Sony presenterar PlayStation Portable|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sony presenterar PlayStation Portable
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 12, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Under gårdagen var det så äntligen dags för den officiella presentationen för Sonys bärbara spelkonsol PSP. Spelkonsolen som vi tidigare rapporterat om är Sonys svar på Nintendos GameBoy-serie som under många år dominerat den portabla spelkonsolmarknaden.
Under en pressrelease för E3-mässan i går visades en fungerande prototyp av PSP upp för pressen.
Det har sedan länge ryktats om PSP-konsolens specifikationer och nu när de äntligen är officiella är det nog inte många som har något att klaga på. Fysiskt sett består enheten till större del av en TFT-display i widescreenformat (16:9, 4.3", 480x272 pixlar, 16 miljoner färger) som onekligen ser inbjudande ut.
Som lagringsmedia använder sig PSP av UMD (Universal Media Disc) med en kapacitet på upp till 1.8GB. Konsolen har även stöd för USB2.0, Sony Memory Stick Pro Duo och WiFi-LAN (802.11b) för att ytterligare bredda dess användningsområde.
PSP ska förutom spelande bjuda på möjlighet att spela upp filmer och musik vilket vi inte tidigare sett i portabla spelkonsoler.
Sony har dock inte nöjt sig med detta utan kommer även erbjuda flera intressanta tillbehör som USB-kamera och ett USB-baserat GPS-system.


[Image Can Not Be Found]

Möjligheterna verkar oändliga med PSP och helt klart är det för mycket att nämna i en enda nyhet. PSP väntas komma ut i handeln under våren 2005 och nu ska man bara orka vänta tills dess.

Mer information och bilder på Sony PlayStation Portable kan man hitta på PlayStation.com.
Fullständiga specifikationer kan man hitta på NordicGamers.com.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
618124
May 12, 2004 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm. Ju fler kockar desto sämre soppa brukar det vara. Personligen gillar jag inte när företag försöker pressa in så mycket extrafunktionalitet som möjligt i en maskin/digital produkt. Det gör oftast bara maskinen mer svåranvänd. Enkelheten har varit GameBoy:ens vinnarrecept tror jag.

Å andra sidan skadar det inte med konkurrens, så det är väl bara att hoppas på att Sony har lyckats med sin PSP.

Att se film på en sån liten skärm tror jag dock inte kommer slå igenom särskilt mycket.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
618137
May 12, 2004 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Hmm. Ju fler kockar desto sämre soppa brukar det vara. Personligen gillar jag inte när företag försöker pressa in så mycket extrafunktionalitet som möjligt i en maskin/digital produkt. Det gör oftast bara maskinen mer svåranvänd. Enkelheten har varit GameBoy:ens vinnarrecept tror jag.

Å andra sidan skadar det inte med konkurrens, så det är väl bara att hoppas på att Sony har lyckats med sin PSP.

Att se film på en sån liten skärm tror jag dock inte kommer slå igenom särskilt mycket.

Jo det kan jag delvis hålla med dig om. Det kan lätt bli lite för mycket av det goda och att en produkt istället kan en väldans massa grejer fast den inte är särskilt bra på någonting.
Vi får ju dock hoppas att PSP klarar av detta och inte blir en medelmåttig produkt.

Angående filmtittning tror jag inte heller att man kommer använda PSP till detta i större utsträckning, det kommer ju inte gå att kräma in en DVD-skiva i spelaren direkt. Så det är nog inte tänkt som en filmspelare i den bemärkelsen.

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618165
May 12, 2004 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt detta låter ju mycket fint i grunden.
Men vem går runt och lyssnar på musik med en koloss till MP3 spelare.
GPS kommer ju att kräva extern utrustning från andra tillverkare, vilket kommer att kosta dyra pengar.
Jag förmodar att man laddar in filmerna på minnet?
Tvivlar starkt på att någon kommer att använda denna funktion då utrymmet bara skulle rymma en film.

Hur bra kvalité och funktionalitet kommer PSP att ha då man spelar musik och filmer på den?
Inte mycket gissar jag, förmodligen kommer kvalitén att vara usel.

Jag tycker att kvalitén på konsolen verkar dålig också, den ser ut som om den lätt går sönder om man tappar den.

Det har ryktats mycket om priset, tydligen tror många att det kommer att ligga runt 2000 kr - 3000 kr.
Jag tror minst att den kommer kosta det dubbla som GBA SP kostar nu.

Det finns redan hundratals kanske till och med tusentals spel till alla Gameboy version som har kommit under åren.

Hur kul är det förresten att spela FPS på en bärbar konsol?
Jag tror att vi alla fick svaret på det med N-Gage.

Själv håller jag mig till Nintendo då deras bärbara konsoler bara verkar bli bättre och bättre.
Den nya DS kommer bara att kosta 1000 kr och ha två skärmar.
Nintendo 64 grafik och bluetooth för att spela trådlöst med varandra.
Tydligen ska man senare kunna koppla upp den och spela med varandra från distans (andra sidan landet) för att bara ta ett exempel.

Ryktena om att PSP skulle ha PS2 grafik och ju vansinniga.
Dom riktiga specifikationerna är ju helt annorlunda.

Spel kan i alla fall inte se lika bra ut på en liten skärm som på en stor skärm.

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
Member Since:
March 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618193
May 12, 2004 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem har sagt att man "måste" köpa alla dessa extra utrustning? Varför inte bara spela istället?

Blir spelen bra så säljer jag Xboxen och köper en sån här, och kommer den ha MP3-stöd så gör det saken knappast sämre.

Att den sen inte riktar sig främst till barn som GameBoy gör ser jag bara som en postiv grej.

Spel kan i alla fall inte se lika bra ut på en liten skärm som på en stor skärm.

Sen när tror du att folk köper en portabel konsol för att få en upplevelse som kan jämföras med att lira på tvn eller datorn hemma?

Trodde du verkligen på ryktena om prestandan? laugh

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618219
May 12, 2004 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag trodde inte på ryktena om PSP prestanda mässigt.
Det är det jag menade med att ryktena var "vansinniga".

Varför ska man då köpa en PSP när DS är billigare och har mer spel.
Grafik mässigt är prestandan praktiskt taget samma, då spel med dagens teknologi på portabla konsoler inte kommer att se ut som PS2 spel (Ninja Gaiden) bara för att ta ett exempel.

Om man är så intresserad av en MP3 spelare så tror jag att man köper en riktig MP3 spelare och inte går runt och bär på en koloss för att lyssna på musik.
Jag tvivlar starkt på att kvalitén när man lyssnar på musik på PSP är något vidare.

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
Member Since:
August 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618263
May 12, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad går inte sönder när man tappar det? Och varför skulle musiken låta sämre på en stor spelare än på en liten? I vanliga fall brukar det vara tvärtom.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
618277
May 12, 2004 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

The Mutt wrote: Vad går inte sönder när man tappar det? Och varför skulle musiken låta sämre på en stor spelare än på en liten? I vanliga fall brukar det vara tvärtom.

Tror inte att han syftar på själva storleken utan mer på hur audiodelen av spelaren är tillverkad och vilka komponenter som används. Dock tror jag inte det är några större problem för de flesta då digitaltljud inte påverkas så mycket och de format man använder är ofta begränsningen i sig.
Audiofilerna kommer ju dock säkert märka större skillnad. Jag tar även förgivet att de klarar sig ifrån solklara problem som hög brusnivå eller låg ljudnivå.

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618364
May 12, 2004 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote:
Om man är så intresserad av en MP3 spelare så tror jag att man köper en riktig MP3 spelare och inte går runt och bär på en koloss för att lyssna på musik.
Jag tvivlar starkt på att kvalitén när man lyssnar på musik på PSP är något vidare.

Jag, tror, att han menade att om man har en PSP som man spelar spel på, så är det väl ingen nackdel att man kan spela upp musik på den, ifall man tröttnar på att spela till exempel.

Själv gillar jag ingen portabel console är nåt att ha, jag håller mig till datorn jag 🙂

Smaken är som...

Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
618549
May 12, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror inte en audiofil skulle vilja bli påträffad död med en såndär i örat 😉

men en audiofil nöjer sig ju inte med en "skit" mp3spelare för 2000 pix heller.. och lurar som kostar åt samma håll måste man ju räkna!! det är 2k till de 😀

ska man va säker på _BRA_ ljud får man släpa med sig PA:t och ett diselagg 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
618694
May 12, 2004 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jingizu wrote: jag tror inte en audiofil skulle vilja bli påträffad död med en såndär i örat 😉

men en audiofil nöjer sig ju inte med en "skit" mp3spelare för 2000 pix heller.. och lurar som kostar åt samma håll måste man ju räkna!! det är 2k till de 😀

ska man va säker på _BRA_ ljud får man släpa med sig PA:t och ett diselagg 😉

Haha nä en riktig audiofil kommer inte vilja vistas i samma rum som en MP3-spelare överhuvudtaget. 🙂
Men om jag ska omformulera mig "en som har större krav på ljudkvalité". 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 78
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL