SoundBlaster X-Fi har problem med nForce 4 styrkretsen|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SoundBlaster X-Fi har problem med nForce 4 styrkretsen
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 17, 2005 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

Creative har nu erkänt att det finns vissa kompabilitetsproblem mellan deras nya ljudkort SoundBlaster X-Fi och NVIDIAs styrkrets nForce 4. Flera ägare har rapporterat om problemen i bland annat Creatives forum och nu har Creative själva svarat i forumet. Man informerar vilka kort som kan påverkas och hur problemen visar sig för användaren. Det verkar dock som att flera moderkortstillverkare redan släppt nya BIOS-versioner som löser kompabilitetsproblemen och för dem som inte gjort det lovar Creative att man ska hjälpa till med utbyte av X-Fi-korten där man uppdaterat själva ljudkortet med en ny firmware istället. Är det någon som sitter med konstiga problem med ett X-Fi och nForce 4-moderkort kan det vara värt att läsa mer i Creatives forum.

:: Läs mer i Creatives forum
:: Läs vår recension avCreative SoundBlaster X-Fi Elite Pro

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
964727
October 17, 2005 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Bra att dom uppmärksammat problemet och är villiga att hjälpa. Vissa ggr tror man annars
helt att Creative helt skiter i sina kunder.

Skulle inte skada om dom i fortsättningen även uppdaterade drivrutinerna minst 1gång/halvår iaf.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
964833
October 17, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Creative har nästan alltid haft kompabilitetsproblem (å ett eller annat sätt) enligt mig iaf.
Potenta grejer men mycket krångel. Sen som ovan säger så har creatives support varit riktigt taskig. Är nog fan 1a gången som man tar tag i saker.

Personligen är creative = Potenta kretsar men KASS mjukvara.
Ladde ner/instalera drivrutinerna är ju inte direkt det roligaste... Installera från skivan, sen ska man tanka uppdateringen för varje liten grej manuellt.
Ett helt paket på nätet hade varit att föredra.

Nöjd med mitt audigy 2ZS (om det inte vore för några småsaker)....

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
964840
October 17, 2005 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

jag håller verkligen med.
byggde om datorn under sommaren (där ibland ny hårddisk och installation) det inbygda ljudet brusade lite så jag satte in mitt gamla hederliga SB Live Player 5.1
drivers, ja... hemsidan.... klick klick klick klick klick, sen så ser man en lista med en massa skumma filer och paket som man inte fattar vad dom gör, det står att för att installera den här så måste du ha den där installerat (och så ett skummt nummer) bara det att den dom vill att man ska ha installerat innan finns inte, sen så lyckas jag hitta ett paket där det står att det ska vara full. men inte, installationen failar pga att jag inte har tidigare driversar installerade.
då letar jag igenom halva förådet av gamla CD skivor (tar ju ett bra tag...) så hittade jag den 5 år gamla skivan, för Win9x den var inte alls anpassad för XP och datorn buggade ur totalt så jag var tvungen att göra systemåterställning (från att ha taskigt ljud från M$ drivisar till inget alls dessutom) sen så var det bara att googla och googla, trasiga gamla länkar och trassel, till slut så kom jag över något som gick att installera, men i exempelvis när det regnar i GTA SA så sprakar ljudet skitmycket eller försvinner helt :/

sorry om jag skrev för mycket om mina problem jag har haft 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL