August 22, 2005
Det är nu bara ett par dagar sedan vi avslutade SMPC 2003 här på NordicHardware och även om resultatverifieringarna inte är färdiga ännu visade våra preliminära resultatlistor att årets Prestanda-SM verkligen hållit hög klass.
Topplaceringen i 3Dmark 2001 har än så länge Jimmie Knutas aka Stinger men de som trodde att Jimmie ligger hemma och vilar sig efter Prestanda-SM har onekligen haft mer fel än de anat.
Jimmie har nämligen nått ännu en häpnadsväckande gräns med sitt Athlon64 3200+ system, nämligen 30000 3Dmark-poäng. Detta betyder att Jimmie är världstrea, alla kategorier, i 3Dmark2001 och världsetta för Athlon64-system.
Den exakta poängsumman ligger på 30012 poäng och inhyser en mäktig respekt för alla som gett sig på extremklockning och prestandaoptimeringar.
Mer information om Stingers världsresultat kan man hitta på Futuremarks onlinebaserade resultatlista, ORB.
Vi passar på att gratulera Stinger för hans enorma bedrift och knuffar upp Sverige ännu ett snäpp på världskartan inom överklockning.
April 5, 2001
Jag förstår mig fortfarande inte på denna hysteri kring 3DMark, och hur många poäng man lyckats skrapa ihop. Till en början tyckte jag det var ett suveränt verktyg för att mäta prestanda på. Efter att ha sett alla tvivelaktiga metoder som används för att optimera systemen på, så känns allting totalt meningslöst.
Många som når bra resultat sysslar med tillfälliga optimeringar. Då menar jag att datorn justeras från sitt vanliga utförande, för att enbart prestandatestas, för att sedan då testningen är klar återgå till det "normala". Att ställa ut datorn på balkongen i -30grader och samtidigt klocka skiten ur den, och under dessa förhållanden presentera ett prestandaresultat, tycker jag är helt missvisande. De mest extrema häller flytande kväve på processorn för att uppnå maximal klockfrekvens. Till vilken nytta? Först då personen i fråga har lyckats åstakomma en permanent fungerande lösning så är den värt något. Jag menar... Spelar ni utomhus i -30grader? Har ni anställt en person som häller flytande kväve på processorn samtidigt som ni lirar Need For Speed? Rycker ni ut ljudkort och defragmenterar hårddisken varje gång ni startar ett spel? Godtar ni att datorn är så högt överklockad att bluescreens uppstår frekvent då ni använder den? Om inte mät inte prestandan under dessa förhållanden!!!!
...och om ni trots allt skulle göra det. Behåll era tvivelaktiga resultat för er själva, eller visa klart att detta inte återspeglar eran dators riktiga prestanda.
December 20, 2000
lumpa.. mycket bra sagt.. kan inte mer än att hålla med dig..
själv tänker jag ställa upp i 2004års upplaga än en gång fast nu tänker jag satsa på kompressorkylning som är delvis hemmabyggd och färdig.. dvs datorn kommer att alltid gå i den hastighet jag tstar prestandan..
March 6, 2001
Lumpa---> Du måste skilja på saker och ting vem har pratat om spel????? Det är en benchdator där man vill uppnå högsta möjliga resultat med därför optimerar man. Tror du att Schumacher tar sin F1 bil till affären för att handla? Den är optimerad att köra tävling med jag är ganska övertygad om att han har en bil till. Dessutom kan jag säga att min är extremt överklockad men jag behöver inte sänka mycket för att köra igång ett spel om jag vill det och spela hela kvällen utan bsod eller hängning
2 Guest(s)