Specifikationerna för PS3 sänks återigen|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Specifikationerna för PS3 sänks återigen
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 29, 2006 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

PlayStation 3 väntas bli den kraftfullaste spelkonsolen på marknaden när den lanseras men Sony planer verkar i vissa fall varit nästan för optimistiska. Nu har man återigen fått revidera sina specifikationer för spelkonsolen och enligt The Inquirer är det grafikprocessorn, RSX, från NVIDIA som legat på operationsbordet denna gång. Tidigare har man bland annat skrotat en HDMI-utgång från konsolens specifikationer. Nu har man dock inte skalat av några funktioner utan det handlar kort och gott om en sänkning av grafiksystemets klockfrekvenser. Från planerade 550MHz Core och 700MHz minne har nu specifikationerna för RSX sänkts med nästan 10% till 500MHz resp. 650MHz. 

Det är oklart vad som legat bakom beslutet, om det är NVIDIA eller Sony som fått problem. Hur som helst blir grafiksystemet något mindre kraftfullt än beräknat, men knappast något vi vanliga konsumenter kommer märka förhoppningsvis.
mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1072896
August 29, 2006 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Förmodligen behöver det inte vara snabbare, och förmodligen kommer ju fler kärnor att vara funktionella nu + att de kan spara några $ på att välja ett långsammare minne!
Alltså i slutändan lägre totalkostnad/konsol, vilken lär vara väldigt välkommet för Sony iom att den verkar bli ganska dyr för dem ändå!

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
1072930
August 29, 2006 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag undrar varför NH postar Inqs nyheter som fakta. Hur många gånger skriver inte Inq om sådant som inte stämmer? Inc är ju inte heller kända för att vara opartiska. Dessutom saknas länk till artickeln ni refererar till. Jag minns en gång tidigare att ni nämnde en Inc artickel som i sin tur bara refererade till en intervju någon annan gjort.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1072942
August 29, 2006 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du kikar på förstasidan är "The Inquirer" en länk till artikeln, tyvärr strular vårt nyhetsscript så att det ibland är svårt att se textlänkningarna.

Vi skriver just "[B]Enligt The Inquirer" för att det inte är officiella uppgifter.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
1072992
August 29, 2006 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, konstigt att "The Inquirer" länken inte syns bätträ när "Playstation 3" länker syns jättebra.

Eftersom huvudrubriken är: "Specifikationerna för PS3 sänks återigen" och då ni skriver: "Nu har man återigen fått revidera sina specifikationer för spelkonsolen..." så låter det mer som att ni tar artickeln för fakta. Dessutom så skriver ni inte att det inte är fakta. Inqs artickel har ju inga källor över huvudtaget och är mestadels bara personliga kommentarer.

Egentligen så undrar jag varför ni alls länkar till sådana nyheter? En seriös nyhetssida ska bara länka till seriösa nyheter.

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
1073014
August 30, 2006 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

Edit

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1073028
August 30, 2006 - 5:35 am
sp_Permalink sp_Print

Det handlar fortfarande om att man måste bedömma trovärdigheten i det hela. Att Sony skulle sänka frekvenserna för RSX är på inga vis orimligt eftersom en spelkonsol endast behöver nå upp till en viss prestandanivå.
Allt utöver denna nivår är rent slöseri så att sänka frekvenserna kan mycket väl innebära att de sparar in på både ström och värme men fortfarande ligger på rätt sida om den nivå av prestanda man angett att konsolen ska ha till utvecklarna.
Tona ner fanboyismen något.

//Andreas

Imagine
Medlem
1073143
August 30, 2006 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Edit

Andreas Galistel
Member
Medlem
1073168
August 30, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Källan skriver att frekvensen ska sänkas från 550/700 till 500/650. Han skriver "troligen" om att systemet skulle var för kraftigt för oss människor, inte om säkningen. Vanlig Inq-humor helt enkelt.

De må vara väldigt snabba med att skriva saker och det händer att de trampar rejält i klaverrt ibland, men de är också först när något väl händer. Jag ser inget orimligt i detta påstående, men både Anton och jag känner att det kanske saknas en fras "med en nypa salt" eller liknande. Vi gör så gott vi kan och det är bra att diskussionen i sig kommer upp. Vi rapporterar ju knappast för våran egen del.

Ang. fanboyism ... visst, men när man ser samma personer varenda gång gå i taket över när det inte går bra för samma produkt är det svårt att inte bli lite färgad. Ledsen för det, men det var just väldigt vinklade och inte så genomtänkta kommentarer ovanför

I slutändan är detta knappast något som kommer att märkas vilket gör hela reaktionen något överdriven 😉

//Andreas

Imagine
Medlem
1073174
August 30, 2006 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna kille har prickat rätt på så många avslöjanden att han fått Guru-status. Där har ni nått att plocka nyheter ifrån:
http://www.genmay.com/showthre.....#038;pp=15

Andreas Galistel
Member
Medlem
1073186
August 30, 2006 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte så genomtänkta kommentarer gällde inte enbart läsarna.

Gå i taket?
Det är vad du läser in i det hela. Kritiken är befogad, varken mer eller mindre.

Ja du ger intrycket av att vara väldigt uppretad över att det är en Sony-negativ-nyhet och jag har redan sagt att nyheten bör ha innehållit en kommentar med att man bör beakta källan, men åndå fortsätter du. Det är svårt att tolka som något annat. Men det är också en av de stora bristerna med forum och internetkommunikation i övrigt, inget kroppsspråk eller ansiktsuttryck att läsa av.

Att knyta ihop nyheter och samtidigt göra jämförelser mellan nyheterna och dela ut en och annan känga, oavsett om det är mot Sony eller inte, är något man gör som skribent. Vi har gjort det mot både Nintendo, Sony och MS över de missar och bristande löften de slängt ur sig. Men givetvis får man väga upp det med när det går bra för dom.

Sony gick ut stort och brett med dubbla HDMIs, så det ser jag absolut inte fel att påpeka att man kanske borde hållt en lägre profil. Men som sagt så får man ju väga upp det med de framgångar som görs.

Det är ingen som njuter av att se PS3 råka ut för något sådant här, men som jag sagt innan så är det knappast något som påverkar oss ändå i slutändan.

Det visar att det inte spelar nån roll om man är vinklad, sålänge man har rätt...

Gäller det även Inq som många gånger är rätt ute? För det går inte att komma ifrån att de faktiskt är det. Nyheten bör tas med en nypa salt som sagt, men det förändrar inte att det mycket väl kan vara sant för det. Vi kan bara invänta ett svar från Sony.

//Andreas

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1073202
August 30, 2006 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta verkar onekligen ha tagit lite större proportioner än vad jag anat och det mesta är väl kanske redan sagt. Jag kan hålla med om att nyheten kunde innehållt en "disclaimer" för att det inte är fakta. Men det står heller ingenstans att det är fakta, som jag tidigare påpekat.

Det som gjorde att jag inte tryckte mer på att det inte var bekräftade uppgifter, när är sånna här nyheter det förresten?, var helt enkelt för att det både lät logiskt och inte speciellt överraskande att NVIDIA/Sony skulle ge sig på en sådan här manöver. I mer ”revolutionerande” nyheter är jag/vi noga med att trycka på att det är inofficiella uppgifter.

Att då vissa blåser upp detta hur stort som helst får en att ana en hel del partiskhet.

The Inquirer tycker till om/får tag på inside info om mycket och ofta, det är det hela deras sajt bygger på. Detta gör att det oundvikligen slinker in felaktiga uppgifter då och då. Som vi alla vet är det ofta det negativa som låter mest så jag tycker inte att man behöver hoppa på "The Inq snackar bara bull"-vågen bara för att många gör det.

De har som Andreas säger ofta rätt, garanterat oftare än de har fel. Samtidigt som uppgifter ena stunden är rätt helt enkelt ändras i nästa stund och då låter fel, detta har vi själva upptäckt när vi fått tag i inside information. Vilket gör att man som ”ryktesspridare” står i dålig dager trots att man haft rätt.

Kort och gott tycker jag det gjorts en gigantisk höna av en liten fjäder men jag ska tänka mer på att tydligt framhäva ”inofficiella uppgifter” för vad de är, inofficiella.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1073236
August 30, 2006 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Detta verkar onekligen ha tagit lite större proportioner än vad jag anat och det mesta är väl kanske redan sagt. Jag kan hålla med om att nyheten kunde innehållt en "disclaimer" för att det inte är fakta. Men det står heller ingenstans att det är fakta, som jag tidigare påpekat.

Det som gjorde att jag inte tryckte mer på att det inte var bekräftade uppgifter, när är sånna här nyheter det förresten?, var helt enkelt för att det både lät logiskt och inte speciellt överraskande att NVIDIA/Sony skulle ge sig på en sådan här manöver. I mer ”revolutionerande” nyheter är jag/vi noga med att trycka på att det är inofficiella uppgifter.

Att då vissa blåser upp detta hur stort som helst får en att ana en hel del partiskhet.

The Inquirer tycker till om/får tag på inside info om mycket och ofta, det är det hela deras sajt bygger på. Detta gör att det oundvikligen slinker in felaktiga uppgifter då och då. Som vi alla vet är det ofta det negativa som låter mest så jag tycker inte att man behöver hoppa på "The Inq snackar bara bull"-vågen bara för att många gör det.

De har som Andreas säger ofta rätt, garanterat oftare än de har fel. Samtidigt som uppgifter ena stunden är rätt helt enkelt ändras i nästa stund och då låter fel, detta har vi själva upptäckt när vi fått tag i inside information. Vilket gör att man som ”ryktesspridare” står i dålig dager trots att man haft rätt.

Kort och gott tycker jag det gjorts en gigantisk höna av en liten fjäder men jag ska tänka mer på att tydligt framhäva ”inofficiella uppgifter” för vad de är, inofficiella.

Du skrev vad jag tänkte en aning längre upp i tråden..
Jag har också svårt med denna "The Inq snackar bara bull"-vågen..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 114
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL