Sony Ericsson W800i lanserad och recenserad|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sony Ericsson W800i lanserad och recenserad
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 12, 2005 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Sony Ericsson W800i är den första och efterlängtade modellen i Sony Ericssons Walkman-serie. Denna serie har som namnet antyder en stark inriktning på musik. Det finns idag flera mobiltelefoner som kan spela musik men få är direkt designade för ändamålet, något telefonerna i Walkman-serien är. Från och med idag ska Sony Ericsson W800i vara tillgänglig i europeiska butiker och i samband med detta har det dykt upp en recension på telefonen hos Mobileburn. Sony Ericsson W800i är baserad på samma grund som succételefonen K750i och det verkar inte som att musikkvalitérna i W800i skadat de övriga egenskaperna på denna mobiltelefon.

:: Läs hela recensionen på Mobileburn

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
935998
August 12, 2005 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Trevlig telefon, dock använder den Sonys proprietära format på minneskort så den går fetbort.

Avatar
Pertan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
Member Since:
January 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
936096
August 12, 2005 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Tempel wrote: Trevlig telefon, dock använder den Sonys proprietära format på minneskort så den går fetbort.

Men du får ju med ett 512 MB har jag läst någonstans.

Vart finns denna för 4000:-?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
936108
August 12, 2005 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är 512MB integrerat i telefonen, sedan kan man utöka med Sonys memorystick.

Katshing.se exempelvis, men inte i lager.

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
Member Since:
July 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
936393
August 12, 2005 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Köpte min på siba idag för 3990. Har inte hunnit använda den speciellt mycket än så länge. Har egentligen bara hunnit testa mp3-spelaren och att föra över filer. Är positivt överraskad av båda sakerna. Är inte direkt någon audifil så ljudet duger mer än väl åt mig. Filöverföringen fungerade bra även den. Kör ubuntu och i gnome så dök den upp automatisk och det var bara att föra över filerna, i fluxbox var jag tvungen att mounta manuellt men även det gick utan problem.
Ska testa den mer imorgon, speciellt kameran och själklart telefon-delen 🙂

Avatar
gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
February 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
936428
August 13, 2005 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Det är 512MB integrerat i telefonen, sedan kan man utöka med Sonys memorystick.

Katshing.se exempelvis, men inte i lager.

det är inte alls 512MB integrerat...det är ynka 34mb :arg: (värre än K700i) integrerat..sedan får man med 512MB i memorystick...:)

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
936436
August 13, 2005 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

Spelar ingen roll vad man får med, det är en proprietär standard, nått som Sony är experter på, många här gnäller på M$ som inte är i närheten på att hitta på egna lösningar på redan lösta saker.

Lite saker som Sony hittat på: Elcasette, Betamax, Atrac, SDDS, HiFD...

Det är en principsak att undvika grejer som inte är endera helt öppna eller industristandard.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
936438
August 13, 2005 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: [quote=Anton K]Det är 512MB integrerat i telefonen, sedan kan man utöka med Sonys memorystick.

Katshing.se exempelvis, men inte i lager.

det är inte alls 512MB integrerat...det är ynka 34mb :arg: (värre än K700i) integrerat..sedan får man med 512MB i memorystick...:)

Sorry, my bad. Trodde först också det var Memstick men såg sedan att någon skrev det som att det var integrerat. Men då vet vi. 🙂

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
936483
August 13, 2005 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Tempel wrote: Spelar ingen roll vad man får med, det är en proprietär standard, nått som Sony är experter på, många här gnäller på M$ som inte är i närheten på att hitta på egna lösningar på redan lösta saker.

Lite saker som Sony hittat på: Elcasette, Betamax, Atrac, SDDS, HiFD...

Det är en principsak att undvika grejer som inte är endera helt öppna eller industristandard.

Och hur paverkar det oss anvandare, menar du? Utan tvekan sa var t.ex. Betamax overlagset VHS, men p.g.a. att merparten av porren kom pa VHS, sa vann det formatet trots att det var en samre standard an bade Betamax och Video 2000.

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
936522
August 13, 2005 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Betmax var enbart bättre på ljudbiten, bilden var i paritet med vhs. Video2000 däremot var bättre än båda men just det formatet är det ingen fuzz kring när man diskuterar kring det.

För oss konsumenter är det givetvis en stor nackdel om ett företag kontrollorer en standard och andra företag blir tvungna att betala det, det hamnar givetvis på priset samt att det företaget som kontrollerar standarden får en osund konkurensfördel.

Sony har som jag visat en lång tradition av att försöka låsa in folk i deras system och därför skall man undvika deras propritära tekniker däremot är Sony väldigt bra på märkesbildning och reklam och får sin konsumenter att tro att dom är nått extra och de produkterna dom valt är väldigt mycket bättre än andras. Så är ju inte fallet men många köper det och försvarar Sonys märken. Exvis Trinitron där du hittar massor med människor som anser den vara överlägsen andra tekniker och där folk som har bildredigering när trintron var nytt valde bort Trinitronskärmar för att det inte gick att få en neutral bild.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
936620
August 13, 2005 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla foretagforsoker skapa nya standarder. Annat vore bara dumt, da det svalvklart ar en fordel att vara initiativtagaren till en standard. Detta ar nagot alla foretag stravar efter, och gor inte Sony till nagot speciellt. Skillnaden ar bara att Sony faktiskt har lyckats oftare an manga andra....
Nar det kommer till Trinitron, sa kan jag bara tala av egen erfarenhet, bade fran jobbet, och hemmifran, att de ar utmarkta skarmar. Bara faktumet att i stort sett alla jag kanner som jobbar med bildhantering sitter med ett Trinitron idag gor mig skeptisk till din kritik.
Daremot var det manga som klagade over randerna fran rastrets upphangning, men nar man val insag skarpan i ett Trinitronror, sa var det fa som gick tillbaka.
Summa summarum, jag har haft ett antal produkter fran Sony, och jaghar faktiskt aldrig blivit missnojd med nagon av deras produkter. Det borde betydanagot.....:)

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
936663
August 13, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Många företag skapar standarder tillsammans, tom Sony har prövat på det med gott resultat (CD) Det stora problemet när ett företag försöker på sig något själv är att dom inte kan göra allt perfekt då det alltid finns andra företag som har patent som inskränker i utförandet. Inom FN finns många standardiseringsorgan för olika områden och det finns en massa privata, företag som verkar där tillåter att man använder deras patent och slutresultat blir något som gagnar oss konsumenter genom bättre produkter till ett lägre pris samt större utbud.

Skärpan är inte bättre på en trinitronskärm än på en skärm med invarskuggmask, men den teknologin har inte haft ett företag bakom sig som envetet gjort reklam för dess påstådda överlägsenhet.

Nu gör ju inte Sony undermåliga produkter, men i slutändan får man betala mer för att få samma prestanda.

För att ta ett exempel:
SD 1024MB.....SEK 536
MS 1024MB.....SEK 895

Priser från Pricerunner.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
937250
August 14, 2005 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

FN är kanske inte det bästa exemplet på hur man skall samordna och organisera. I alla fall inte med tanke på senaste tidens skandaler.....;)

När det kommer till Sonys och Trinitrons kvaliteer, så kan jag bara säga att de skärmar jag har upplevt har varit top-notch. Jag har aldrig sett en dålig skärm med Trinitronrör. Jag har egentligen aldrig sett en riktigt dålig produkt från Sony överhuvudtaget, och det brukar betyda att man blir trogen märket. Men visst, de är inte billiga, och därför har jag inte många Sonyprodukter för tillfället. Dock arbetar jag ibland med folk som bryr sig mer om kvalité än pris, och då ligger ofta Sony bra till.

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
937955
August 16, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

FN är stort och att jämföra standardiseringsprogram med en del annan verksamhet gör sig inte. Sen kan man göra sig hur lustig som helst kring det andra.

Det du nämner om Sony visar på att deras reklam fungerar, inte att dom är bättre. Som konsument borde du vara intresserad av att få bra produkter för bästa pris.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
937959
August 16, 2005 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tempel wrote: FN är stort och att jämföra standardiseringsprogram med en del annan verksamhet gör sig inte. Sen kan man göra sig hur lustig som helst kring det andra.

Det du nämner om Sony visar på att deras reklam fungerar, inte att dom är bättre. Som konsument borde du vara intresserad av att få bra produkter för bästa pris.

Det var du som drog in FN i det här. Och FN har inte lyckats med särskilt mycket de senaste 20 åren. Varken politiskt eller forskningsmässigt.

Hur får du mitt uttalande om att jag inte har sett kvalitetsbrister på Sonys produkter till att bli att de har lyckats med sin reklam? Lägg ner Sony-bashningen nu, om du inte har något relevant att tillföra.

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
939334
August 19, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu var det varken forskning eller politiskt jag tog upp FN utan som standardiseringsorgan. Rätt irrellevant att ta upp saker i FN som inte alls har med saken att göra.

Så länge Sony håller på med proprietära format så skall dom ha bashing. Period. Sen är det så att om en tror bra om en tillverkare så ser man mer positivt på brister än ett företag som har dålig klang. Du kan ju kolla Skandias reklam för tillfället angånde det.

Avatar
gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
February 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
939344
August 19, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu verkar ju denna tråd om "W800i" ha spårat ut helt enligt mig..vem *** bryr sig om minnet och skit..den som tycker mobilen är bra köper den...sluta klaga om vad som är fel o skit...;) 🙂

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
939356
August 19, 2005 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Tempel wrote: Nu var det varken forskning eller politiskt jag tog upp FN utan som standardiseringsorgan. Rätt irrellevant att ta upp saker i FN som inte alls har med saken att göra.

Det tycker jag inte. FN har varit en skitorganisation de senaste 30 åren. De bränner fantastiskt mycket pengar på administration och meningslös forskning. Inte mer med det.
Vilka standarder är det som de har skapat som är så utomordentliga?

Tempel wrote:
Så länge Sony håller på med proprietära format så skall dom ha bashing. Period. Sen är det så att om en tror bra om en tillverkare så ser man mer positivt på brister än ett företag som har dålig klang. Du kan ju kolla Skandias reklam för tillfället angånde det.

Pratar vi hockey, nu eller? Första, andra eller tredje period?
Alla företag försöker skydda sina investeringar på bästa möjliga sätt. Gör man inte det, så överlever man inte länge.
Det är möjligt att man ser mellan fingrarna på brister, om man ofta är nöjd, men det är inget konstigt med det. Däremot är det väl genomkorkat att "basha" saker bara för att man har ett horn i sidan på företaget som tillverkar dem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 54
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL