April 17, 2005
[Image Can Not Be Found]
När Valve tidigare i år meddelade att man beslutat sig för att porta hela sin spelportal Steam till Apples Mac OS X operativsystem var det goda nyheter för Mac-gamers världen över. Valve lovade att alla titlar i stallet skulle komplieras i två versioner, en för Windows och en för Mac. Nu snart två månader efter lanseringen har man än så länge fått ut endast en Mac-kompatibel Steam-titel, det omtalade Portal. I de första testerna av Steam för Mac visar det sig även att plattformen har flera problem jämfört med Windows-versionen.
Enligt en kortare test av just Portal på en PC försedd med Mac OS X 10.6.3 samt Windows 7 Ultimate 64-bit visade det sig att Mac-versionen av Portal inte bara gav klart sämre bildkvalité utan även gick betydligt trögare.
Vid en upplösning av 1920x1200 pixlar fick hårdvarusajten Anandtech ett resultat 153.8 fps med ett GeForce GTX 285 i Windows 7, medan samma system i Mac OS X gav ett resultat på 98.1 fps. De stora prestandaskillnaderna var tydliga även i mindre och högre upplösningar vilket antyder att portningen till OpenGL från DirectX gått allt annat än optimalt.
Det är trots allt för tidigt att ge en fast dom för Valves Mac-satsning, men onekligen verkar det krävas betydligt mera jobb innan man fått fram en riktigt bra lösning.
Jo jag tror ju knappast detta är "as good as it gets" men känns ändå lite väl dåligt av Valve att inte lägga ribban högre från start. Men som sagt, vi får se, Mac OS X gamers har ju väntat i ett par på så man kan väl hålla sig lite till 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
November 22, 2001
Fattar jag rätt att de testat på en hackintosh?
Det kanske påverkar?
Fast det är väl inte otroligt att opengl-stödet är rätt dassigt fortfarande.
Tittar man på WoW så är det ju i princip ingen prestandaskillnad.
Jag märker inte ens någon skillnad när jag kör i ubuntu via wine.
April 27, 2005
inte helt oväntat.
finns många andra än steam som försökt.
även med gamla bra spel som man gjort nu igen.
det räcker inte bara med en satsning från EN spelstudio.
nvidia/ati släpper drivrutiner varje månad till win med specifika optimeringar för olika spel osv.
openGL i all ära, finns en anledning många gick över till DirectX
1 Guest(s)