Sony slaktar priset på PS2 för att störa Xbox 360|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sony slaktar priset på PS2 för att störa Xbox 360
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 31, 2005 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Som bekant kommer Microsoft lansera Xbox 360 inför julhandeln detta året och Sony har då ett antal månader kvar innan PlayStation 3 ska lanseras. Men man kommer nog göra allt för att sätta käppar i hjulet för Microsoft och deras nya konsol. Bland annat verkar det som att man kommer chocksänka priset på sin PlayStation 2-konsol till julhandeln, från $149 till $100 för deras senaste mer slimmade modell. Men även några nya heta speltitlar väntas se dagens ljus i samband med Microsofts lansering av Xbox 360. Huruvida detta ger någon märkbar effekt återstår att se, men som konsumenter kan vi bara hoppas att detta gynnar oss på ett eller annat sätt.

Källa: I4U

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
929345
July 31, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket intressant. Mycket beror nog på vilka spel MS lyckas komma med, annars blir det väl Xbox all over again, där det tog över ett år innan det faktiskt hände något kring konsolen. Mycket intressant :-k

//Andreas

Avatar
Luxh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
March 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
929354
July 31, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Smart drag, det kanske blir många som föröker komma billigt undan till jul. Har man haft ett ps2 kanske det blir naturligt att köpa ett ps3 också, vem vet 😉

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
929397
July 31, 2005 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Är väll mera för att muntra upp dagens ps2-ägare som gruvar sig över att en ny laser kostar 900:- och håller i en månad =).

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
929413
July 31, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan knappt se idén med detta. Det blir ju bara att Microsoft kommer att rea ut sina gamla Xbox:ar till jul, och då är ordningen återställd. Jag misstänker att det enda Sony kan göra för att minska försäljningen av Xbox360 är att sänka det angivna priset på PS3. Det är ju löjligt högt som det ser ut nu.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
929459
July 31, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag kan knappt se idén med detta. Det blir ju bara att Microsoft kommer att rea ut sina gamla Xbox:ar till jul, och då är ordningen återställd. Jag misstänker att det enda Sony kan göra för att minska försäljningen av Xbox360 är att sänka det angivna priset på PS3. Det är ju löjligt högt som det ser ut nu.

Dom tar alla chanser dom får och jag tror nog att MS kommer försöka fasa ut Xbox rätt snabbt nu för att bereda plats. Tror dom känner att den kostat tillräckligt 😉

//Andreas

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
929482
July 31, 2005 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag kan knappt se idén med detta. Det blir ju bara att Microsoft kommer att rea ut sina gamla Xbox:ar till jul, och då är ordningen återställd. Jag misstänker att det enda Sony kan göra för att minska försäljningen av Xbox360 är att sänka det angivna priset på PS3. Det är ju löjligt högt som det ser ut nu.

Frågan är om M$ kommer ha så många XBoxar att sänka priset på.
Tillverkningen av Xbox-chip är avslutad.

Och så vitt jag vet finns inget angivet pris på PS3 än, bara spekulationer och uttalandet "att den kommer att bli dyr" vilket inte alls säger så mycket om vad priset kommer att hamna på.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930208
August 2, 2005 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Otrevligt för Sony och återförsäljare. PS2 kostar en hel del att sälja redan. :O

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930218
August 2, 2005 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jävlar, jag ska köpa en PS2 i jul. 😛
Ångrar nästan att jag sålde mitt, hann bara klara GT4 till 80%.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930222
August 2, 2005 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: [quote=denstore]Jag kan knappt se idén med detta. Det blir ju bara att Microsoft kommer att rea ut sina gamla Xbox:ar till jul, och då är ordningen återställd. Jag misstänker att det enda Sony kan göra för att minska försäljningen av Xbox360 är att sänka det angivna priset på PS3. Det är ju löjligt högt som det ser ut nu.

Frågan är om M$ kommer ha så många XBoxar att sänka priset på.
Tillverkningen av Xbox-chip är avslutad.

Och så vitt jag vet finns inget angivet pris på PS3 än, bara spekulationer och uttalandet "att den kommer att bli dyr" vilket inte alls säger så mycket om vad priset kommer att hamna på.

Även om chip-tillverkningen är avslutad, så finns det säkert gott om dem ett bra tag till. Jämför t.ex. med Socket A. Den slutade tillverkas för ett bra tag sen nu, och ändå kan man få tag i de flesta modellerna.

PS3 kommer nog inte att bli billig. Allt visar ju på att den kommer att hamna på runt 5k, vilket är rätt mycket mer än 360:s pris på runt 3,5k.
Microsoft kommer att kunna fortsätta med att gå med förlust på sin Xbox, medans Sony, även om de är ett mycket stort företag, knappast kommer att kunna försvara förlustsiffror. Jag tror inte Sony är så sugna, helt enkelt. Men för Microsoft är det en prestigefråga.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930227
August 2, 2005 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Sony har ju varumärket. Det har inte Microsoft. PlayStation klingar bättre än Xbox för de flesta, även om Xbox gått kraftigt uppåt. Enligt branschen beror Xboxens framgång inte ens på den primitiva hårdvaran och dess moddvänlighet, utan att det helt enkelt finns fler blodiga lir till konsollen.

Jag vet inte vad som är sant, men jag lär hålla mig till PlayStation, i synnerhet eftersom den kommer vara bakåtkompatibel med min stora spelsamling.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930233
August 2, 2005 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Sony har ju varumärket. Det har inte Microsoft. PlayStation klingar bättre än Xbox för de flesta, även om Xbox gått kraftigt uppåt. Enligt branschen beror Xboxens framgång inte ens på den primitiva hårdvaran och dess moddvänlighet, utan att det helt enkelt finns fler blodiga lir till konsollen.

Jag vet inte vad som är sant, men jag lär hålla mig till PlayStation, i synnerhet eftersom den kommer vara bakåtkompatibel med min stora spelsamling.

För de flesta? Flera jag känner har bytt från PS2 till Xbox. Ingen jag känner har bytt på andra hållet. Visst PS2 säljer bra, och har garanterat sålt bättre än Xbox:en, men att säga att den är primitiv är väl att ta i? De titlar jag har sett, så är grafiken i allmänhet bättre på Xboxen.
Sure, Xbox är ingen perfekt produkt, men anledningen att köpa en PS2 är övertaget i antalet titlar. Det är egentligen Xbox enda svaghet, och frågan är om det är så viktigt? Det finns ju flera hundra titlar även till Xbox, och frågan är väl om någon överhuvudtaget spelar mer än det?

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930263
August 2, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Sure, Xbox är ingen perfekt produkt, men anledningen att köpa en PS2 är övertaget i antalet titlar. Det är egentligen Xbox enda svaghet, och frågan är om det är så viktigt? Det finns ju flera hundra titlar även till Xbox, och frågan är väl om någon överhuvudtaget spelar mer än det?

Vem som har flest titlar spelar väl ingen större roll, utan kvaliteten på titlarna är väl av större betydelse. Om det finns "flera hundra titlar" till XboX och bara tre stycken säljer i några större mängder så...

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930272
August 2, 2005 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: [quote=denstore]Sure, Xbox är ingen perfekt produkt, men anledningen att köpa en PS2 är övertaget i antalet titlar. Det är egentligen Xbox enda svaghet, och frågan är om det är så viktigt? Det finns ju flera hundra titlar även till Xbox, och frågan är väl om någon överhuvudtaget spelar mer än det?

Vem som har flest titlar spelar väl ingen större roll, utan kvaliteten på titlarna är väl av större betydelse. Om det finns "flera hundra titlar" till XboX och bara tre stycken säljer i några större mängder så...

Det är ju det jag menar. Och jag kan inte påstå att jag tycker att kvaliten på PS2:s titlar är högre än de som finns till Xbox. Däremot har PS2 fler titlar, vilket jag inte bryr mig särskilt mycket om.

Det som gjorde PS2 till ett alternativ för t.ex. min systers familj, var utbudet av barntitlar. Nu blev det Xbox i alla fall, då vi faktiskt inte hittade fler intressanta, lite mer vuxna titlar till PS2 än till Xbox.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL