August 22, 2005
Nu kan runt 300 000 svenska hushåll ta del av ett nytt bredbandsavtal från den spanska aktören Adamo som ger en surfhastighet på hela 28Mbit/s. Detta tack vare bredbandsgrossisten Song som nu uppgraderar sina telestationer för adsl2+ och samtidigt lanserat den adsl-teknik som nu når upp till 28Mbit hastighet.
De 300 000 hushåll som kan ta del av Adamos erbjudande ligger utspridda på 30 småstäder runt om i landet. Man planerar enligt Adamos vd, Fredrik Gillström, att även bygga ut i storstäderna men han påpekar samtidigt att intresset för höghastighetsuppkopplingar är större i småstäderna.
Det går knappast att klaga på kostnaderna för Adamos nya abonnemang som ligger på 348kr för 28Mbit. Vilket kan jämföras med Bredbandsbolaget som kräver sina 24Mbit-kunder på 449kr i månaden.
Ademo planerar att utöka sin kundkrets från 2000-3000 till närmare 10 000 i Sverige innan årsskiftet.
Med detta abonnemang ser vi ingen anledning att tro något annat heller. Nu hoppas vi bara att detta sätter press på övriga bredbandsleverantörer i Sverige och att man kanske passar på att uppgradera undertecknads telestation för adsl åtminstonde...
March 19, 2003
Den enda nackdelen är 2000:- anslutnings avgift.
Så att beställa BBB nu för 500:- känns mer ekonomiskt.
Man kan ha BBB's 24mbit tjänst i 15månader innan priset blir anorlunda då adamo kostar multum att koppla upp sig mot.
BBB 24mbit tjänst 1år kostar 5883:- ink startavgift
Adamo 28mbit tjänst 1år kostar 6174:- ink startavgift
Så om man tänker kostnaden på ett år så är BBB 291:- billigare.
Kan säga att jag har mer förtroende för BredBandsBolaget.
Att leverantören för Adamo är Songs network "arrowhead" låter väldigt bra.
Sen blir det väll att se om man får ut i närheten av de där 28mbiten.
BarateaU wrote: Den enda nackdelen är 2000:- anslutnings avgift.
Så att beställa BBB nu för 500:- känns mer ekonomiskt.
Man kan ha BBB's 24mbit tjänst i 15månader innan priset blir anorlunda då adamo kostar multum att koppla upp sig mot.BBB 24mbit tjänst 1år kostar 5883:- ink startavgift
Adamo 28mbit tjänst 1år kostar 6174:- ink startavgiftSå om man tänker kostnaden på ett år så är BBB 291:- billigare.
Kan säga att jag har mer förtroende för BredBandsBolaget.
Att leverantören för Adamo är Songs network "arrowhead" låter väldigt bra.
Sen blir det väll att se om man får ut i närheten av de där 28mbiten.
Där har du ju faktiskt en bra poäng, risken finns ju faktiskt att man t.o.m. vill byta operatör inom ett år och då blir det ju en märkbart större kostnad. Men håller Adamo sig med i leken borde det ju löna sig i längden.
Tekniknörd som gillar att träna.
January 18, 2003
Callister wrote: 1mbit upload är max för ADSL.
Jag skulle vara bra mycket mer intresserad om det fanns åtminstånde 4/8 mbit eller något. Hellre 5/5 än 10/1 t.ex. 🙂
Vanlig ADSL erbjuder ju upp till 832kbit upload, men är inte ADSL2 och ADSL2+ specat upp till 3.5Mbit upload eller är jag helt väck nu? Kanske Adamo som stryper uploaden ganska mycket då. Synd att det ska bli så mycket asynkrona överföringar överallt, det spelar ju ingen roll om alla kan ladda ner snabbt som saaaatana om ingen kan ladda upp i den hastigheten liksom. Går ju inte köra seriös spelserver om man bara har 1Mbit upload tex
March 19, 2003
matsansan wrote: [quote=Callister]1mbit upload är max för ADSL.
Jag skulle vara bra mycket mer intresserad om det fanns åtminstånde 4/8 mbit eller något. Hellre 5/5 än 10/1 t.ex. 🙂
Vanlig ADSL erbjuder ju upp till 832kbit upload, men är inte ADSL2 och ADSL2+ specat upp till 3.5Mbit upload eller är jag helt väck nu? Kanske Adamo som stryper uploaden ganska mycket då. Synd att det ska bli så mycket asynkrona överföringar överallt, det spelar ju ingen roll om alla kan ladda ner snabbt som saaaatana om ingen kan ladda upp i den hastigheten liksom. Går ju inte köra seriös spelserver om man bara har 1Mbit upload tex
Man kan ju se det från deras synvinkel också.
Klart isp'erna inte vill att man ska köra servrar på linan som belastar dem till max.
De har väll inte nån direkt lust att ge t.ex. 28/28 lina till en serigös server för en strunt summa när samma lina kostar multum att köpa från t.ex. song network.
Sen blir de inte riktigt samma kvalitets stämpel på en lina som man har hemma.
Om fiat gör en bil som är i lamborgini klass så är det fortfarande en fiat 😉
Har aldrig haft nå brister på min lina och jag betalar 400:-/mån.
Samma lina kan kosta 5000:-/mån om man inte köper av en vanlig svensson isp.
1 Guest(s)