Spotify nu i iPhone- och Android-mobiler|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Spotify nu i iPhone- och Android-mobiler
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 7, 2009 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Den svenska musiktjänsten Spotify har gått starkt fram det senaste året och genom att strömma musik till sina abonnenter. Spotify har ett onlinebaserat musikbibliotek med flera miljoner låtar som går att komma åt helt fritt så länge man har en Internetuppkoppling och en Spotify-klient. Tjänsten går att använda gratis för dem som står ut med reklamavbrott (likt radio) eller kostar 99 kronor i månaden för obegränsad lyssning ur Spotifys kompletta bibliotek. Tjänsten har redan lockat intresse hos andra företag och bland annat Microsoft sägs planera en liknande tjänst. Nu har Spotify tagit ett stort steg och det genom att man lanserat klienter för Apples iPhone och det mobila operativsystemet Android.

Detta betyder att alla miljoner iPhone och Android-ägare nu kan dra nytta av Spotifys musikbibliotek direkt i mobiltelefonen. Tyvärr har Spotify låst de mobila klienterna till att endast fungera med sitt Premium-konto vilket betyder en månadsavgift på 99 kronor.

En summa som för flitiga användare knappast avskräcker, men samtidigt ska man vara medveten om övriga kostnader som kan tillkomma beroende på vilket mobiltelefonsabonnemang man använder. Spotify strömmar musik i 256kbit/s och enligt tester på bland annat sajten Swedroid kan tjänsten dra så mycket som 85-95MB data i timmen. Vilket bara på några timmar tömmer den trafikkvot som många abonnemang använder sig av.

Spotify kan även användas i offline-läge med upp till 3333 låtar temportär lagrade i mobiltelefonen så att dra hem musiken i hemnätverket kan vara ett alternativ, men för den som vill njuta av full Spotify-frihet lär det nog krävas ett abonnemang utan trafikbegränsning.

Mer information om Spotify hittar man på tjänstens hemsida.
:: Spotify på Android - Pressmeddelande
:: Spotify på iPhone - Pressmeddelande


[Image Can Not Be Found] Spotify i HTC Hero (Android) samt Apple iPhone 3G S

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1233260
September 7, 2009 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas innerligt att det kommer en Linux klient snart. Spotify har inte fungerat riktigt 100 för mej med wine.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1233261
September 7, 2009 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Mhm, Symbian då?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1233264
September 7, 2009 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Laddade ner det imorse till min hero och skaffade premium, funkar riktigt bra. Men visst går det mycket trafik, 110mb på knappt 1.5 timme.
Får hoppas att operatörerna släpper lite på begränsningarna i datatrafik framöver.

Avatar
Eruku
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
Member Since:
November 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1233277
September 7, 2009 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Mhm, Symbian då?

Det är på gång. Kolla här: http://www.youtube.com/user/sp.....pygzjcEyRU.

😀

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1233279
September 7, 2009 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Eruku wrote: Det är på gång. Kolla här: http://www.youtube.com/user/sp.....pygzjcEyRU.

😀

Gah, jag hoppade till där i tron att det Linux du pratade om....

//Andreas

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1233282
September 7, 2009 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Laddade ner det imorse till min hero och skaffade premium, funkar riktigt bra. Men visst går det mycket trafik, 110mb på knappt 1.5 timme.
Får hoppas att operatörerna släpper lite på begränsningarna i datatrafik framöver.

Du kan lagra låtarna på mobilen och lyssna "offline", iaf. på iPhone.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1233285
September 7, 2009 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Du kan lagra låtarna på mobilen och lyssna "offline", iaf. på iPhone.

Jadå, det går. Men jag fick syn på nyheten på jobbet imorse, tålamod e inte min starka sida :p

Dessutom kommer jag snart bara ha 3G-uppkoppling, efter flytten nästa vecka vet jag inte när det kan tänkas bli bredband igen. Antagligen inte förrän nästa år nån gång.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL