Sony riskerar sin dominans på spelkonsolmarkanden|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sony riskerar sin dominans på spelkonsolmarkanden
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 18, 2006 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Sony har utan tvekan en mycket kraftfull och kapabel spelkonsol i PlayStation 3

href="http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/20060517083509.html">men
nu säger analytiker
att Sony tar en risk i sin prissättning av konsolen. En
risk som i slutändan kan betyda att man tappar sin dominerande ställning på
spelkonsolsmarknaden. Sony satsar mycket på att den integrerade blu-ray spelaren
i PS3 ska locka köpare och få konsumenter att se förbi det höga priset som bland
annat
href="https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=10313">Microsoft
använt som motargument
. Om Sony inte lyckas övertyga konsumenterna om att
lägga dessa pengar på en spelkonsol kan man ligga riktigt risigt till och enligt
AIB Research är det Nintendo, som väntas sälja sin Wii-konsol för endast $199,
som har bäst läge för att expandera inom den vanliga spelmarknaden med ett lågt
pris och lättsmälta speltitlar.

Sony is placing a serious bet that its inclusion of a Blu-ray drive in the PlayStation 3 will entice consumers to pay a premium price for the new console, despite lower cost alternatives from both Nintendo and Microsoft. However, according to ABI Research, Sony’s console pricing strategy is fraught with risk, and may ultimately jeopardize its market leadership position.

Lady
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
1042196
May 18, 2006 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Lyckas nintendo knyta till sig resident evil så blir jag shit nöjd o möjligen metal gear solid vilket också skulle vara riktigt skoj...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1042202
May 18, 2006 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror Sony säljer ändå, mest med tanke på just Blu-Ray-lirarn. Vad skulle en "vanlig" Blu-Ray-enhet kosta? Vill minnas att det skulle vara dyrt som attan i alla fall.
Nah, den som lever får se.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1042210
May 18, 2006 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

lady wrote: Lyckas nintendo knyta till sig resident evil så blir jag shit nöjd o möjligen metal gear solid vilket också skulle vara riktigt skoj...

Resident Evil är redan på g har jag för mig. Metal Gear kan vi nog glömma dock 😉

//Andreas

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1042211
May 18, 2006 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Om enheten blir för dyr kommer nog många tänka "väntar ett tag och köper den när den sjunkit i pris". Skulle det bli allt för många som tänker så kanske det blir riktigt segt i början.
Synd att man inte hade en enhet utan blueray-läsare. Hade nog varit ganska bra iom att BR-enheten förmodligen står för en ganska stor del av den totala kostnaden.

Nintendo med sina 199 dollar är ju helt klart ett roligare val. Skulle kunna tänka mig att enheten hamnar på runt 2000:- i sverige.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1042213
May 18, 2006 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

hm vad ska man med blue ray till egentligen?

hdtvfilmer är mest till för cineaster och de kör knappast sina filmer i en sketen spelkonsoll ...

det dröjer lite innan stora massan vill ha hdtv filmer ...

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
1042250
May 18, 2006 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns tillräckligt med köpare vid 600 USD/Euro för att PS3 ska sälja alla konsoller dom lyckas tillverka nu i början. Vad som är intressant är när PS3 kommer att sjunka i pris så mycket att den når den bredare marknaden.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1042286
May 18, 2006 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: hm vad ska man med blue ray till egentligen?

hdtvfilmer är mest till för cineaster och de kör knappast sina filmer i en sketen spelkonsoll ...

det dröjer lite innan stora massan vill ha hdtv filmer ...

Hoppsan här har vi en kille som aldrig sett äkta HDTV på stor skärm hör jag.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1042306
May 18, 2006 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen tror jag nog att Sony kalkylerar med att sälja lite sämre, för om PS3, som jag tror, kommer hjälpa Sony att vinna blålaserkriget så är det värt att tappa några kunder initiellt.

Sen verkar det ju också som att PS3 kommer bli lättare att modifiera, och därmed kanske "mediacenter" konsolen, vars roll xbox har idag, vilket ytterligare kommer att öka försäljningen.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1042313
May 18, 2006 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk er att jag tror inte att en Blue ray spelare kommer bli dyrare än de HD-DVD spelare som släppts nu alltså runt 5500kr.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1042342
May 18, 2006 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Sen tror jag nog att Sony kalkylerar med att sälja lite sämre, för om PS3, som jag tror, kommer hjälpa Sony att vinna blålaserkriget så är det värt att tappa några kunder initiellt.

Sen verkar det ju också som att PS3 kommer bli lättare att modifiera, och därmed kanske "mediacenter" konsolen, vars roll xbox har idag, vilket ytterligare kommer att öka försäljningen.

Hade jag orkat tänka så långt själv, hade jag kommit till samma slutsats. Får nöja mig med att bara säga att det där låter ganska vettigt. 🙂

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1042447
May 19, 2006 - 7:16 am
sp_Permalink sp_Print

jag vill ha en PS3 mer och mer för var dag som går (jag har varit anti PlayStation i alla år)

Ondjultomte: jag vill ha HDTV, jag vill ha BlueRay!

SuperNova: njae jag håller inte med, hade dom släppt en PS3 i två versioner, med och utanBlueRay spelare så skulle det bli liknande problem som med dagens Xbox360 fast värre, där spelutvecklarna har klagat rejält för att vissa har hårddiske som dom kan spara på och andra inte osv.
skulle det vara folk som sitter på PS3 utan BlueRay så skulle spelutvecklarna inte våga göra stora omfattande spel på BlueRay skivor utan tvingas göra dom mindre omfattande för att få plats med dom på en DVD skiva

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 175
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL