April 17, 2005
Sony har en tendens att ta lite väl bra betalt för sina produkter men deras nya VAIO Z-serie av ultraportabla datorer ser faktiskt ut att bli något värt lite extra slantar. Vi hörde ganska tidigt ryktena om en QuadSSD-konfiguration och detta är nu bekräftat i Sonys eget pressmaterial där man avslöjar att Den Core i7-utrustade notebook-serien ska komma med 128GB eller 256GB lagringskapacitet, vilket består av en QuadSSD-konfiguration i RAID 0.
Uppbackad av en 2,4GHz eller 2,66GHz Core i7 CPU med upp till 6GB DDR3 RAM lär prestandan vara en av huvudpunkterna och Sony själva hävdar att lagringslösningen ska vaa upp till 6,2 gånger så snabb som en vanlig 5200 RPM hårddisk. Sony har även en hybridlösning för grafiken där Intels integrerade GPU tar hjälp av en Nvidia GeForce GT 330M GPU när det behövs extra kraft.
[Image Can Not Be Found]
Datorn är trots sina specifikationer ganska slimmad och väger endast 1,43kg (mått: 210 x 23.8-32.7 x 314 mm (D x H x B)).
Sony väntas släppa lös sin VAIO Z serie under slutet av mars månad men vi väntar fortfarande på de där jobbiga uppgifterna kring prislappen.
Model |
VAIO VPCZ11Z9E |
VAIO VPCZ11X9E |
Processor |
Intel® Core i7-620M 2.66GHz with Intel® Turbo Boost Technology (max. 3.33 GHz) |
Intel® Core i7-520M 2.4GHz with Intel® Turbo Boost Technology (max. 2.93 GHz) |
OS |
Genuine Windows® 7 Professional (64-bit) |
Genuine Windows® 7 Professional (64-bit) |
Memory |
6GB DDR3 SDRAM (1066 MHz) |
4GB DDR3 SDRAM (1066 MHz) |
SDD |
Quad SSD (RAID 0) 256GB |
Quad SSD (RAID 0) 128GB |
Screen |
33.3cm (13.1”) 16:9 VAIO Display Premium (1920x1080) with LED backlight |
33.3cm (13.1”) 16:9 VAIO Display Premium (1600x900) with LED backlight |
Graphics |
NVIDIA® GeForce® GT 330M GPU + Intel® HD Graphics with 1GBB GDDR3 VRAM |
NVIDIA® GeForce® GT 330M GPU + Intel® HD Graphics with 1GBB GDDR3 VRAM |
Optical drive |
DVD+-RW/+-R DL/RAM |
DVD+-RW/+-R DL/RAM |
Weight & size |
1.43kg (with supplied battery); 210 x 23.8-32.7 x 314 mm (D x H x W) |
1.41kg (with supplied battery); 210 x 23.8-32.7 x 314 mm (D x H x W) |
Others |
WLAN 802.11a/b/g/n; VAIO Everywair WWAN; Bluetooth 2.1+EDR; keyboard backlight; MOTION EYE camera; HDMI out; VAIO/Assist buttons; fingerprint reader; black finish |
WLAN 802.11a/b/g/n; VAIO Everywair WWAN; Bluetooth 2.1+EDR; keyboard backlight; MOTION EYE camera; HDMI out; VAIO/Assist buttons; black finish |
[Image Can Not Be Found]
Jo det är ju ofta så. Sony har många schyssta VAIO modeller, men de kostar därefter..
Tekniknörd som gillar att träna.
May 15, 2005
September 15, 2002
Tempel wrote: Känns som det är lite fusk, finns väl nån ssd som kör raid0 internt så antagligen så handlar det om två sådana och inte riktig quad.
Det finns väl bara en som har dubble kontrollers, någon ocz men jag tror knappast det är den, jag tror snarare det är en avskalad variant av någon billigare kontroller x 4. 2st x18-m skulle troligen prestera bättre tippar jag på, men kul ändå att det börjar släppas lösningar som borde vara en självklarhet speciellt i laptops.
Skönt med en 13 tums laptop med riktig prestanda till och med lite kraft i grafikkortet.
Fusk och fusk vet jag inte. Ska man hårddra det så har alla SSD-enheter RAID från början. 😛
Eftersom alla SSD-kontrollers använder flera datakanaler till minneskretsarna kan man se detta som en intern RAID men jag tror som Danne att man gjort något enklare lösning, kanske tom med CF-kort, där fyra "enheter" kopplats samman i en Quad SSD konfiguration för att kunna göra bra PR. Prestandan är givetvis mycket högre än i en 5400 RPM disk men som sagt lär det inte vara Vertex x 4 prestanda direkt. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)