Sony hävdar att formatkriget är över med Blu-ray som vinnare|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sony hävdar att formatkriget är över med Blu-ray som vinnare
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 13, 2007 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att Nielsen/VideoScan publicerat försäljningssiffror för de två blålaserformaten Blu-ray och HD DVD där det förstnämnda formatet sålt mer än dubbelt så mycket under januari månad har Sony planer på en ny marknadsföring. Man tycker att de färska försäljningssiffrorna tydligt visar vilket format som tagit kommandot på marknaden och detta är något man nu tänker gå ut med som budskap mot konsumenter. Man menar att det nu är läge att påpeka för konsumenter att formatkriget är över och att man kan göra ett säkert framtidsval i form av Blu-ray formatet.

Sony är givetvis det mest partiska företaget på planeten i denna fråga och även om försäljningssiffrorna från januari inte ljuger så kan det spela in att det lanserades mer än dubbelt så många Blu-ray titlar under denna period. Ska vi vara ärliga tror vi inte att formatkriget tar slut så snabbt och enkelt, men onekligen ligger Blu-ray bra till för tillfället.

"No more fence-sitting is needed... We have a critical mass of content, we have the biggest mass of consumer electronics companies in the world supporting this format. That has moved Blu-ray into the forefront."

Nasra
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
1117965
February 13, 2007 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

vilket j*vla sk*tsnack.

Om blur-ray släpper ett tiotal titlar medans hd-dvd släper några stycken då finns det ingen mjukvara att köpa då säljs blu-ray dubbelt så mycket än hd-dvd första januari, det har varit tort som attans med hd-dvd filmer.

leidi
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
1117984
February 13, 2007 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

mm hoppas inte det e över då har man slängt pengar i sjön ioch med köp av hd dvd:(

danjeel
Medlem
Forum Posts: 225
1118006
February 13, 2007 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Leidi wrote: mm hoppas inte det e över då har man slängt pengar i sjön ioch med köp av hd dvd:(

Hoppas att du var medveten om den risken innan du valde en spelare..

Jag tror och hoppas fortfarande på HD-DVD. Främst för mitt stora hat mot Sony och deras förbannade rootkits o nazi-drm..

perzy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
1118009
February 13, 2007 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

hd-dvd kommer vinna, porrbranchen har redan valt sida på grund av det tungt vägande skälet:priset. Blue-ray ska visst vara dyrt som fan...så alla kan sluta spekulera nu!

I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1118020
February 13, 2007 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag sagt många gånger tidigare!
HD-DVD är betydligt billigare att trycka, då man endast behöver utföra mindre modifieringar på nuvarande pressar. Billigare format brukar vara populärt bland hemanvändarna.
Nackdelen är att man använder röd laser vilket i längden kanske kan bli svårt. Tänker då på hur länge formatet skall hålla.

Blue-Ray är dyrt men man har en teknik som förmodligen går att nyttja längre.

Så det är ju lite utav ett dilemma.....
Billiga HD-DVD nu och riskera att få gå över till blålaser (som teknik) senare eller Dyra Blue-Ray nu och köra på det en längre tid.
Det är inget som säger att det måste vara på det sättet men det är inte ett helt omöjligt scenario.

HenrikM
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
1118025
February 13, 2007 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ser hellre blueray som vinnare, idas hålla på med två format om man skall ha ps3.

kriahg90
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
1118045
February 13, 2007 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan det vara för att sony räknar in försäljningen av PS3? KAN DET VARA SÅ?!!!

Lögn, förbannad lögn och statistik.

NlTrAm
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
1118111
February 13, 2007 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:
Nackdelen är att man använder röd laser vilket i längden kanske kan bli svårt. Tänker då på hur länge formatet skall hålla.

Blue-Ray är dyrt men man har en teknik som förmodligen går att nyttja längre.

Så det är ju lite utav ett dilemma.....
Billiga HD-DVD nu och riskera att få gå över till blålaser (som teknik) senare

Det är Blå laser i båda

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hd-dvd

Tempel
Medlem
Forum Posts: 203
1118129
February 13, 2007 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

På 80talet var porr på video nått nytt och det fanns inget internet. Den som tror att porren avgör idag vad som blir standard är ute och cyklar. Redan DVD är för bra för porren kvalitetsmässigt. Problemet är bara att porr utanför nätet är en bransch i kris.

GynterG
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
1118130
February 13, 2007 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

perzy wrote: hd-dvd kommer vinna, porrbranchen har redan valt sida på grund av det tungt vägande skälet:priset. Blue-ray ska visst vara dyrt som fan...så alla kan sluta spekulera nu!

Ja just det ja... För ett år sen lät det precis tvärtom. "Porrbranchen har valt sida: Blu-ray. Blu-ray spås bli vinnare."
Frågan är då vad som döljer sig bakom "porrbranchen". Är det sama företag som bytt sida? Kan det vara två olika företag som båda har stort inflytande i branchen men är okända bland den vanliga medievärlden och som brukar refereras till "porrbranchen"?

Ja, visst, Blu-ray är dyrt. Men det är allt i början. Jag anser att det är Blu-ray man ska satsa på. Varför?

*Låt säga att båda formaten får utvecklas ostört i paralella världar eller nåt, som om det vore ensamma. Då tror jag att priskillnaden kommer vara försumbar. Då kan man lika bra ta det som ger mer för pengarna.
Man kan ju jämföra CD- och DVD-skivor nu. DVD-skivor är dyrare. Om man köper en enstaka skiva kostar en CD ca 7-8 kronor och en DVD ca 14. DVD är ungefär dubbelt så dyr som CD. Men en DVD-skiva rymmer nästan 7 gånger mer! En DVD ger betydligt mer för pengarna än en CD.
Liknande tror jag det kommer bli med HD-DVD och Blu-ray. Prisskillnaderna kommer vara marginella, men BD kommer ge mer.
Det är precis tvärtom NU, men säg om 5 år. Det är likadant med hårddiskar eller vad som helst annars. När en 500 GB HD var ny var det billigare att köpa 2 st 250 GB hårddiskar. Nu är det inte det.

*Mycket talar för att fysiska format kommer få seriös konkurrens från Internet i framtiden, och en del (knäppskallar enligt mig) drömmer om en framtid där allt finns på Internet och man inte använder några fysiska lagringsmedium alls. Då är det bra om man har ett fysiskt format som kan erbjuda något som inte Internet kan varken idag eller på ett tag. Att strema en 40 gigs rulle är inte möjligt och att ladda ner den är inte så roligt heller. Blu-ray kan ge mer och har mer distans till Internet än HD-DVD.

kriahg90 wrote: Kan det vara för att sony räknar in försäljningen av PS3? KAN DET VARA SÅ?!!!

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Fullt möjligt, och det tycker jag också är kasst. Men nyheten gällde ju försäljning av själva filmerna, inte spelarna.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1118138
February 13, 2007 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer inte ihåg att porrindustrin valt Blu-ray innan, men du har säkert rätt. Dock är just denna industri inte alls som den var när VHS vs. Betamax avgjordes. Idag har vi Internet och där finns mer porr än någon person kan konsumera.

//Andreas

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
1118149
February 13, 2007 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

HenrikM wrote: Jag ser hellre blueray som vinnare, idas hålla på med två format om man skall ha ps3.

Ids betala över 6000kr för en PS3 som inte har nåt mervärde när krysslåda360 är billigare och wii betydligt billigare. Hade Sony varit smarta och levererat PS3 utan blu-ray tjafset som fördyrar produkten och begärt säg 4000kr hade det vait en annan femma, men nu är det Wii eller krysslåda360 som gäller.
Vill jag ha en HD-dvd/blu-ray spelare så köper jag en bättre och valfri sådan billigare än detta ockerpris.

megabävern!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
1118177
February 14, 2007 - 2:50 am
sp_Permalink sp_Print

Nasra wrote: vilket j*vla sk*tsnack.

Om blur-ray släpper ett tiotal titlar medans hd-dvd släper några stycken då finns det ingen mjukvara att köpa då säljs blu-ray dubbelt så mycket än hd-dvd första januari, det har varit tort som attans med hd-dvd filmer.

Även om den stora skillnaden i försäljningsvolym delvis berodde på antal släppta titlar så säger det i sig en hel del, nämligen antal studios som står på Blu-rays sida mot de som står på HD DVDs. Utbud är ett av de viktigaste konkurrensmedlen om du har missat det. Universal är det enda stora bolaget HD DVD har kvar exklusivt, och hur länge de vågar stå kvar på det sjunkande skeppet får tiden utvisa.

Jag hoppas att "blur-ray" bara var en slarvig stavning, för inte är du oinformerad nog att insinuera att Blu-ray är sämre rent tekniskt än HD DVD?

perzy: Porrbranschen ensam kan knappast stå emot hela filmbranschen som i princip har valt sida redan.

kriahg90: Men herregud läs på lite innan du kommer med såna här dumma inlägg. Statistiken visar antal sålda mjukvarutitlar, dvs. filmer, inte hårdvara, dvs. spelare. Konspirationen finns bara i ditt huvud.

gamer: Hur är det med mattekunskaperna? Visa mig en BD/HD DVD-spelare som tillsammans med X360 eller Wii blir billigare än en PS3 så blir jag impad. Dessutom är det allmänt känt att PS3 håller ganska hög kvalité vid BD-uppspelning även jämfört med standalones. Det finns så många fel med ditt uttalanden att jag inte ens orkar gå in på alla. "PS3 inget mervärde", lagom löjligt och skrattretande.

GynterG
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
1118223
February 14, 2007 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag kommer inte ihåg att porrindustrin valt Blu-ray innan, men du har säkert rätt. Dock är just denna industri inte alls som den var när VHS vs. Betamax avgjordes. Idag har vi Internet och där finns mer porr än någon person kan konsumera.

//Andreas

Ni har till och med skrivit om det.

https://www.nordichardware.se/.....8;id=10242
https://www.nordichardware.se/.....38;id=9383

Jag tror det kommer dröja ett bra tag innan Internet "tar över". Det säljs oerhört mycket porr på DVD.

Man får definitivt mervärde för PS3. Men dyr är den. Och känner man inte riktigt för att man vill ha allt den kan erbjuda så är den väldigt dyr.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1118274
February 14, 2007 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Oh den senaste var iofs Anton som skrivit men nu när jag ser min nyhet så kommer jag ihåg Digital Playgrounds uttalande. 🙂

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 226
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL