Starforce DRM skadar din hårdvara och drar ner prestandan|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Starforce DRM skadar din hårdvara och drar ner prestandan
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2006 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Starforce DRM är det senaste kopieringsskyddet att hamna under spelcommunityns gilijotin, och enligt de uppgifter som dykt upp är det inte utan anledning. Spel som använder sig av Starforce kopieringsskydd, vilket är fler än vad man hade hoppats, kan nämligen orsaka riktigt förargliga problem med övriga komponenter i användarens dator. Främst är det DVD-spelaren som kan påverkas av kopieringsskyddet som installerar en gömd enhetsdrivrutin med högsta åtkomsträttigheter (RING0) i systemet. Denna drivrutin gör att Starforce mer eller mindre kan göra vad det vill med datorn när den vill. Tanken är att den ska övervaka systemet för "suspekta" handlingar som ett försök att piratkopiera det skyddade spelet. Om en sådan handling upptäcks startas systemet om omedelbart, utan att spara någon form av data.

Problemet är att Starforces mjukvara knappast är helt 100-procentig i att veta när olagliga handlingar verkligen försiggår och många användare har rapporterat att deras system krashat vid helt vanlig anvädning eller helt enkelt vägrat bränna DVD-skivor. Ett av de mer allvarliga problemen har varit en funktion som drar ner hastigheten på DVD-spelaren när datapaket förloras under en läsning eller skrivning av en skiva. Till slut dras hastigheten ner till 16bit kompabilitetsläge vilket gör CD/DVD-enheten mer eller mindre obrukbar, något som kan få riktigt tråkiga följder.

"In some circumstances certain drives cannot cope with this mode and it results in physical hardware failure (Most commonly in multiformat CD/DVD writer drives). A sure sign of this step down occurring is that the burn speeds will get slower and slower (no matter what speed you select to burn at)." - Boycott Starforce

På Futuremarks forum har mängder av användare skrivit och berättat om sina problem med Starforce och denna tråd kan man hitta här.
Detta är onekligen ett fall av rättighetsmissbruk likt Sonys Rootkit vi tidigare rapporterat om och samtidigt ger ytterligare dålig publicitet för DRM-konceptet. Hur Starforce-historien kommer sluta återstår att se men man har redan hamnat i ytterligare blåsväder sedan en moderator på Starforce Technologies forum länkat till en sajt som visade hur man piratkopierade ett spel utan Starforce skydd, Galactic Civilizations II: Dread Lords. Utvecklarna av spelet svarade på följande sätt;

"With the full support of the developers, Auran is publishing this game with NO COPY PROTECTION [emphasis theirs], instead relying on a quality product that provides registered users with frequent updates, additional features and outstanding support to create a best-seller."

En mycket sund inställning som vi hoppas flera spelutvecklare anammar så att inte fler oskyldiga konsumenter skadas av icke genomtänkta piratkopieringsskydd.

Källa: Geek
:: Starforce kraschar PC Gamer redaktörs dator vid audio CD-uppspelning
:: En "Bojkotta Starforce" sajt har upprättats med mer information

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1026120
March 22, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipset Skiroy! 😉

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1026122
March 22, 2006 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltid lika trevligt med DRM som jävlas med mitt stackars system! Ok, ha kopieringsskydd, men ge fan i att förstöra resten av systemet pga det!

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1026125
March 22, 2006 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

än engång har man bevis att de som laddar ner saker får det lättare medas de som köper får allt krångligare pågrund av koperingskydd. vad är företagens taktik i att deras kunder får det värre än vad de som laddar ner får lättare.

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1026127
March 22, 2006 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Saken är ju den när det gäller kopieringsskydd att så fort datan går att läsas, går den att kopiera. Så länge det går att läsa datan går det alltid att komma förbi kopieringsskydden. Att dom inte inser... 🙄

PreacherMan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 149
1026134
March 22, 2006 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man har installerat ett spel med StarForce, försvinner skiten när man avinstallerar spelet då? Jag har de två Trackmania-spelen (vilka dessutom är gratis) som är listade på den länkade sidan. Reagerar StarForce enbart när man försöker göra något fuffens med dom spelen, eller ligger den och vaktar över andra grejer också? I så fall så kommer ju inte jag ha kvar dom spelen på hårddisken särskilt länge. 🙂

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1026174
March 22, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Har för mig det är "Once in, it never gets out".. så format C: är väl kanske att föredra ?
Vet att det finns verktyg som skall avinstallera SF men dom lyckas inte helt och systemet kan
bli helt f**ked up ändå,.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1026189
March 22, 2006 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

PreacherMan wrote: Reagerar StarForce enbart när man försöker göra något fuffens med dom spelen, eller ligger den och vaktar över andra grejer också?

Du har väl läst allt ?
Isåfall har du nog fått svar på din fråga vid detta laget.

Men i korthet...dessvärre så kan Starforce reagera helt fel på vad du gör.

nyhetscitat wrote: Problemet är att Starforces mjukvara knappast är helt 100-procentig i att veta när olagliga handlingar verkligen försiggår och många användare har rapporterat att deras system krashat vid helt vanlig anvädning eller helt enkelt vägrat bränna DVD-skivor.

Som synes så ser du detta tydligt ifall du läste nyheten lite mer noga. 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1026196
March 22, 2006 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt absurt. Man får hoppas att speltillverkare som valt detta alternativ blir rejält stämda.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1026197
March 22, 2006 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Synd att ett av få spel jag ser fram mot har SF 🙁
ubisoft använder sig av det skräpet och det har varit massor med snack om det i deras forum i snart 1 år.

PreacherMan
Medlem
1026203
March 22, 2006 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=PreacherMan]Reagerar StarForce enbart när man försöker göra något fuffens med dom spelen, eller ligger den och vaktar över andra grejer också?

Du har väl läst allt ?
Isåfall har du nog fått svar på din fråga vid detta laget.

Men i korthet...dessvärre så kan Starforce reagera helt fel på vad du gör.

nyhetscitat wrote: Problemet är att Starforces mjukvara knappast är helt 100-procentig i att veta när olagliga handlingar verkligen försiggår och många användare har rapporterat att deras system krashat vid helt vanlig anvädning eller helt enkelt vägrat bränna DVD-skivor.

Som synes så ser du detta tydligt ifall du läste nyheten lite mer noga. 😉

Jodå, jag läste nyheten. Frågetecknet som dök upp var om de anpassade Starforce efter mjukvaran det följer med, eller om det är samma skit oavsett vad det kommer med. Men nu förstår jag.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1026237
March 22, 2006 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tur att man inte är laglig, det innebär bara massa strul! 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1026255
March 22, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur ser man ifall man har den installerad? har haft problem med bränning av DVD-skivor nyligen...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1026262
March 22, 2006 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Öppna Enhetshanteraren och välj Visa dolda enheter. Under Icke-plug and play-enheter ska det ligga.

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
1026263
March 22, 2006 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Hur ser man ifall man har den installerad? har haft problem med bränning av DVD-skivor nyligen...

Kolla på detta sätt.

Högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Maskinvara -> Enhetshanteraren -> Visa -> Visa dolda enheter -> Icke-Plug and Play enheter.

Om du har Starforce bör du finna detta.

Starforce Protection Enviroment Driver
Starforce Protection Helper Driver
Starforce Protection VFS Driver

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026278
March 22, 2006 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

http://files.upl.silentwhisper.....an-znq.jpg

Där ser man. Då kanske man har hittat anledningen till varför min dator startar om titt som tätt. Störigt att det inte går att ta bort ordentligt. Argh!

PreacherMan
Medlem
1026357
March 23, 2006 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Sicket fitteri. Jag har också pisset på min dator.

EDIT: Finns det något smidigt sätt att kolla om det fungerar? Typ försöka bränna möget det kom med?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026361
March 23, 2006 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Av dom som har det, är det för fler än mig datorn startar om spontant flera gånger om dagen?

skiroy
Member
Medlem
1026371
March 23, 2006 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Av dom som har det, är det för fler än mig datorn startar om spontant flera gånger om dagen?

Jag kan säga så här.

Flera jag känner som har haft konstiga spontana omstarter har nu fått en förklarning på vad detta berodde på.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026373
March 23, 2006 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ush, aja. Det hjälpte inte att ta bort det ur registret och enhetshanteraren. Bara att orka ta fram sin xp-skiva snart då. 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 313
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL