August 22, 2005
Sonys portabla spelkonsol PlayStation Portable har knappast rykte om sig för att vara en slöfock. Många har förundrats över den mobila konsolens prestanda och då har nog ingen varit medveten om att Sony PSP faktiskt bara använder runt 66% av sin processors kapacitet.
Sony som specificerade PSPs processorklockfrekvens till 333MHz innan konsolens lansering har nyligen erkänt att dagens PSP-konsoler har en klockfrekvens på endast 222MHz, alltså 111MHz lägre än vad processorn faktiskt klarar av.
Även om det låter helt befängt för många är det inte så oförståeligt som det kan låta.
Det hela handlar om att spara på ström och inget annat.
"Why? Using more processing power uses more battery power, so to prevent stupidly short-term PSP playing time Sony had to reduce the maximum processing speed. The plan, it seems, is to free up this additional power when Sony develops a more efficient battery, bumping the speed up to 333MHz and actually making the PSP more powerful than the PS2 (which runs at around 295MHz)."
Om dessa uppgifter stämmer borde det alltså finnas gott om potential kvar i Sony PSP, vilket är mycket imponerande. Men sedan kan det ju diskuteras om Sonys tillvägagångssätt är det rätta, men så länge konsolen fungerar felfritt är det inte mycket att klaga på.
Källa: Computer And Video Games
BloodMan wrote: så varför göra 333 mhz om den ändå inte är inställd från början ? då kanske de får fixa bättre batterier tycker jag.
Förmodligen överskattade dem sina batterier och nu jobbar man garanterat på att få till batterier med högre kapacitet. Så det jobbar man nog på skulle jag tro 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
February 5, 2005
Varför inte ha någon typ av strömsparfunktion i likhet med intels och AMD:s, så den Obehindrat varierar klockhastigheten gentemot prestandan som behövs, på så vis borde det ju tom gå att förlänga batteritiden ännu mer, t.ex. i menyer och sånt behöver den knappast 222Mhz heller.
Förresten det kan inte vara ett värmeproblem som gjort att de klockat ner den? den blev kanske för varm i 333Mhz, eller är det lite väl långsökt om de nu ändå planerar att öka den dit då batterierna pallar med.
November 27, 2003
Hans-Erik wrote: 295mhz i en PS2?
Jag trodde det var mer =/
Du ska inte tänka MHz, tänk flops istället om du vill jämföra olika processorer 😉
http://www.webopedia.com/TERM/.....FLOPS.html
PS2 2 @ 300MHz = 6,2 Gigaflops
Xeon @ 3,2GHz = 3,1 Gigaflops
G5 @ 2.0 GHz = 4,8 Gigaflops
(lite osäker på nuffrorna)
//Andreas
March 5, 2002
Delph1 wrote: [quote=Hans-Erik]295mhz i en PS2?
Du ska inte tänka MHz, tänk flops istället om du vill jämföra olika processorer 😉
http://www.webopedia.com/TERM/F/FLOPS.html
//Andreas
Amiga 68060 @ 50mhz = 100 teraflops. 😎
November 27, 2003
Fackamato wrote: [quote=Delph1][quote=Hans-Erik]295mhz i en PS2?
http://www.webopedia.com/TERM/F/FLOPS.html
//Andreas
Amiga 68060 @ 50mhz = 100 teraflops. 😎
😀 Oh yea!
//Andreas
2 Guest(s)