Spelutvecklares reaktioner på Nintendo Wiis namn|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Spelutvecklares reaktioner på Nintendo Wiis namn
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 3, 2006 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Nintendo Wii är alltså
det
href="https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=10192">slutgiltiga
namnet
för Nintendos nästa generations spelkonsol och större delen av
spelkonsolvärlden har svårt att tro sina öron när de hörde namnet för första
gången. Störst klagomål har utan tvekan kommit från amerikanarna som inte vill
gå in i en spelbutik och köpa en konsol som uttalas nästan likadant som "urin"
(Wii låter som Wie). Men om man då bortser från alla spelkonsumenter och
istället låter spelutvecklare och andra branschkännare tala ut om Nintendos
namngivning. Det är precis vad man gjort på Gamasutra där man fått kommentarer
från ett flertal inflytesrika spelutvecklare och det är ingen större skillnad på
deras åsikter om namnet Wii.

Ingen är nöjd med Nintendos val och de flesta är överrens om att Revolution var ett betydligt bättre alternativ, men samtidigt är det ingen som tror att namnet på konsolen kommer skada Nintendos försäljning märkbart. Men ingen verkar direkt imponerad av Nintendos beslut i denna mycket viktiga fråga.

t's bad enough that the Japanese have a drink called "Sweat," but at least they don't try to export it to the English-speaking world with that name. Am I supposed to be happy about having to go down to the game store to purchase the "Nintendo Wee"?

:: Läs mer på Gamasutra

Lady
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
1038040
May 3, 2006 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Kan höra tjejen ropa wiiii när Mario hoppar eller flyger 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1038049
May 3, 2006 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Hur omogna är spelutvecklare egentligen, eller framförallt hur omogna tror man sina intressenter är? Jag vet inte vilket av de två som är värst egentligen.

Kopplingen till wee finns självklart, och den är ju föga smart, men man måste ju vara ~12 för att tycka det är kul, eller ens bry sig. Även om man kallat den för We, så hade det ju funnits någon pre-prubertal som kommit på kopplingen till Wee, och vi hade varit tillbaka där vi började.

Problemet med Revolution som namn är att det talar inte om det stora målet med konsolen: att nå ut till fler än bara spelare.

Det finns fler som tyckt till om detta bland annat denna artikel:
http://www.bonafidereviews.com.....php?id=155

Dom tar upp en mycket bra poäng där. Spelkonsoler har blivit väldigt komplicerade och väldigt hardcore. Båda mina föräldrar brukade spela NES när det var aktuellt. SNES var lite jobbigare med fler knappar, men det gick för mor iaf. Playstation funkade det med, men Xbox eller GC finns det en chans att någon av dom klarar av. De mer avancerade kontrollerna är bra för de inbitna men de utesluter ju ganska många som inte är så high-tech istället.

Wii är ett tveksamt val, ett rätt vågat val, men jag kan nog bara hålla med om att det kommer att handla om spelet i alla fall. Xbox har haft ett-två spel hitills som väckt någorlunda intresse i media och bland spelare. Det finns ett till som ska komma (Halo 3), men efter det är det öken verkligen. PS3 har visat upp många intressanta, flashiga spel, men inget jag kan ta på än. För tidigt att säga något om varken PS3s eller Wiis spel.

//Andreas

Lady
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
1038057
May 3, 2006 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Kan faktist hålla med dig.
Det som tjejen tycker är riktigt jobbigt är alla dom knappar o hon tappar lusten fort som bara den när hon måste kolla knapparna o missar det som är på skärmen..

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1038084
May 3, 2006 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Sedan finns det ju ett någorlunda stort klädmärke som heter We och jag har inte hört någon koppla det till Wee.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1038142
May 3, 2006 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som tycker att det var ett väldigt bra namn på deras kommande konsol? Det hela antyder på att du ska ha/har KUL med din konsol. Till skillnad från andra tillverkare som verkar koncentrera sig mer på vem som är bäst, snarare än att försöka tillfredställa konsumenterna.

EDIT: sen påminner detta mig om homer simpson när han åker ner för backen, då skriker han wiiii haha.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
1038148
May 3, 2006 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: Är det bara jag som tycker att det var ett väldigt bra namn på deras kommande konsol? Det hela antyder på att du ska ha/har KUL med din konsol. Till skillnad från andra tillverkare som verkar koncentrera sig mer på vem som är bäst, snarare än att försöka tillfredställa konsumenterna.

Du är inte den enda. Jag håller med till 100%. Och som någon sa, är verkligen spelutvecklare så omogna att de tolkar Wii som, ja, vad det nu är för ord. Om jag inte hade läst om denna tolkning till urin, hade jag aldrig listat ut kopplingen. Fjantigt! Behåll namnet Nintendo.

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
1038287
May 3, 2006 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

"Till skillnad från andra tillverkare som verkar koncentrera sig mer på vem som är bäst, snarare än att försöka tillfredställa konsumenterna."

Löjligt. PS3 ger mest till konsumenterna. Gratis onlinespelande, gratis blu-rayspelare, 1080p via HDMI 1.3, DTS HD, och annat smått och gott som Wii inte erbjuder sina konsumenter. Nintendo vill bara komma undan med billig hårdvara...(Den kanske inte blir så billig?)

Vad gäller Wii:s kontroll så tror jag inte den kommer revolutionera så mycket. Då tror jag mer på eyetoy till PS3, med lite mera kraft till fysik osv...

Upplösningen blir retro, spelen blir retro, förutom de nya, men nu när PS3:ans startfält blir starkare än många trott, så kommer nog många som tänkt köpa båda att hoppa Wii och köpa några extra spel till PS3 istället, jag var själv osäker i frågan, men de senaste dagarna har så mycket nytt kommit fram om spelen till PS3 och sen till råga på allt så döper Nintendo den till Wii. Tydligen är det så att all publicitet är inte god publicitet...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1038328
May 4, 2006 - 5:18 am
sp_Permalink sp_Print

Imagine wrote: "Till skillnad från andra tillverkare som verkar koncentrera sig mer på vem som är bäst, snarare än att försöka tillfredställa konsumenterna."

Löjligt. PS3 ger mest till konsumenterna. Gratis onlinespelande, gratis blu-rayspelare, 1080p via HDMI 1.3, DTS HD, och annat smått och gott som Wii inte erbjuder sina konsumenter. Nintendo vill bara komma undan med billig hårdvara...(Den kanske inte blir så billig?)

Blu-ray-spelaren är ett snuskigt osäkert kort och den är knappast gratis.
HDMI är givetvis bra, så tillsvida man har en tv med det.
Gratis online har även Nintendo och vad smått och gott innebär det vet jag inte, men "smått och gott" det erbjuder även Nintendo.

Vad gäller Wii:s kontroll så tror jag inte den kommer revolutionera så mycket. Då tror jag mer på eyetoy till PS3, med lite mera kraft till fysik osv...

Upplösningen blir retro, spelen blir retro, förutom de nya, men nu när PS3:ans startfält blir starkare än många trott, så kommer nog många som tänkt köpa båda att hoppa Wii och köpa några extra spel till PS3 istället, jag var själv osäker i frågan, men de senaste dagarna har så mycket nytt kommit fram om spelen till PS3 och sen till råga på allt så döper Nintendo den till Wii. Tydligen är det så att all publicitet är inte god publicitet...

Eye Toy är minst sagt intressant, det kan kan jag bara hålla med om, men jag köper inte riktigt att den skulle vara mer revolutionerande en Wiis handkontroll. Snuskigt svårt att jämföra de två dock.

PS3s startfält ser imponerande ut, på pappret, men att såga redan nu är väl ändå att ta i med tanke på hur lite vi fortfarande egentligen vet? Vad jag förstått har även Nintendo lyckats med desamma och deras dev kits kostar endast ett fragment av Sonys så spelen tror jag inte alls kommer vara det stora plus för Sony som det varit.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 253
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL