April 17, 2005
När de första DirectX 11 kompatibla grafikkorten dyker upp på marknaden inom kort, i form av AMDs Radeon HD 5000-serie, är det bara en väntan på Windows 7 och de första DX11-speltitlarna som kvarstår. Redan idag står det klart att många spelutvecklare är intresserade av DirectX 11 och tryckt in stöd för tekniken i sina senaste spelmotorer. Även om CryENGINE 3 och Frostbite 2 Engine kommer att locka stort intresse nästa år med speltitlar som Crysis 2 och uppföljare i DICEs Battlefield-serie finns det flera DX11-titlar påväg redan 2009.
Det har ganska länge varit klart att Codemasters satsat på DirectX 11 i Colin McRae: DiRT 2 men man blir varken ensam eller först ut med stöd för de nya grafikteknikerna i år. AMD har avslöjat att även strategispelet BattleForge kommer att få stöd för DirectX 11 samtidigt som S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat lanseras någon gång under fjärde kvartalet.
I ett blogginlägg pekar AMD på flera nyckelbitar i DirectX 11 stödet som kan ge både extra trevliga grafikeffekter samt bättre prestanda med stöd för flertrådad rendering som även ger flerkärniga processorer en fördel.
Basically, Tessellation enables a more lifelike image, both of objects and landscape. Back in the day characters who were CG (computer generated) looked very blocky, almost cartoon like; with the use of Tessellation, developers are now able to significantly increase the number of triangles to draw an image, thus creating a more lifelike quality in games.
Här nedan är ett par trailers för de ovan nämnda speltitlarna.
1 Guest(s)