäl titt på mobilen. Verkade som om den hade ganska så rejäla prestandaproblem. Men det kommer nog med största sannolikhet att fixas. Tycker ändå det är lite smått dåligt att mobiltillverkarna papperslanserar så pass långt innan. Satio och Aino presenterades ju vid April typ och det är först nu som de finns för försäljning.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1236818
November 4, 2009 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: för att min SE K810i klappade ihop så man håller bara ut så länge det går nu..

Och ändå vill du ha en ny SE-lur? Jag är tveksamt till att nånsin köpa något mer från det företaget efter min senaste telefon från dem.

Den saknar multitouch, de envisas med att göra ett eget grötigt UI och den är aningen för stor.
Men det kanske de har löst när den väl lanseras.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1236821
November 4, 2009 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Ja faktiskt, 810an har varit den mobil jag varit mest nöjd med hittills och den höll kanon i två år tills den nya kastade in handduken. Men jag är ingen "måste ha SE" användare utan jag vill bara ha den bästa telefonen.

Motorola Droid är intressant men jag är skeptisk till att jag behöver/vill ha ett fysiskt tangentbord.

Var nära att slå till på HTC Hero men hårdvaran är för undermålig så har stora förhoppningar på Dragon eller vad deras nästa Android flaggskepp nu kommer heta.
Det jag kommer sakna annars är nog K810ans kamerablixt, verkar inte finnas någon android lur med bra kamera ännu.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1236851
November 4, 2009 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Min nuvarande SE W980 fastnade i en rebootloop kvällen innan X10 annonserades. Lagom paranoida tankar man fick då, nu fick jag tyvärr liv i den igen så jag behöver inte köpa någon ny :-/

X10 ser intressant ut, men jag väntar nog på en Touch Walkman.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 92
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL