April 17, 2005
Sony sägs ha tagit SSD-lagring till en ny nivå med sina kommande bärbara modeller i VAIO Z serien. Tillverkaren ska i sina produktdatablad tala om en lagringslösning som benämns som följande;
"SSD RAID0:64GB/128GB x 4"
Exakt vad detta betyder avslöjar man inte men det som står klart är att fyra separata SSD-enheter kopplats samman i en RAID 0 konfiguration för att öka skriv- och läsprestandan i datorn.
Sony skryter med att lagringslösningen skriver en 1GB fil på 4 sekunder (250MB/s) medan en 5400 RPM disk skulle klara av detsamma på närmare 24 sekunder.
Med utrymmesbristen i en bärbar dator handlar det med största sannolikhet om en flashkortsbaserad lösning likt vi sett tidigare på konsumentmarknaden från bland annat PhotoFast. Mer information om Sonys VAIO Z serie lär vi få under CES senare i veckan.
Källa: Engadget
September 15, 2002
Fast jag har haft en sony vaio av det exclusivare slaget (tx3xp) och det är stor skillnad mot vissa andra märken.
På den tiden var det riktigt ovanligt med den batteritiden. Åkte mycket tåg på den tiden och kommer ihåg att jag hann se 3 st filmer innan batteriet tog slut. Inbyggd dvd i en 11.1" laptop på 1.25kg fanns inte annat än hos vaio på den tiden tror jag. Trevligt med någon mm tjock skärm också. Detta är i en laptop från mitten på 2006!
Dator fungerar mycket bra fortfarande. Skulle dock gärna haft en ssd i den.
Visst kan de vara lite dyrare men se bara på byggkvaliten, det är knappast kolfiber i locket på Packard-Bell.
1 Guest(s)