April 17, 2005
I en intervju med Alex Kuo, vd hos den nystartade solid-state-drive tillverkaren Memoright, har SSD-marknaden en ljus framtid. Kuo fick frågan av DigiTimes om hur han såg på SSD-marknaden och vilka svårigheter man som ny aktör på denna heta marknaden kan råka ut för. Kuo menade att SSD-tekniken har flera fördelar mot vanlig mekanisk hårddiskteknik och där räknar man in både datadensitet och strömeffektivitet. Något som enligt Alex Kuo betyder att efterfrågan på SSD-produkter kommer att se en stabil ökning närmaste åren.
Memoright som startade sin verksamhet under 2006 har i sin tur valt att satsa primärt på företagsmarkanden och har bland annat fått kontrakt med den amerikanska försvarsmakten för att utveckla SSD-lösningar med kunder i Asien.
Att börja sin satsning på konsumentmarknaden ska enligt Alex Kou inte vara någon bra lösning då det är en överbelastad marknad där det är svårt att konkurrera.
SSD-tekniken är fortfarande i en tillväxtfas och under det närmaste året kommer flera tekniska framsteg förbättra teknikens potential ytterligare. Bland annat effektivare tillverkningsprocesser som ger högre lagringsdensitet och lägre tillverkningskostnader.
Det är ganska häftigt hur det skiljer sig mellan olika generationer av SSD. Tragiskt skulle man kanske säga egentligen. Har en 1G SSD i min HTPC. En 120GB OCZ Core v2 med den ökända JMicron-kontrollern.
Senast jag installera W7 på den körde jag in en inofficiell "anti stuttering firmware" och blåste hela disken.
Gjorde häromdagen ett winsat test (Windows 7s inbyggda HDD test) där jag fick 7,6 MB/s, tjejens Atom netbook med 5400 RPM HDD fick 10,3MB/s.
Ganska skrämmande för en SSD som kostade 4-5k bara för något år sedan...
Tekniknörd som gillar att träna.
August 7, 2003
Anton K wrote: Gjorde häromdagen ett winsat test (Windows 7s inbyggda HDD test) där jag fick 7,6 MB/s, tjejens Atom netbook med 5400 RPM HDD fick 10,3MB/s.
Aj! Fy vad läskigt dåligt, men man har ju sett tester att Jmicron ibland har "söktider" på 3000 ms och sånt, det är ju verkligen läskigt dåligt.
Nåja, det slår en floppy iaf... (?)
Det stora problemet är just stuttering. Att datorn till och från hackar framåt. Det är en riktig killer.
Så ska bara få tummen ur och byta hårddisk i burken för just nu mår den inte bra. 🙂
Men är trots allt tragiskt att denna 4K SSD nu egentligen inte har någon funktion alls. Skulle vara som USB-minne i så fall..
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)