April 17, 2005
Steve Jobs, en av grundarna till datortillverkaren Apple, har för ett par dagar sedan tillkÀnnagivigt företagets kanske största nyhet nÄgonsin. Att man under nÀsta Är kommer gÄ frÄn IBM-baserade processorer till Intel-baserade modeller för deras Mac-datorer. IBM har förutom sin PowerPC-serie Àven en annan mycket omtalad processorarkitektur i bakfickan, nÀmligen den mytomspunna Cell-arkitkturen som Ànnu inte finns i nÄgon konsumentprodukt men som kommer se dagens ljus i samband med Sonys lansering av spelkonsolen PlayStation 3.
Enligt uppgifter som nu kommit fram har IBM varit pÄ Jobs och Apple med förslag om att anvÀnda sig av Cell-processorn istÀllet för PowerPC och pÄ sÄ sÀtt fortsÀtta anvÀnda IBMs processorer i Mac. Med facit i hand vet vi nu att Jobs valde att rata detta erbjudande i förmÄn för Intels x86-arkitektur men anledningen till detta val Àr parterna in överrens om.
Enligt IBM var det pÄ grund av kostnader som Apple valde Intels processorer medan Jobs och Apple sÀger att det var ett rent prestandamÀssigt skÀl, nÄgot som minst sagt skadar Cells image som okrönt prestandakung. Inte blir det bÀttre av att Steve Jobs tror att Cell kan vara Ànnu mer ineffektiv Àn IBMs PowerPC-arkitektur.
âThe New York Times also confirms that Apple has investigated other chips as well. Apple reportedly met with Sony regarding the Cell design but Jobs âwas disappointed with the Cell design, which he believes will be even less effective than the PowerPC.â
Om Steve Jobs Àr pÄ rÀtt spÄr Àr det kanske dags att Ànnu en gÄng sÀnka förhoppningarna pÄ IBMs Cell-arkitektur. Och med tanke pÄ att ATI och Microsoft sÀger att Cell-arkitekturen kommer bli svÄr att utnyttja i PlayStation 3 Àr det inte första gÄngen vi hör nÄgot liknande.
KĂ€lla: Real Tech News
June 30, 2003
NES_Boy wrote: Tror bara att Apple och MS försöker baktala Cell för att dom sjÀlva Àr avundsjuka för att dom inte hade rÄd med den ^-^
Tror det med. Vi har ju lÀst att Cell-processorn kunde koda och spela upp 48?(kommer inte ihÄg exakt) video-strömmar samtidigt. Det borde vÀl rÀknas som ganska kraftfullt. Om det stÀmmer sÄ Àr vÀl apples val att gÄ över till x86 inte lika smart lÀngre.
August 9, 2001
NES_Boy wrote: Tror bara att Apple och MS försöker baktala Cell för att dom sjÀlva Àr avundsjuka för att dom inte hade rÄd med den ^-^
De har inte rÄd med en cpu som sitter i en spelkonsoll för ~3-4000kr?
Jag har aldrig varit sÀker pÄ Cell med tanke pÄ att jag först hörde att den skulle vara 1000 gÄnger snabbare Àn PS2, sedan nÄgra 100. Med tanke pÄ att PS3 har ~dubbelt sÄ mÄnga kÀrnor som Xbox 360 sÄ Àr det nÀstan tragiskt att den Àr ~dubbelt sÄ snabb (dvs, en PPC med lika mÄnga kÀrnor som Cell borde vara lika snabb om man ser pÄ de konsollernas specs). Möjligt att den har kapacitet, vet vi inget om Àn sÄ lÀnge, men det kanske Àr svÄrt att utnyttja.
DoN wrote: [quote=NES_Boy]Tror bara att Apple och MS försöker baktala Cell för att dom sjÀlva Àr avundsjuka för att dom inte hade rÄd med den ^-^
Tror det med. Vi har ju lÀst att Cell-processorn kunde koda och spela upp 48?(kommer inte ihÄg exakt) video-strömmar samtidigt. Det borde vÀl rÀknas som ganska kraftfullt. Om det stÀmmer sÄ Àr vÀl apples val att gÄ över till x86 inte lika smart lÀngre.
Det Àr helt klart att Cell kommer vara kraftfull, men det Àr mindre klart hur vÀl denna kraft kommer gÄ att utnyttja. Visst Àr det imponerande att den kan decoda en massa videosignaler, men det Àr inte alls samma sak som att driva driva ett spel och Ànnu större skillnad mot att sitta i en dator dÀr processorn ska hantera alla möjliga applikationer. Det Àr dÀrför Steve klagar pÄ dess effektivitet, visst finns det kraft. Men för en PC/dator Àr det förmodligen ofta "fel" sorts kraft och samtidigt Àr den mycket svÄr att fÄ fram rent programmeringsmÀssigt.
Tekniknörd som gillar att trÀna.
January 22, 2003
Rhino wrote: [quote=NES_Boy]Tror bara att Apple och MS försöker baktala Cell för att dom sjÀlva Àr avundsjuka för att dom inte hade rÄd med den ^-^
De har inte rÄd med en cpu som sitter i en spelkonsoll för ~3-4000kr?
Jag har aldrig varit sÀker pÄ Cell med tanke pÄ att jag först hörde att den skulle vara 1000 gÄnger snabbare Àn PS2, sedan nÄgra 100. Med tanke pÄ att PS3 har ~dubbelt sÄ mÄnga kÀrnor som Xbox 360 sÄ Àr det nÀstan tragiskt att den Àr ~dubbelt sÄ snabb (dvs, en PPC med lika mÄnga kÀrnor som Cell borde vara lika snabb om man ser pÄ de konsollernas specs). Möjligt att den har kapacitet, vet vi inget om Àn sÄ lÀnge, men det kanske Àr svÄrt att utnyttja.
Spel konsoler produceras i miljontals med exakt samma konfiguration i varje och dom kan dÀrför hÄlla nere priset, samtidigt Àr 3-4k en förlustaffÀr för Sony.
https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=7211
"In the film, 48 MPEG-2 streams stored on a HDD were read, decoded and projected to a 1,920 x 1,080 resolution display divided into 8 x 6 cells, each of which showed a different video fitted to the cell size."
Jadu, den lĂ„ter ju faktiskt riktigt kass đ
January 2, 2002
Anton K wrote: Och med tanke pÄ att ATI och Microsoft sÀger att Cell-arkitekturen kommer bli svÄr att utnyttja i PlayStation 3 Àr det inte första gÄngen vi hör nÄgot liknande.
Klart som sjutton att ATi och Microsoft sÀger att Cell processorn inte alls kommer att kunna utnytjas.
December 11, 2002
Jag har svĂ„rt att se att Cell kan anvĂ€ndas effektivt riktigt i en PC-miljö (eller Mac), precis som Anton skriver. Det allra mesta idag Ă€r fortfarande seriellt till sin natur i dessa miljöer och det kommer att mĂ„nga Ă„r innan allt Ă€r parallelliserat pĂ„ ett effektivt sĂ€tt. Samtidigt Ă€r parallellism just det som krĂ€vs för att en arkitektur som Cell ska kunna anvĂ€ndas fullt ut. TĂ€nk pĂ„ att Cell uppnĂ„r dessa imponerande siffror genom 48 parallella trĂ„dar, prestanda pĂ„ enbart en trĂ„d er inte sĂ„ hög, men de flesta av dagens applikationer kan tyvĂ€rr bara utnyttja en trĂ„d. Lite moment 22 dĂ€r... Ăven om framtiden ligger hos parallellismen Ă€r vi inte pĂ„ lĂ„nga vĂ€gar dĂ€r Ă€n..
Pertan wrote: [quote=Anton K]Och med tanke pÄ att ATI och Microsoft sÀger att Cell-arkitekturen kommer bli svÄr att utnyttja i PlayStation 3 Àr det inte första gÄngen vi hör nÄgot liknande.
Klart som sjutton att ATi och Microsoft sÀger att Cell processorn inte alls kommer att kunna utnytjas.
Ja det sÀger ju sig sjÀlvt men anledningen till att jag nÀmner det Àr just att det nu kommer frÄn flera kÀllor. Personligen tror jag att sanningen nog ligger nÄgonstans mellan vad Sony/IBM sÀger och vad deras konkurrenter hÀvdar.
Tekniknörd som gillar att trÀna.
April 29, 2004
Min DVD-spelare för 499 kr klarar av att avkoda Xvid, DVD och Divx-video i realtid. Konstigt nog har ingen kommit pÄ idén att sÀtta 48 sÄna DSP pÄ ett kort och köra ett OS pÄ den. Man kan ju undra varför?
En förenklad G3 och 7 DSP (Cell) Àr bra för vissa saker men inte bra för andra. Bara att acceptera.
January 2, 2002
Anton K wrote: [quote=Pertan][quote=Anton K]Och med tanke pÄ att ATI och Microsoft sÀger att Cell-arkitekturen kommer bli svÄr att utnyttja i PlayStation 3 Àr det inte första gÄngen vi hör nÄgot liknande.
Ja det sÀger ju sig sjÀlvt men anledningen till att jag nÀmner det Àr just att det nu kommer frÄn flera kÀllor. Personligen tror jag att sanningen nog ligger nÄgonstans mellan vad Sony/IBM sÀger och vad deras konkurrenter hÀvdar.
Precis. Ta allt med en nypa salt (eller efter behag) sÄ brukar det bli bra.
Sony spÀr pÄ prestandan cell har och MS Àr lika goda kÄlsupare nÀr det gÀller xbox 360s prestanda.
May 28, 2002
NES_Boy wrote: "In the film, 48 MPEG-2 streams stored on a HDD were read, decoded and projected to a 1,920 x 1,080 resolution display divided into 8 x 6 cells, each of which showed a different video fitted to the cell size."
Jag förstÄr inte vad det Àr för mÀrkvardigt i att spela upp 48 filmklipp i upplösningen 240x180 samtidigt.
NÀr jag testatde BEOS för 6-7 Är den sÄ gick det bra att spela upp 30+ filmklipp samtidigt i den upplösning pÄ en P2@400Mhz.
January 15, 2004
Fogel70 wrote: [quote=NES_Boy]"In the film, 48 MPEG-2 streams stored on a HDD were read, decoded and projected to a 1,920 x 1,080 resolution display divided into 8 x 6 cells, each of which showed a different video fitted to the cell size."
Jag förstÄr inte vad det Àr för mÀrkvardigt i att spela upp 48 filmklipp i upplösningen 240x180 samtidigt.
NÀr jag testatde BEOS för 6-7 Är den sÄ gick det bra att spela upp 30+ filmklipp samtidigt i den upplösning pÄ en P2@400Mhz.
Upplösningen pÄ filmklippen var inte 240x180
May 28, 2002
ren wrote: Upplösningen pÄ filmklippen var inte 240x180
Ok, nu lÀste jag hela artiklel. Filmerna var alltsÄ i 640x480 och skalades sen om till 240x180 nÀr de visades pÄ skÀrmen.
Hade inte windows varit ett sÄnt uselt OS nÀr det gÀller multimedia och multitasking sÄ tror jag inte en vanlig dator hade legat lÄng efter.
Edit: sen Àr frÄgan om videoklippen var interlaced, för dÄ skulle upplösningen motsvara 640x240.
August 5, 2003
Sen nÀr har en produkt levt upp till fövÀntningarna som alla har pÄ den nÀr den lanseras? Det Àr lite kul att mÄnga klagar pÄ Microsoft nÀr de gör operativsystem men nÀr de gör en konsoll sÄ lovordar samma mÀnniskor den:) Jag kommer förmodligen att köpa Ps3 nÀr den kommer för att jag alltid gillat deras spel(alla GT) och kontroller. Men det Àr ju bara jag(och en eller tvÄ japaner;) )
October 1, 2001
Folk pratar mycket om hur svÄrt det Àr att utnyttja 7 cores. Vad jag inte hör nÄgon prata om Àr att det faktiskt sitter en annan core före dessa som ska fördela arbetet mellan dem. Vad innebÀr den för programmeringen? Om jag förstÄr det rÀtt sÄ ska cell kunna programmeras som en 1-core processor och ÀndÄ utnyttja dess fulla kapacitet. Fast jag vet inte om det alls stÀmmer.
För övrigt sÄ kan PS3 dekoda 12 HD streams samtidigt vilket jag tycker Àr vÀldigt imponerande eftersom det krÀvs en hel del bara för att dekoda 1.
February 5, 2005
Har ocksÄ lite funderingar om möjligheten att utnyttja kraften, pÄ sonys lansering sÄ demonstrerade de ju Unreal3 motorn med fin grafik och det hade ju tydligen bara tagit en mÄnad eller sÄ att porta om koden frÄn pc, och dÄ kan det ju inte vara allt för problematiskt att utnyttja kraften.
Dock sÄ kan jag vara helt med pÄ att det Àr just för spel som man kan utnyttja cellen sÄ bra!
3 Guest(s)