April 17, 2005
Sony har utan tvekan en mycket kraftfull och kapabel spelkonsol i PlayStation 3
href="http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/20060517083509.html">men
nu säger analytiker att Sony tar en risk i sin prissättning av konsolen. En
risk som i slutändan kan betyda att man tappar sin dominerande ställning på
spelkonsolsmarknaden. Sony satsar mycket på att den integrerade blu-ray spelaren
i PS3 ska locka köpare och få konsumenter att se förbi det höga priset som bland
annat
href="https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=10313">Microsoft
använt som motargument. Om Sony inte lyckas övertyga konsumenterna om att
lägga dessa pengar på en spelkonsol kan man ligga riktigt risigt till och enligt
AIB Research är det Nintendo, som väntas sälja sin Wii-konsol för endast $199,
som har bäst läge för att expandera inom den vanliga spelmarknaden med ett lågt
pris och lättsmälta speltitlar.
Sony is placing a serious bet that its inclusion of a Blu-ray drive in the PlayStation 3 will entice consumers to pay a premium price for the new console, despite lower cost alternatives from both Nintendo and Microsoft. However, according to ABI Research, Sony’s console pricing strategy is fraught with risk, and may ultimately jeopardize its market leadership position.
November 4, 2001
Om enheten blir för dyr kommer nog många tänka "väntar ett tag och köper den när den sjunkit i pris". Skulle det bli allt för många som tänker så kanske det blir riktigt segt i början.
Synd att man inte hade en enhet utan blueray-läsare. Hade nog varit ganska bra iom att BR-enheten förmodligen står för en ganska stor del av den totala kostnaden.
Nintendo med sina 199 dollar är ju helt klart ett roligare val. Skulle kunna tänka mig att enheten hamnar på runt 2000:- i sverige.
June 27, 2002
Ondjultomte wrote: hm vad ska man med blue ray till egentligen?
hdtvfilmer är mest till för cineaster och de kör knappast sina filmer i en sketen spelkonsoll ...
det dröjer lite innan stora massan vill ha hdtv filmer ...
Hoppsan här har vi en kille som aldrig sett äkta HDTV på stor skärm hör jag.
February 5, 2005
Sen tror jag nog att Sony kalkylerar med att sälja lite sämre, för om PS3, som jag tror, kommer hjälpa Sony att vinna blålaserkriget så är det värt att tappa några kunder initiellt.
Sen verkar det ju också som att PS3 kommer bli lättare att modifiera, och därmed kanske "mediacenter" konsolen, vars roll xbox har idag, vilket ytterligare kommer att öka försäljningen.
February 12, 2003
mitrix wrote: Sen tror jag nog att Sony kalkylerar med att sälja lite sämre, för om PS3, som jag tror, kommer hjälpa Sony att vinna blålaserkriget så är det värt att tappa några kunder initiellt.
Sen verkar det ju också som att PS3 kommer bli lättare att modifiera, och därmed kanske "mediacenter" konsolen, vars roll xbox har idag, vilket ytterligare kommer att öka försäljningen.
Hade jag orkat tänka så långt själv, hade jag kommit till samma slutsats. Får nöja mig med att bara säga att det där låter ganska vettigt. 🙂
August 16, 2003
jag vill ha en PS3 mer och mer för var dag som går (jag har varit anti PlayStation i alla år)
Ondjultomte: jag vill ha HDTV, jag vill ha BlueRay!
SuperNova: njae jag håller inte med, hade dom släppt en PS3 i två versioner, med och utanBlueRay spelare så skulle det bli liknande problem som med dagens Xbox360 fast värre, där spelutvecklarna har klagat rejält för att vissa har hårddiske som dom kan spara på och andra inte osv.
skulle det vara folk som sitter på PS3 utan BlueRay så skulle spelutvecklarna inte våga göra stora omfattande spel på BlueRay skivor utan tvingas göra dom mindre omfattande för att få plats med dom på en DVD skiva
1 Guest(s)