April 17, 2005
Ett tips för oss som trots konjunktursvackor och ekonomisk kris funderar på att köpa ny processor är att gå in i Anandtechs databas Bench. Där har man samlat alla resultat av alla olika processorer man testat. I skrivandets stund går det att jämföra 34 AMD processorer och 36 Intel dito i en hel bunt prestandatester.
Här kan du till exempel jämföra hur din gamla AMD X2 4600+ presterar jämfört med en Phenom X4 9950, eller varför inte en Intel i7? På så vis får de ett bra beslutsunderlag för att se hur mycket mer prestanda i du verkligen kommer få ut av att köpa en ny processor. Anandtech lovar att löpande uppdatera denna databas och på så viss hålla denna utmärkta tjänst aktuell.
March 11, 2003
Även om såna här listor är roliga, så saknar jag ibland någon form av "upplevd känsla" i dem. Jag menar, hur stor upplevd skillnad är det t.ex. mellan en i7 och en Phenom II? Är den prisvärd?
Jag är rätt tveksam till att folk får ut något vettigt ur de här tabellerna. Till slut så köper de efter märket i alla fall.
September 27, 2005
Problemet är ju just att upplevd känsla är så svårt att sätta en objektiv, jämförbar siffra på! Tycker det är en grym databas även om de kunde funnits lite fler tester som försökte ta med uppled känsla.
Time to online är ju ganska bra, annars får man ju titta på något spel man har och jämföra FPS...
EDIT: Jag hade gärna sett att de haft med min gamla trötta X2 3800+, hade varit roligt att se hur många ljusår efter jag ligger. 😛
March 11, 2003
Visst är det så, men en av mina poänger är att ett sånt värde lätt också försvinner i mängden.
Ett exempel är två maskiner jag har provat sista halvåret. Dels en i7 920 med 6Gb minne och 1Tb disk. Den andra var en Phenom II med 4Gb minne och 30Gb SSD-disk. Båda kostade ungefär lika mycket, med skillnaden att Phenomen kändes grymt rapp. Visst, man kan sätta SSD-disk på i7:an också, men då blir ju skillnaden i upplevd känsla ännu mindre per krona. Och det exemplet funkar ju lika bra med enbart Intel, om man t.ex. jämför någon Quad 775 med i7:an och sätter in en SSD i 775-maskinen.
1 Guest(s)