August 22, 2005
Nu har det äntligen dykt upp officiella uppgifter kring prissättningen av Sonys kommande portabla spelkonsol PlayStation Portable, PSP.
Med tanke på konsolens minst sagt gedigna egenskaper och användingsområde har priset varit det absolut största frågetecknet inför lanseringen av PSP.
En kraftfull konsol i alla ära men med tanke på Nintendos DS och dess aggressiva prissättning fanns det risk att PSP helt enkelt blev en lyxpryl som få "vanliga" konsumenter kände sig manade att lägga pengar på.
Nu verkar det dock som att Sony verkligen tänker göra "the full montey" vid lanseringen av Sony PSP och vi förmodar att prissättningen ger en otäck känsla i ryggraden hos Nintendo.
Sony kommer som vi tidigare rapporterat lansera PSP i olika paket. Grundpaketet består av själva konsolen (PSP-1000), en ac-adapter och ett batteripack. Detta paket kommer kosta 20 790 Yen (~1400 SEK) när det lanseras i Japan den 12 december. Detta pris får det att bubbla i magen av förväntan då det bara är någon hundralapp dyrare än introduktionspriset för Nintendo DS och nästan ser ut att vara för bra för att vara sant.
Sony kommer även att erbjuda ett paket med ett flertal tillbehör som förmodligen är det mest intressanta för de flesta köpare. Sony PSP-1000K heter detta paket och innehåller förutom ovanstående, hörlurar med integrerad fjärrkontroll, handledsband, bärväska och ett 32MB Memory Stick Duo minne.
Sony PSP-1000K kommer kosta 26 040 Yen (1700 SEK) och känns mer än överkomligt för en så till synes kraftfull enhet som Sony PSP.
Dessa tillbehör finns för övrigt även att köpa separat.
[Image Can Not Be Found] Sony PSP-1000K
Vi har i flera tidigare nyhetsrapporteringar diskuterat specifikationerna för Sony PSP men kort och gott kan vi säga att enheten enligt Sony ska erbjuda en grafisk upplevelse jämförbar med den hos PlayStation 2. Samtidigt som man ska kunna se filmer och spela över nätverk med enheten.
Sony PSP-1000 har stöd för bland annat USB2.0, WiFi 802.11b och kröns av den imponerande LCD-displayen på 4.3".
Batteritiden som det pratats mycket om på senaste tid kommenterar Sony på följande vis i sin pressrelease.
"PSP features an integrated high output lithium-ion battery that provides play time of between 4 and 6 hours for game titles and continuous 4 to 5 hours for video viewing. (SCEI actual measurement)"
Det känns som klart acceptabla siffror men det vi mest funderar över nu är hur kampen mellan Nintendo DS och Sony PSP kommer sluta. Med Sonys onekligen aggressiva prissättning känns det som att PSP med sin utsökta design och feature rikedom ligger bäst till.
I Sverige får vi dock vänta ett tag till på att få klämma på någon av dessa enheter då vi inte sett något europeiskt lanseringsdatum någonstans.
Källa: TechJapan
Gamblor wrote: Sony lär väl ta ut kostnaden för denna prissäkning på spellicenserna istället. Kan mycket väl tänka mig att man får två spel för priset av en enhet.
Jo i sedvanlig ordning lär det vara spelkostnaderna som täcker konsolkostnaderna och man lär knappast ha stora problem med piratkopiering med det nya UDM-formatet. Fast man ska aldrig underskatta piratkopierarna...
Måste även tillägga att jag börjar bli riktigt sugen på Sony PSP faktiskt.. dock lär det ju dröja ett antal månader tills man får se dem i Sverige.
Tekniknörd som gillar att träna.
January 22, 2003
Satan vad billigt!
Jag hade räknat med nått på runt 2000:- för den, men med det här priset blir den ju genast mer intressant.
Tråkigt bara att den e så stor.. Och den faktiskt riktigt kassa batteritiden (hälften av vad GBA klarar)
Men om det kommer några bra filmer på UMD blir det nog den istället för en DS
Edir: UMD inte UDM 🙄
ViU wrote: "Sony PSP - Prisa gud!" vilken rubrik... känns som någon inte är opartisk iaf
Haha det var skrivet med en stor dos ironi vilket jag hoppas alla förstår. Om inte är det fastställt nu får jag hoppas. Dock skäms jag inte över att säga att jag tycker PSP ser mycket intressant ut.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 8, 2001
Jag tycker det känns som om Nintendo har ett övertag när det gäller spel. De har mario bros zelda serien som verkligen är bra. Spel från Sony känns inte lika roliga, mest skumma skjuta spel och ett och annat märkligt sportspel.
Å andra sidan är man uppvuxen med zelda 1-3 till nes/snes och anser att det är kvalitéspel.
Mao. hur spelen artar sig till sonys lilla goding, blir givetvis det avgörande ifall jag kommer att köpa en sådan.
2 Guest(s)