Spel och film tillverkarna skapar eget|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Spel och film tillverkarna skapar eget
zajter
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 8, 2001 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag startade en av de större anti-kopieringsorganen sin hemsida. Antipiratbyrån som det heter kommer att jobba med att informera bl a skolelever att det är förbjudet att piratkopiera filmer och spel. Vidare kommer de också att ha sin egen tralier på hyrvideos.
AntipiratByrån verkar inte vara lika "snällt" inställda till kopiering som MDTS är utan hänger ut kända "pirater" med bild och ort. Dom har även utfäst en belöning på 100.000 om man kommer med viktig information om en känd "pirat".

Om man läser debatten på idg.se så ser man att de inte verkligen inte fått ett varmt mottagande. På deras egenhemsida så finns det även en omröstning där fråga är följande: "Är det bra med en gemensam organisation mot piratkopiering?"
På detta har 59% av de röstande svarat nej.

Det verkar också som om datainspektionen kommer att granska sidan eftersom det finns bilder på efterspanade personer.
Allt detta har hänt under sidans första dag.(!)

Relevanta länkar:
Antipiratbyrån
MDTS
IDG.se
Läs gärna debatten längs ner på sidan.

[ Detta Inlägg ändrades av: zajter den 2001-11-08 20:39 ]

loopz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
98779
November 8, 2001 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

16%
Ja absolut!!!

59%
Nej!!

24%
ingen skillnad

loopz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
98780
November 8, 2001 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Gnaska många som tycker nej!

Frager
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
98788
November 8, 2001 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Irriterande!

krillea
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
98810
November 8, 2001 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

deras sida är hackad inom en månad eller vad tror ni?

zajter
Siktar mot toppen
Medlem
98819
November 8, 2001 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja och det är väl inte så konstigt. Fatta att några/någon fått böta 7miljoner för att kopiera lite spel. Medans pedofiler knäppt behöver böta nått jämfört med de 7 millarna! ARGH!

Gissar att denna sida kommer att bli hackad innom en snar framtid.

Nibbler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 257
98820
November 8, 2001 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Som shareware programmerare har jag själv råkat ut för folk som använder mina program utan licens och det är ju klart irriterande.

Dock så måste jag säga att det främsta skälet till piratkopiering är de orimligt höga priserna, ta XP som exempel, över 4000:- får du betala i butik för Pro versionen, är det rimligt ?

Ska man dessutom ha Office är det ytterligare ett antal tusenlappar, med andra ord är det ungefär lika många tusenlappar du förväntas satsa på software som för hela datorn du köpt, orimligt !

Sänk priserna till nivåer som folk kan betala så kommer warez spridningen minska.

När det gäller spridning av filmer och musik är bästa sättet att komma åt det att börja med försäljning av media filer film, musik ..etc direkt över nätet till rimliga priser.

Jag påstår inte att detta helt kommer ta bort piratkopiering eller spridande av warez och filmer på nätet men det skulle sannerligen ta bort en stor del av det.

Så länge program företagen tror att man kan straffa bort warez utan att själva vara beredda att göra ändringar kommer spridningen av warez bara forsätta öka.

[ Detta Inlägg ändrades av: Nibbler den 2001-11-08 21:46 ]

nidas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 345
98864
November 8, 2001 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

får hålla med om att Microsoft gillar att hålla i ens pungkulor till man pungar ut med sinnessjuka summor pengar för deras grejer. Men filmbolagen har nog ingen större anledning å vara rädda för piratkopiering i Europa gillar man en film ser man den iaf på bio för den bättre upplevelsen. Plus att straffskalan är helt sinnessjuk.. straffa riktiga brottslingar istället för att gå på gemene man.

Biters
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 866
98866
November 8, 2001 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-08 22:22, nidas wrote:
får hålla med om att Microsoft gillar att hålla i ens pungkulor till man pungar ut med sinnessjuka summor pengar för deras grejer. Men filmbolagen har nog ingen större anledning å vara rädda för piratkopiering i Europa gillar man en film ser man den iaf på bio för den bättre upplevelsen. Plus att straffskalan är helt sinnessjuk.. straffa riktiga brottslingar istället för att gå på gemene man.

Dett borde ramas in!

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
98870
November 8, 2001 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller helt med...

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
98970
November 9, 2001 - 1:17 am
sp_Permalink sp_Print

Alla piratkopierade spel/program bör inte räknas som förlust för industrin, eftersom alla dessa skulle inte i normala fall bli köpta även om warez inte fanns. Det finns dom som laddar hem spel och program som dom inte ens använder.
Jag laddar hem mp3, men det är för mig introduktion för ny musik. Om jag verkligen gillar det jag har laddat så dröjer det inte länga förran jag har skaffat cdn. Man måste ju ha kvalité, texter etc...
Mp3 som jag inte gillar mycket hamnar i papperskorgen bums, eller åtminstone efter 1 månad. Jag ser det som ett "lån" smile

Dust_Puppy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
99094
November 9, 2001 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

dessutom e det ju så synd om Microsoft och filmidustrin domee ju så fattiga

skilnad om man coppar mindre grejer som folk har slitit för och som behöver stödet

/Dust

Docenten
Siktar mot toppen
Medlem
99199
November 9, 2001 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Multimediaindustrin verkar leva i samma parallella verklighet som svenska politiker. Varför han man "problem" med hembränd alkohol i sverige? Kan det vara pga att en 0.7 absolut kostar en aning förmycket? Det var samma sak när staten höjde pris på cigaretter för ett par år se. Allt de uppnånde var ökand kriminalitet och etablering av serbisk maffia i sverige som smugglade cigg från östeuropa. Folk e inte dumma vilket verkar skivindustri tro. Så länge de har onormalt höga priser på sina produkter så länge kommer det finnas piratkopiering PUNKT SLUT. Det e enda sanningen och inget kan ändra på det. Jag vägrar köpa skivor pga varje ggn jag betalar överpris känner jag mig lurad och bespotad av dessa idioter och har inte köpt ett enda cd sen 4 år tillbaka för principens skull.
Är det normalt betala 180kr för en musikskiva, 400 kr för pc-spel och upp till 600kr för ett playstationspel?
De skapar själva piratkopiering med sin sinnesjuk prissättning. JAg kan tänka mig betala max 150 för ett bra pc-spel och max 50 kr för en musikskiva. Ingen ska få blåsa mig på pengar och betrakta som en idiot vilken man kan mjölka på cash

nidas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 345
99257
November 9, 2001 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

njae anser att priserna på musik är oacceptabla pga den lilla andelen som går till artisterna och den gigantiska delen som går till distro och skivbolagen.. detta är en j**la skurkverksamhet som livnär sig på folk som kanske har nått vettigt att förmedla eller nått annat som har underhållningsvärde... PC-spel går ju utan tvekan att pröjsa 300:- för om man skulle haft idéen om att företagen var seriösa och inte ute för att blåsa så många som möjligt på så mkt pengar som möjligt... konsolmarknaden är inte ens värd att kommentera då deras prissättning är så löjligt hög att det borde räknas som stöld.. åtala företagen för ockeri istället för användarna som kämpar för att ha vettig programvara till förståeliga priser..

Skuggan
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
99912
November 10, 2001 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som tycker att det här är en bra grej? Vad är det som ger någon rättigheten att kopiera andras verk? Sen om ni läser deras information om piratkopiering:

"Det är inte förbjudet att inneha en piratkopia av ett datorprogram eller film."

Det är däremot inte tillåtet att SPRIDA piratkopior. Jag anser att det är helt rätt av dem att göra så här, det är trots allt stöld. Det är lika mycket stöld att kopiera ett program som att gå in i en butik och snatta.

Läs mer om detta på:
http://www.antipiratbyran.com/.....ring_2.asp

[ Detta Inlägg ändrades av: Skuggan den 2001-11-10 13:51 ]

Nibbler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 257
100029
November 10, 2001 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror alla är medvetna om vad lagen säger så det behöver knappast upprepas, däremot så har vi alla här försökt förklara varför det finns så mycket piratkopiering idag och det mest självklara skälet är de höga priserna.

Visst, det kommer alltid finnas piratkopiering och spridande av warez men den dagen jag kan ladda ned Office gratis och bara betala för de i genomsnitt tio minuter i månaden jag använder den, den dagen kommer iallafall inte jag känna ett behov av att använda en piratkopia.

Eller den dagen jag kan köpa den låten jag gillar istället för att betala överpris för en plastskiva i butiken med massa låtar jag inte vill ha, den dagen kommer det inte kännas lika kul att flumma runt på massa IRC kanaler för att föröska hitta låten man vill ha.

Poängen är som jag sa, så länge de tror man kan straffa bort warez utan att själva göra ändringar i prissättning och distribution kommer det bara att fortsätta öka.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 142
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL