April 17, 2005
Sonys batterier för bärbara datorer har orsakat otaliga rubriker på
IT-marknaden de senaste månaderna och varje gång har det varit information om
nya återkallningar. För dem som missat det hela har Sony tillverkat batterier
till bärbara datorer som
href="https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=11283">haft
mindre defekter. Dessa batterier har sedan börjat brinna och i vissa fall
fått datorer att mer eller mindre explodera. Sony har därför utfärdat riktlinjer
för tillverkare att dra tillbaka de batterier som kan påverkas av
tillverkningsfelet. Redan från början stod det klart att flera miljoner datorer
var påverkade och det har nu visat sig bara vara början.
Senast i raden av återkallningar drar in systembyggaren Gatway i smeten, där man ska dra tillbaka 340 000 batterier. Facit för Sonys återkallning ligger nu på ex. antal miljoner batterier och hittills är följande tillverkare påverkade av Sonys batteriproblem.
- Apple
- Dell
- Fujitsu
- Gateway
- Hitachi
- IBM / Lenovo
- Panasonic
- Sharp
- Sony
- Toshiba [/list]
Med andra ord kan det vara läge att kolla med sin datorleverantör om man använder en bärbar dator från någon av ovanstående tillverkare.
February 19, 2004
Helt sjukt! Hur ska de kunna lösa det här? Vi snackar kanske flera miljontals batterier spridda över jordklotet!
Och sen kan man ju också undra vad som menas med återkalla. Kan tänka mig att väldigt få konsumenter kommer bli kontaktade eller bry sig om att skicka tillbaka sitt batteri för att vänta på ett nytt. Jag hade ju ärligt talat absolut inte gjort det då jag behöver datorn... mobilt. Kan inte vara utan batteriet i månad-tider som det skulle ta. Till och med ännu längre för att tillverka några miljoner batterier till mängder olika modeller gör man nog inte på några månader.
2 Guest(s)