April 17, 2005
Sony har inte bara nått ett lågvattenmärke vad gäller PR efter problemen med sina laptop-batterier, som väntat har de omfattande återkallningarna skadat företaget ekonomiskt. När man nu publicerat sina räkenskaper för sitt andra bokföringskvartal är det minst sagt tråkig läsning, Sonys vinst har sjunkit med hela 94 procent över kvartalet, vilket till stor del beror på deras batteriproblem. Kostnaderna för Sonys återkallning av närmare 10 miljoner laptop-batterier ligger än så länge på över 3 miljarder kronor, vilket säger det mesta.
Men även Sonys spelavdelning har visat upp förlustsiffror efter att PlayStation 3-konsolen blivit försenad till marknaden. Vilket förvärrats av sämre försäljning av PS2 och PSP-konsolerna. Tack vare Sonys Bravia LCD-TVs och Cyber-Shot digitalkameror kunde man dock visa upp en ökad försäljning med 8.3 procent.
November 27, 2003
Bjornstrom wrote: [quote=Ondjultomte]ouch .. sedan är ps3 affären en förlust de närsta åren också ... usch blir tungt för dem
Det tror jag då verkligen inte.. Får man fråga varför du tror det ?
Därför varje såld konsol är en stor förlust och det är först när mjukvaran börjar sälja på bred front som pengarna kommer.
//Andreas
December 17, 2005
Delph1 wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Ondjultomte]ouch .. sedan är ps3 affären en förlust de närsta åren också ... usch blir tungt för dem
Därför varje såld konsol är en stor förlust och det är först när mjukvaran börjar sälja på bred front som pengarna kommer.
//Andreas
Killen skrev de närsta åren, det tolkar jag som närmsta.
Och dem lär nog inte ha gått med förlust då..
Visst kanske i början. Men närmsta åren är inte bara i början..
November 27, 2003
Bjornstrom wrote: [quote=Delph1][quote=Bjornstrom][quote=Ondjultomte]ouch .. sedan är ps3 affären en förlust de närsta åren också ... usch blir tungt för dem
//Andreas
Killen skrev de närsta åren, det tolkar jag som närmsta.
Och dem lär nog inte ha gått med förlust då..
Visst kanske i början. Men närmsta åren är inte bara i början..
Med tanke på hur få konsoler de har nu och verkar komma ha så kommer antalet konsoler de baserar sin marknad på vara ganska gå till en början. Få konsoler sålda = få spel, dvs. liten vinst eller rent av förlust.
Samtidigt så blir HD DVD mer och mer etablerat, medan Blu-ray lyser med sin frånvaro. Sony kommer göra allt för att hålla formatet vid liv vilket kommer generera stora kostnader 😉
//Andreas
1 Guest(s)