March 16, 2002
"Överstelöjtnant Dave Grossman är en av världens främsta experter på att döda. Nu kommer han till Sverige. För att lära oss hur vi ska hindra våra barn att bli mördarmaskiner. De våldsamma dataspelen tränar barnen att mörda, hävdar han."
Så där inleder Aftoblandet en av deras nyheter jusst denna blev jag lite chockad över kan detta värkligen stämma? Blir vi galna mördare av att spela dator spel?
Personligen så tror jag inte detta kan stämma. Sedan incidenten i Tyskland så har det varit en hel del uppmärksamhet på orsakerna till varför detta har hänt egentligen. Det visade sig att det kommer ifrån datorspelen hävdar experter. Nu vet jag inte dom exakta siffrorna men jag gissar att det finns flera miljoner Barn och vuxna som spelar dator spel runt om i världen. Om nu "experterna" har rätt hur kommer det sig att bara ett få tal ca 10st per år blir mördare och börjar sjuta på andra personer. Jag tror att det måste vara nått mer som är inblandat dom ungarna som har snott ett vapen och skjutit på nån annan måste ha haft nått annat som har påvärkat han/henne. Kanske dator spel lär oss hur man laddar om och sjuter ett vapen men att kunna sikta måste man har riktig träning dvs skjuta på riktigt mot en måltavla.
"Han sköt åtta skott. Alla träffade. Fem elever sköts i huvudet, tre i överkroppen. Tre dog, en förlamades."
"FBI har slagit fast att en vanlig polis vid en eldstrid på sju meters håll träffar med en kula av fem i bästa fall. Hur kunde den 14-årige Michael Carneal skjuta så mycket bättre?"
Tycker detta låter ganska dumt, har personligen aldrig skjutit ett riktigt vapen men jag är ganska säker på att jag kan träffa hyffsat bra på ett avstånd på ca 15meter. Undrar vad USA har för poliser som inte kan träffa. Det jag vill få fram är att dator spelen kan inte ha en sån stor påvärkan på barn det måste vara nått annat sen kanske dator spelen ger vissa barn insperation på vad dom kan göra men nått måste få dom att vilja döda innan.
Läs hela artikeln på Aftonbladet
May 23, 2001
"FBI har slagit fast att en vanlig polis vid en eldstrid på sju meters håll träffar med en kula av fem i bästa fall. Hur kunde den 14-årige Michael Carneal skjuta så mycket bättre?"
Kanske beror på att USA:s poliser oftast inte skjuter mot obeväpnade ungar? Kan ju vara lite lättare att träffa om man inte behöver vara rädd för att på huvudet bortskjutet?
Bara en tanke.
March 14, 2002
Det här kanske är lite offtopic men många soldater tränar upp sina skjut färdigheter i dataspel.
Sen tror jag det finns andra anledningar att killen sköt så bra, hört rykten att han va med i någon vapenförening, eller va man nu kallar det där man typ skjuter lerduvor eller liknade. Tycker man inte ska smutskasta spelen för den här händelsen.
January 18, 2002
Man lär sig sikta bra i datorspel, men INTE att sikta på riktigt.
Och alla blir inte påverkade av dödandet, snarare många som blir äcklade istället
ok, jag tyckte det var kul att göra köttfärs av folk i Doom när jag var 6-7år gammal, men inte gör det mig till en galen mördare, jag skulle aldrig kunna döda en riktig människa, det e nåt helt annat att döda uträknade polygoner i ett spel.
March 30, 2002
Om dom använder Operation Flashpoint som simulator tror jag iof inte dom sitter vid vanliga datorer som oss lr??? Jag tror iaf inte att jag blir bättre på att skjuta genom att sitta och gå framåt med W backa med S och gå åt sidorna med A och D jag tror itne heller jag lär mig sikta och skjuta bättre genom att sitta och klicka på en mus vars sladd fastnar hela j**la tiden 😀
March 16, 2002
hmm, om nu dator spel påvärkar oss så mycket så skall jag börja spela lite NHL 2002 så blir jag ett ishocky proffs eller lite FIFA alltid gillat fotboll...hmm aa FIFA 2002 ska jag spela så att jag blir ett fotbolls proffs. Detta är lika dumt tycker jag. ska bli en kryskjut hmm får la spela nått sniper spel så blir jag bäst på det asså så j**la dumt e det
February 9, 2002
Ha, ha, det ska till en militant amerikanix för att skylla det extrema våldet i USA på dataspel istället för på de mordiska vapenlagarna de har.
Men ve den som påstår att en pickadoll (och gärna lite mer vapen) i varje hem skulle vara något negativt. Det är nämligen en helig amerikansk rättighet.
1 Guest(s)