April 17, 2005
När Steve Jobs startade Apple under 1970-talet var det tillsammans med en man vid namn Steve Wozniak. Samma man har nu fått en position som chefsforskare på solid-state-företaget Fusion-IO och på ComputerWorld har man fått sig en pratstund med Wozniak och hans nya uppdrag och framtiden för solid-state-tekniken. Fusion-IO är en av de ledande tillverkarna av SSD-lösningar på företagsmarknaden och Wozniak går så långt som att jämföra företagets framgångar med Apples tidiga år.
Att Steve Wozniak har stora förhoppningar på solid-state-tekniken i helhet är ganska uppenbart men samtidigt som han hävdar att vi nog inte förstår hur stor inverkan tekniken kommer få på datormarknaden är våra mekaniska hårddiskar långt från dömda.
I've been associated with an awful lot of start-ups, my own and others, and I've never seen one growing this fast and successfully since Apple.
I alla fall på företagsmarknaden där man ofta måste lagra enorma mängder data som sällan används. Med andra ord kommer vi fortsätta se en utveckling mot att HDD-tekniken används för ren kvantitetslagring medan SSD tar över vid "aktiv" lagring.
Hela intervjun med Steve Wozniak går att hitta på ComputerWorld och innehåller en hel del intressant information om solid-state-marknaden.
[Image Can Not Be Found] Fusion-IO ioDrive Duo
May 29, 2006
this wrote: Ja livslängden hos cellerna är väl ett problem skulle jag vilja säga. Även om det inte har så stor inverkan i praktiken med hjälp av TRIM och liknande. I framtiden kanske SSD tillverkarna att kunna reda ut de små problem som finns.
Jo, men dom vet väl inte riktigt säkert hur länge cellerna fungerar än? Dom kanske håller mkt längre än väntat och inte börjar ge upp efter 10 års aktiv användning. Men det är ovissheten samt det höga priset som håller mig från SSD just nu. Kommer nog införskaffa mig en snart ändå så jag också får känna på att ha en knappt mätbar söktid och riktigt bra hastigheter.
July 4, 2008
kacktjarn wrote: Jo, men dom vet väl inte riktigt säkert hur länge cellerna fungerar än? Dom kanske håller mkt längre än väntat och inte börjar ge upp efter 10 års aktiv användning. Men det är ovissheten samt det höga priset som håller mig från SSD just nu. Kommer nog införskaffa mig en snart ändå så jag också får känna på att ha en knappt mätbar söktid och riktigt bra hastigheter.
Jo det är väl samma för mig, man är jäkligt sugen men priserna och ovissheten håller en ifrån lite. Tror nog jag kommer att köpa en SSD om ungefär ett år.
August 7, 2003
this wrote: Vad är det för data som lagras på tape då? Har inte hört talas om det faktiskt.
Backuper och arkiverat data av olika slag.
Typ alla gamla mail som enligt lagregler måste sparas och typ 50 versioner av samma databaser med lite skillnader varje dag osv osv.
2 Guest(s)